IBPBII/2/415-878/09/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-878/09/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia (data wpływu do tut. Biura 2 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wypłaconych z funduszu socjalnego kwot losowych zapomóg bezzwrotnych oraz dopłat do wypoczynku zorganizowanego dla dzieci i młodzieży do lat 18 w świetle znowelizowanego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wypłaconych z funduszu socjalnego kwot losowych zapomóg bezzwrotnych oraz dopłat do wypoczynku zorganizowanego dla dzieci i młodzieży do lat 18 w świetle znowelizowanego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje z funduszu socjalnego wypłat kwot losowych zapomóg bezzwrotnych oraz dopłat do wypoczynku zorganizowanego dla dzieci i młodzieży do lat 18.

Ustawą z dnia 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca w miejsce dotychczasowego brzmienia zapisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadził następujący zapis: "wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi."

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) "działalność socjalna-usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach, oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową."

W świetle zapisów ww. ustawy działalnością socjalną m.in. jest pomoc materialna w formie losowych zapomóg bezzwrotnych, dopłat do wypoczynku zorganizowanego, w tym w zakresie do kolonii, obozów i zimowisk dzieci i młodzieży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązującego zapisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy do wypłaconych z funduszu socjalnego kwot losowych zapomóg bezzwrotnych, dopłat do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące w tym zakresie, kolonii, obozów i zimowisk dzieci i młodzieży do lat 18 stosować zwolnienia przedmiotowe od podatku dochodowego przewidziane odpowiednio w art. 21 ust. 1 pkt 26 i 78a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienie podatkowe dotyczące zapomóg i świadczeń, a zwolnienia te nie są ukierunkowane celowo i dotyczą konkretnego rodzaju wydatku, należy do tych świadczeń stosować zwolnienia o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 i 78a w stosunku do świadczeń wypłacanych z funduszu socjalnego bez ograniczeń o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

Zarówno powołany wyżej przepis jak również inne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "zdarzenie losowe". W orzecznictwie podatkowym zasadą jest, że w sytuacji, gdy w prawie podatkowym termin użyty w przepisach nie jest bliżej określony to wykładnia takiego pojęcia winna odbywać przy zastosowaniu wykładni językowej lub zgodnie ze znaczeniem jakie ma ono w języku potocznym.

Mając powyższe na uwadze, pod pojęciem "indywidualnego zdarzenia losowego" można rozumieć wszelkie nagłe, niespodziewane, pojedyncze zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności jak np. kradzieże, włamania, zniszczenie domu lub mieszkania spowodowane zalaniem wodą lub pożarem, nieszczęśliwe wypadki powodujące uszczerbek na zdrowiu, śmierć itp.

Należy przy tym zauważyć, że zapomoga charakteryzuje się tym, iż jest to świadczenie jednorazowe mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z różnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, a podstawą do zastosowania zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych jest stwierdzenie faktu wystąpienia określonego zdarzenia.

Podmiot wypłacający zapomogę powinien każdorazowo oceniać, czy przesłanki do jej otrzymania przez podatnika mieszczą w przypadkach wymienionych w tym przepisie oraz czy kwota zapomogi nie przekracza wskazanego limitu.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że tylko zapomogi pieniężne wypłacane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy. Bez znaczenia dla możliwości zastosowania zwolnienia są środki, z których wypłacane są zapomogi z ww. tytułu. Natomiast jeżeli zapomoga zostanie przekazana na skutek innych zdarzeń (np. trudnej sytuacji materialnej), ww. zwolnienie nie znajdzie zastosowania. W takiej sytuacji jeżeli zapomoga pieniężna wypłacona będzie ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, to może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu wolne od podatku dochodowego są wartości otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Odnośnie zwolnienia z opodatkowania dopłat do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie kolonii, obozów i zimowisk dla dzieci i młodzieży do lat 18, wnioskodawca wskazując na powyżej zwolnienie przedmiotowe powołuje się na art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże należy zauważyć, że powyższy art. 21 ust. 1 pkt 78a ww. ustawy został uchylony przez art. 1 pkt 14 lit. a) tiret piąte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2007 r. Przedmiotowy art. 21 ust. 1 pkt 78a dotyczył zwolnienia z opodatkowania dochodów podatników prowadzących osobiście lub w formie spółki klub sportowy, w części przeznaczonej na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, z zadanego we wniosku pytania oraz z przedstawionego stanowiska wynika, że przedmiotem interpretacji jest w istocie zwolnienie przedmiotowe zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a.

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,

b.

z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z powyższego przepisu wynika, iż aby dopłata do wypoczynku mogła być zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1.

wypoczynek ma być zorganizowany przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie,

2.

dziecko korzysta z wypoczynku w formie wczasów, kolonii, obozów lub zimowisk, w tym również połączonych z nauką,

3.

dziecko jest w wieku do 18 lat.

Zatem powyższe zwolnienie przysługuje, jeśli dopłaty do wypoczynku dotyczą dzieci i młodzieży do lat 18. Jeżeli dopłata została udzielona w roku podatkowym, w którym dziecko kończy 18 lat, ale jej wypłata następuje przed ukończeniem 18 roku życia, to zwolnienie będzie przysługiwać, jeżeli zaś wypłata nastąpi po ukończeniu przez dziecko w trakcie roku 18 lat, zwolnienie podatkowe nie przysługuje.

Jeżeli finansowanie tego wypoczynku następuje:

* z funduszu socjalnego,

* z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

* zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra

* i spełnione są powyższe warunki, ustawodawca nie ogranicza kwotowo świadczenia podlegającego zwolnieniu.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż przyznawane przez wnioskodawcę kwoty dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 z funduszu świadczeń socjalnych z tytułu pobytu dzieci i młodzieży na zorganizowanym wypoczynku korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile spełnione są wszystkie przesłanki wskazane w tym przepisie.

Odnośnie wątpliwości wnioskodawcy, czy do powyższych zwolnień stosuje się ograniczenia wynikające z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy zauważyć, że art. 21 ust. 1 stanowi katalog zamknięty zwolnień przedmiotowych od podatku dochodowego od osób fizycznych, w którym ustawodawca w sposób enumeratywny wyliczył świadczenia wolne od podatku dochodowego. Oznacza to, że powołane wyżej przepisy zawarte w przedmiotowym ust. 1 art. 21 ww. ustawy funkcjonują niezależnie od siebie i w sposób odmienny regulują kwestie korzystania ze zwolnienia od podatku zapomóg otrzymanych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych oraz dopłat do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie kolonii, obozów i zimowisk dla dzieci i młodzieży do lat 18. Innymi słowy ograniczenia w zwolnieniu z opodatkowania świadczeń otrzymanych przez pracownika, wynikające z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 nie dotyczą zapomóg losowych, które są zwolnione na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26 przedmiotowej ustawy oraz nie dotyczą dopłat do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie kolonii, obozów i zimowisk dzieci i młodzieży do lat 18, które są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) tej ustawy.

Reasumując, stanowisko wnioskodawcy, iż w stosunku do zwolnień z opodatkowania świadczeń o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 i pkt 78 lit. a), wypłacanych z funduszu socjalnego, nie stosuje się ograniczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl