IBPBII/2/415-881/13/MZa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-881/13/MZa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 3 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości.

We wskazanym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu materiałami instalacyjnymi i elektrycznymi. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim. Między wnioskodawcą a jego małżonkiem panuje ustrój ustawowej wspólności majątkowej.

W dniu 23 lutego 2007 r. wnioskodawca wspólnie z małżonkiem nabył do majątku wspólnego nieruchomość rolną położoną w miejscowości K., stanowiącą działkę nr 474 o powierzchni 31 arów. Działka ta została w ewidencji gruntów oznaczona symbolem R II. Następnie w dniu 14 stycznia 2008 r. wnioskodawca wspólnie z małżonkiem nabył do majątku wspólnego nieruchomość rolną położoną w miejscowości K., stanowiącą działkę nr 475 o powierzchni 31,26 arów. Działka ta została w ewidencji gruntów oznaczona symbolem R II.

Wnioskodawca zaznaczył, że obie ze wskazanych wyżej nieruchomości zostały zakupione w celu niezwiązanym z prowadzoną przez wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Zamiarem wnioskodawcy było prowadzenie na zakupionych gruntach uprawy rolnej i warzywnej na własne potrzeby.

W 2010 r. małżonek wnioskodawcy, który wcześniej był zarejestrowany w ZUS jako osoba współpracująca, wyrejestrował się z ZUS i zgłosił się do ubezpieczenia społecznego w KRUS.

W 2010 r. obszar, na którym znajdują się ww. nieruchomości został objęty miejscowym planem zagospodarowania. W planie tym dla ww. nieruchomości została przewidziana funkcja mieszkaniowa (zabudowa jednorodzinna). Wnioskodawca dokonał podziału swoich ww. działek na mniejsze działki. Również właściciele nieruchomości sąsiadujących z ww. działkami wnioskodawcy dokonali podziału stanowiących ich własność działek. Wnioskodawca planuje, nie wcześniej jednak niż w dniu 1 stycznia 2014 r., zawrzeć z właścicielami sąsiadujących nieruchomości umowę zamiany, na podstawie której przeniesie na poszczególnych z nich własność niektórych z wydzielonych przez siebie działek, w zamian za co właściciele nieruchomości sąsiadujących przeniosą na wnioskodawcę własność niektórych wydzielonych wcześniej i stanowiących ich własność działek.

W chwili zakupu ww. nieruchomości (działek) wnioskodawca zamierzał prowadzić na tych nieruchomościach uprawę rolną z przeznaczeniem na własne potrzeby. W toku uchwalania miejscowego planu zagospodarowania wnioskodawca nie podejmował żadnych działań zmierzających do zmiany funkcji obszaru, na którym działki są położone. Dodatkowo wnioskodawca podkreśla, że działki te nie są uzbrojone, a on nie podjął w chwili obecnej jak również nie planuje do chwili przeprowadzania zamiany podejmowania czynności zmierzających do ich uzbrojenia.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy planowana transakcja zamiany nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem wnioskodawcy, jeżeli planowana zamiana nieruchomości będzie miała miejsce nie wcześniej niż 1 stycznia 2014 r., to przychód uzyskany z tytułu zbycia będących przedmiotem zamiany działek, nie będzie stanowił dla wnioskodawcy przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a to z uwagi na fakt upływu przewidzianego w tym przepisie 5 letniego terminu liczonego od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub

wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Użyte w cytowanym przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie "odpłatne zbycie" oznacza przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Tym samym "odpłatne zbycie" obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale również umowę zamiany. Aby dana czynność miała charakter odpłatnej nie musi jej bowiem towarzyszyć świadczenie pieniężne i przepływ gotówkowy. Forma bezpośredniej wymiany towarów, jaką jest uregulowana w art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) umowa zamiany, w wyniku której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, również stanowi odpłatne zbycie rzeczy. Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Ponadto zgodnie z art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego m.in. umowa zamiany rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę. Zamiana więc podobnie jak umowa sprzedaży stanowi formę odpłatnego zbycia i wywołuje określone skutki podatkowe.

Wobec powyższego wyjaśnienia, zamiana nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zamiana ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Jeżeli natomiast zamiana nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z zamiany nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Natomiast nieistotny dla opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest sam fakt podziału nieruchomości, jeżeli przez podział nieruchomości rozumie się proces mający na celu np. zyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych nieruchomości (działek). Jeżeli zatem właściciel (współwłaściciel) dokonuje podziału nieruchomości, nie mamy do czynienia z żadnym nabyciem, bo chodzi o nieruchomość, której ta osoba jest już właścicielem (współwłaścicielem). Sam podział nieruchomości (działek) nie stanowi przy tym daty nowego nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wyniku podziału wnioskodawca nie nabędzie bowiem żadnych nowych nieruchomości ponad to, czego jest już właścicielem. W wyniku samego podziału działek nie zmieni się struktura własności każdej z mniejszych działek wydzielonych w drodze podziału. Właściciel nadal będzie posiadał takiej samej wielkości nieruchomości jak przed podziałem, tyle że w mniejszych działkach. Stąd czynność ta nie ma wpływu na określenie początku biegu terminu, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fakt podziału nieruchomości pozostaje bez znaczenia, gdyż jak zostało już wskazane na wstępie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależniają skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości od daty jej nabycia, a nie od daty podziału.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że wnioskodawca nabył wraz ze swoim małżonkiem dwie nieruchomości rolne. W 2007 r. małżonkowie zakupili działkę nr 474 oraz w 2008 r. działkę nr 475 z zamiarem prowadzenia na zakupionych gruntach uprawy rolnej i warzywnej na własne potrzeby. Wnioskodawca zaznaczył, że obie ww. nieruchomości nabył w celu niezwiązanym z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą w zakresie handlu materiałami instalacyjnymi i elektrycznymi. Następnie w 2010 r. obszar, na którym znajdują się obie nieruchomości został objęty miejscowym planem zagospodarowania i dla ww. nieruchomości została przewidziana funkcja mieszkaniowa (zabudowa jednorodzinna). Wnioskodawca dokonał podziału ww. nieruchomości na mniejsze działki. Takiego samego podziału dokonali również właściciele sąsiadujących działek. W przyszłości wnioskodawca planuje, nie wcześniej jednak niż w dniu 1 stycznia 2014 r., zawrzeć z właścicielami sąsiadujących nieruchomości umowę zamiany i w związku z tym wnioskodawca ma wątpliwość czy planowana transakcja zamiany nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym przychód z zamiany działek powstałych w wyniku podziału na mniejsze działki, która nastąpi nie wcześniej niż w dniu 1 stycznia 2014 r., z uwagi na fakt, że datą ich pierwotnego nabycia jest rok 2007 oraz 2008 w ogóle nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Skoro bowiem nabycie nieruchomości przez wnioskodawcę i jego małżonka nastąpiło w 2007 r. i 2008 r., to z tymi datami należy wiązać skutki podatkowe wynikające z zamiany działek powstałych z podziału na mniejsze działki. Bieg 5 letniego terminu, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano nabycia gruntów, a więc w przedmiotowej sprawie od końca 2007 r. i 2008 r. Oznacza to, że termin ten dla nieruchomości nabytej w 2007 r. upłynął z dniem 31 grudnia 2012 r. natomiast dla drugiej działki rolnej nabytej w 2008 r. upłynie z dniem 31 grudnia 2013 r. W związku z tym, uzyskany w 2014 r. przychód z zamiany działek powstałych wcześniej z podziału działek nr 474 oraz nr 475 nabytych odpowiednio w 2007 r. i 2008 r., zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ogóle nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Jednakże - co wymaga zaakcentowania - rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest badanie i ustalanie czy odpłatne zbycie w drodze zamiany przez podatnika nieruchomości ma związek z działalnością gospodarczą albo wypełnia znamiona prowadzenia działalności gospodarczej. Konieczna jest bowiem analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy a to stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Tutejszy Organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wydając interpretacje indywidualne Organ opiera swoje rozstrzygnięcie wyłącznie o przedstawiony przez podatnika we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ podatkowy wydający niniejszą interpretację nie czynił sam żadnych ustaleń ani w zakresie okoliczności związanych z nabyciem nieruchomości, ani też nie zamierza tego dokonywać w związku z odpłatnym zbyciem w drodze zamiany tych nieruchomości. Przyjął jedynie argumenty podnoszone przez wnioskodawcę we wniosku bez weryfikowania ich w kontekście zwłaszcza działalności prowadzonej przez wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl