IBPBII/2/415-851/13/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-851/13/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 22 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 29 października 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustalenia prawa do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia prawa do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 16 października 2013 r. Znak: IBPB II/2/415-851/13/HS, wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 29 października 2013 r.

We wskazanym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku ze złożonym przez wnioskodawcę w dniu 24 czerwca 2011 r. zgłoszeniem dotyczącym zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych Starosta nie wniósł sprzeciwu i w dniu 26 lipca 2011 r. wydał zgodę na budowę przyłącza wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej. Pod koniec 2011 r. przyłącze to zostało wykonane, a wnioskodawca w sprawie zwrotu podatku nie składał we właściwym urzędzie skarbowym jakichkolwiek dokumentów. Wnioskodawca zatem jako właściciel działki budowlanej w grudniu 2011 r. wykonał przyłącze wodno-kanalizacyjne do działki (posiada pozwolenie na wykonanie przyłącza), na dowód czego dysponuje fakturą wystawioną na swoje nazwisko na materiały nr... z naliczonym 23% podatkiem VAT. Wnioskodawca nadmienia, że do wykonania przyłącza były potrzebne dokumenty takie jak mapa do celów projektowych, a także projekt budynku w celu zaprojektowania studni, kanalizacji deszczowej i kanalizacji. Przyłącze było wykonane do planowanej budowy domu, a nie do celów uzbrojenia działki (woda do podlewania). Zdaniem wnioskodawcy, do prac przy budowie domu jest potrzebna woda, a także prąd, który też został wykonany przed budową domu. Wnioskodawca wskazuje, że gdyby nie dom, to nie wykonywałby kanalizacji i kanalizacji deszczowej, ponieważ dla samego trawnika nie widzi takiej potrzeby.

Wnioskodawca podaje również, że pozwolenie na budowę uzyskał w dniu 30 lipca 2012 r. w związku z oczekiwaniem na zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Od 2010 r. do połowy 2012 r. trwały prace związane ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania terenu, w związku z tym nie można było składać wniosku o pozwolenie na budowę. W dniu 30 lipca 2012 r. wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę i przystąpił do prac budowlanych. Z kolei wniosek o zwrot niektórych wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych złożył w dniu 26 marca 2013 r. (bądź w dniu 5 kwietnia 2013 r. - wnioskodawca we wniosku i jego uzupełnieniu podaje rożne daty), gdzie w lipcu odrzucono mu tę fakturę za kanalizację z 2011 r. tłumacząc, że kanalizacja została wykonana wcześniej niż zostało wydane pozwolenie na budowę, czyli do uzbrojenia działki, zatem nie zalicza się do odliczenia.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji przysługuje wnioskodawcy zwrot różnicy podatku z faktury nr FV 117/2011.

Zdaniem wnioskodawcy, poniesione koszty na uzbrojenie działki przed uzyskaniem pozwolenia na budowę podlegają odliczeniu. W opinii wnioskodawcy, w związku z tym, że poniósł wydatki na budowę przyłącza do budynku mieszkalnego, a w dacie złożenia wniosku dysponował pozwoleniem oraz dowodami poniesienia wydatków, ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego. Wnioskodawca wskazuje, że ustawodawca nie uzależnia prawa do zwrotu niektórych wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego od tego czy zakup materiałów budowlanych nastąpił przed, czy po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Według wnioskodawcy, nie ma nigdzie określonej daty dotyczącej terminu składania wniosku (przed czy po wykonaniu przyłączy), a także tego, że musi być ono wykonane w celu zwrotu podatku po otrzymaniu pozwolenia na budowę, a nie wcześniej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W art. 2 pkt 1 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym została zawarta definicja budynku mieszkalnego. W myśl tego przepisu, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym - rozumie się przez to budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 ww. ustawy zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką 22% i wyższą (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Z kolei w myśl art. 2 pkt 3 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym ilekroć w ustawie jest mowa o fakturze - rozumie się przez to fakturę VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, dokumentującą zakupy, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka (art. 5 ust. 2 ustawy).

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika jednoznacznie, że prawo do ubiegania się o zwrot części podatku od towarów i usług zawartego w cenie materiałów przysługuje m.in. pod warunkiem, że osoba fizyczna, która poniosła wydatki na budowę budynku mieszkalnego ma prawo dysponowania nieruchomością, posiada pozwolenie na budowę zgodnie z ustawą - Prawo budowlane oraz faktury, które potwierdzają poniesienie wydatków i są wystawione na osobę fizyczną ubiegającą się o zwrot.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego wnioskodawca przed uzyskaniem pozwolenia na budowę poniósł wydatek na wykonanie przyłącza wodno-kanalizacyjnego (przeciwko budowie którego Starosta nie wniósł sprzeciwu) nabywając w tym celu w 2011 r. materiały budowlane na swoje nazwisko, co potwierdza faktura nr FV 117/2011. Pozwolenie na budowę - w związku ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania terenu - uzyskał natomiast później, tj. w dniu 30 lipca 2012 r.

Jednym z rodzajów inwestycji, których realizacja daje prawo do zwrotu, jest - jak wyżej wskazano - budowa budynku mieszkalnego. Definicja zawarta w art. 2 pkt 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym pod pojęciem budynku nakazuje rozumieć także związane z budynkiem (lub jego częścią) urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków. Zatem definicją budynku mieszkalnego objęte są również przyłącza i urządzenia instalacyjne. Oznacza to, że w myśl ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym inwestycja polegająca na budowie budynku mieszkalnego obejmuje również swym zakresem wykonanie związanych z tym budynkiem urządzeń technicznych zapewniających możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne.

W ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym brak jest definicji przyłącza, zatem koniecznym jest odniesienie się do definicji zawartej w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 przyłącze kanalizacyjne, to odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, za pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku do granicy nieruchomości gruntowej. Natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 tej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, przyłącze wodociągowe to odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym.

Ustawodawca nie uzależnia prawa do zwrotu niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym od tego, czy zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego nastąpił przed, czy po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Niezbędne jest jedynie, by wydatki poniesione i udokumentowane były fakturami, wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. oraz aby osoba fizyczna realizująca inwestycję, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy mogła wykazać, że w trakcie realizacji tej inwestycji spełniła wszystkie warunki do ubiegania się o zwrot wydatków o jakim mowa w ustawie.

Wystarczające jest zatem, aby pozwoleniem na budowę inwestor dysponował w momencie realizacji inwestycji. Możliwe jest zatem, że podatnik poczyni wydatki wcześniej, jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia na budowę. Możliwe jest również, że pewien etap inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wykona przed uzyskaniem tego pozwolenia. Wskazać bowiem należy, że zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) pozwolenia na budowę nie wymaga budowa przyłączy: elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych i telekomunikacyjnych. Skoro zgodnie z ustawą o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym budowa budynku mieszkalnego obejmuje również wykonanie przyłączy, co z kolei nie wymaga pozwolenia na budowę, to podatnik jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego może poczynić wydatki na zakup materiałów budowlanych i wykonać część budowy polegającej na budowie przyłącza wodno-kanalizacyjnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, warunkiem dokonania zwrotu na wniosek osoby fizycznej z tytułu prowadzenia inwestycji wymagającej pozwolenia na budowę (budowa budynku mieszkalnego) jest posiadanie przez tę osobę w trakcie realizacji inwestycji budowlanej stosownej decyzji w sprawie pozwolenia na budowę oraz faktur wystawionych na nazwisko wnioskodawcy (inwestora), dokumentujących poniesienie wydatków na zakup materiałów budowlanych i dołączonych do wniosku.

Zatem jeżeli osoba fizyczna poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego i wykonała część tej inwestycji polegającą na budowie związanych z budynkiem przyłączy przed datą uzyskania pozwolenia na budowę, ale w momencie realizacji inwestycji posiada już pozwolenie na budowę, to ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych z tego tytułu.

Oznacza to, że skoro przed zakończeniem inwestycji (budowa budynku mieszkalnego) wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę budynku, choć wcześniej wykonał przyłącze wodno-kanalizacyjne, które pozwolenia nie wymagało, ponadto posiadał fakturę dokumentującą poniesienie wydatków na zakup materiałów budowlanych potrzebnych do budowy przyłącza, a także miał tytuł prawny do nieruchomości, to wnioskodawca miał prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych związanych z budową przyłącza wodno-kanalizacyjnego. Wykaz materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do otrzymania zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zawiera obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. złącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. Min. Infrastruktury Nr 1, poz. 35).

Podsumowując, wnioskodawcy przysługuje prawo do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym niezbędnych do budowy przyłącza wodno-kanalizacyjnego skoro posiada fakturę VAT oraz pozwolenie na budowę uzyskane przed zakończeniem inwestycji. Natomiast sam fakt zakupu materiałów budowlanych niezbędnych do budowy ww. przyłącza i wykonanie tego przyłącza przed uzyskaniem pozwolenia na budowę (skoro sama budowa ww. przyłącza nie wymagała zgodnie z Prawem budowlanym uzyskania pozwolenia na budowę) nie stanowi o braku możliwości ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego, która to budowa obejmuje również budowę związanych z budynkiem przyłączy wodno-kanalizacyjnych.

Stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl