IBPBII/2/415-876/10/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-876/10/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 13 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 5 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomościach wchodzących w skład masy spadkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomościach wchodzących w skład masy spadkowej.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 28 września 2010 r. Znak: IBPBII/2/415-876/10/MMa wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 5 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Aktem poświadczenia dziedziczenia w dniu 29 października 2009 r. wnioskodawczyni wraz z siostrą i bratem nabyła po 1/3 spadku po zmarłych rodzicach. Ojciec wnioskodawczyni zmarł w dniu 14 marca 1994 r. a matka Wnioskodawczyni zmarła w dniu 13 lutego 2003 r. Fakt ten był zgłoszony w macierzystym urzędzie. W dniu 3 sierpnia 2010 r. aktem notarialnym wnioskodawczyni wraz z pozostałymi spadkobiercami sprzedała spadek osobie trzeciej. Jak wynika z aktu notarialnego przedmiotem umowy sprzedaży był udział wynoszący 1/3 w zabudowanej działce o powierzchni 0,0800 ha i niezabudowanej działce o powierzchni 0,3000 ha.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni musi zgłaszać fakt sprzedaży udziału lub płacić podatek do urzędu skarbowego, któremu podlega.

Zdaniem Wnioskodawczyni z kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości wnioskodawczyni musi się rozliczyć z podatku za 2010 r. przedstawiając faktury za remont mieszkania lub budynku do ostatniego kwietnia 2011 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W tym miejscu wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy (spadkodawców) ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei akt poświadczenia dziedziczenia potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Akt ten stanowi pozasądowe stwierdzenie nabycia rzeczy i praw majątkowych w drodze spadku. Instytucja ta jest środkiem alternatywnym i równoległym w stosunku do tradycyjnej, sądowej drogi potwierdzania uprawnień spadkowych. Akt poświadczenia dziedziczenia wywołuje te same skutki prawne co prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku.

Istotnym zatem dla podatku dochodowego nie jest data aktu poświadczenia dziedziczenia, ale dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawców.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że ojciec Wnioskodawczyni zmarł w dniu 14 marca 1994 r. a matka wnioskodawczyni zmarła w dniu 13 lutego 2003 r. W dniu 3 sierpnia 2010 r. aktem notarialnym spadkobiercy sprzedali osobie trzeciej udziały wynoszące po 1/3 w nieruchomości składającej się z zabudowanej działki o powierzchni 0,0800 ha i niezabudowanej działki o powierzchni 0,3000 ha.

W świetle powyższego należy wskazać, że sprzedaż udziałów nabytych zarówno w spadku po ojcu jak również w spadku po matce wnioskodawczyni w ogóle nie będzie stanowiła źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż od końca roku kalendarzowego, w którym nabyto udziały w nieruchomości do dnia sprzedaży upłynęło 5 lat, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy. Mając na uwadze powyższe, wnioskodawczyni nie ma obowiązku zarówno zgłoszenia faktu sprzedaży nieruchomości, dokumentowania sposobu wydatkowania środków ze sprzedaży jak i płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych w urzędzie skarbowym któremu podlega.

Stanowisko Wnioskodawczyni, iż z kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości, wnioskodawczyni musi się rozliczyć z podatku za 2010 r. przedstawiając faktury za remont mieszkania lub budynku do końca kwietnia 2011 r. należy zatem uznać za nieprawidłowe, gdyż sprzedaż udziału w nieruchomości w ogóle nie stanowi dla wnioskodawczyni źródła przychodu podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl