IBPBII/2/415-826/10/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-826/10/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 22 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 września 2010 r. oraz w dniu 13 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziałów w prawie własności lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziałów w prawie własności lokalu mieszkalnego.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 26 sierpnia 2010 r. oraz pismem z dnia 17 września 2010 r. Znak: IBPB II/2/415-826/10/MM wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 6 września 2010 r. oraz w dniu 13 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Matka wnioskodawczyni oraz jej mąż byli właścicielami mieszkania. Matka wnioskodawczyni zmarła w grudniu 2007 r., a jej mąż w marcu 2009 r. Po ich śmierci, na podstawie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, właścicielami mieszkania stała się wnioskodawczyni, jej dwie siostry oraz syn męża matki wnioskodawczyni. W lipcu 2010 r. powyższe mieszkanie zostało sprzedane. Wnioskodawczyni z racji posiadanego udziału w prawie własności lokalu mieszkalnego nabytego ze spadku po matce otrzymała kwotę 34.666 zł W sprzedanym lokalu mieszkalnym nigdy nie była zameldowana na pobyt stały. Z przedmiotowym lokalem związany był udział w gruncie. Kwotę uzyskaną ze sprzedaży mieszkania wnioskodawczyni w całości przeznaczy w ciągu dwóch lat na wykupienie od gminy przez wnioskodawczynię i jej męża zajmowanego przez nich lokalu mieszkalnego. Wnioskodawczyni zaznaczyła również, iż sprzedaży mieszkania dokonano w lipcu 2010 r. tj. w okresie gdy przepisy dopuszczają ww. możliwość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota uzyskana przez wnioskodawczynię ze sprzedaży mieszkania i wydatkowana w ciągu dwóch lat na zakup zajmowanego dotychczas przez wnioskodawczynię i jej męża mieszkania podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni, za zwolnieniem z opodatkowania dochodu ze sprzedaży mieszkania, przemawia fakt, że wnioskodawczyni wydatkuje w ciągu dwóch lat całą uzyskaną kwotę na zakup mieszkania we współwłasności z mężem. Tym samym zostanie zachowany cel mieszkaniowy. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią, że zwolnienie następuje zarówno w przypadku zakupu mieszkania na własność jak i współwłasność. W przedmiotowej sprawie będzie to współwłasność z mężem, wynikająca z mocy przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Zadaniem wnioskodawczyni, zwolnieniu z opodatkowania nie stoi na przeszkodzie fakt, że wnioskodawczyni na zakup mieszkania wyda więcej niż małżonek.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, - z zastrzeżeniem ust. 2 - m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że źródłem przychodu jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Z dniem z dniem 1 stycznia 2009 r. zmieniły się zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości. Zasady te mają wprawdzie zastosowanie do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2009 r., co wynika z art. 14 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.), jednakże ustawodawca przewidział przepis przejściowy, który reguluje stan prawny tych zdarzeń, które miały miejsce pod rządami poprzedniej regulacji prawnej.

I tak, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, iż w przypadku odpłatnego zbycia m.in. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, istotne jest określenie daty nabycia aby stwierdzić czy mamy do czynienia ze źródłem przychodu podlegającym opodatkowaniu oraz brzmienie, której ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni w drodze spadku po matce nabyła udział w lokalu mieszkalnym. Matka wnioskodawczyni zmarła w grudniu 2007 r. W lipcu 2010 r. powyższe mieszkanie zostało sprzedane.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Zgodnie z art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego prawomocne postanowienie sądu stwierdza jedynie nabycie spadku przez spadkobiercę. Dniem nabycia przez wnioskodawczynię spadku po matce jest więc data śmierci jej matki, tj. grudzień 2007 r.

Tym samym rozpatrując skutki podatkowe jakie dla wnioskodawczyni spowodowała sprzedaż przedmiotowego lokalu mieszkalnego, w którym wnioskodawczyni posiadała udział, należy odnieść się do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ww. ustawy).

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty zbycia nieruchomości (udziału) lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja zbycia mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć zatem związek przyczynowo - skutkowy.

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 6d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Na podstawie wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, iż podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem ustalonym zgodnie z ww. art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a kosztami uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6d ww. ustawy.

Przy czym, jak wynika z cytowanego powyżej art. 22 ust. 6d ww. ustawy do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia m.in. udziału w lokalu mieszkalnym nabytego w drodze spadku zaliczane są wyłącznie:

* udokumentowane nakłady na ten lokal mieszkalny zwiększające jego wartość,

* kwota zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej ten podatek przypada na udział w tym lokalu mieszkalnym.

Nadmienia się również, iż jedyne zwolnienie jakie przewidział ustawodawca w odniesieniu do podatników, którzy uzyskują przychód ze sprzedaży m.in. lokalu mieszkalnego nabytego w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., to tzw. "ulga meldunkowa" wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy. Jednakże warunkiem zastosowania zwolnienia jest zameldowanie w zbywanym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia oraz złożenie oświadczenia w ustawowym terminie o spełnieniu warunku zameldowania.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni wskazała jednak, że w sprzedanym lokalu mieszkalnym nigdy nie była zameldowana na pobyt stały. W związku z powyższym wnioskodawczyni nie może skorzystać ze zwolnienia od zapłaty podatku dochodowego, ponieważ nie spełnia warunków uprawniających do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

Ponadto należy wyjaśnić, iż nie ma znaczenia, fakt że w przeciągu 2 lat wnioskodawczyni zamierza uzyskaną kwotę ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym przeznaczyć na zakup mieszkania od gminy, ponieważ ustawa w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. nie dopuszcza możliwości zwolnienia z tego tytułu. Zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości w przypadku przeznaczenia go na własne cele mieszkaniowe dotyczy wyłącznie dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych po 31 grudnia 2008 r., co nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie.

Reasumując, dochód uzyskany przez wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym nie korzysta ze zwolnienia, lecz podlega opodatkowaniu według zasad wyrażonych w ww. art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

Do uzupełnienia wniosku wnioskodawczyni dołączyła dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem. Z tej przyczyny treść załączonego dokumentu nie mogła podlegać analizie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl