IBPBII/2/415-819/09/JT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-819/09/JT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 10 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

- obowiązku rozliczenia w zeznaniu rocznym sprzedaży rzeczy przed upływem pół roku od wygrania w konkursie - jest prawidłowe,

- sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodu - jest nieprawidłowe,

- braku obowiązku zapłaty podatku w przypadku wystąpienia straty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. do tut Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia sprzedaży rzeczy dokonanej przed upływem pół roku od wygrania w konkursie.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 29 września, Znak; IBPB II/2/415-820/09/JT wezwano do jego uzupełnienia.

Uzupełnienie wpłynęło dnia 6 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W maju 2009 r. wnioskodawca wygrał samochód. Zgodnie z regulaminem konkursu organizator w imieniu wnioskodawcy powinien wpłacić podatek z tytułu wygranej w wysokości 11,11%.

Wnioskodawca ma zamiar sprzedać wygrany samochód przed upływem pół roku.

W otrzymanych dokumentach nie ma podanej wartości samochodu, gdyż organizator cenę zakupu objął tajemnicą handlową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W jaki sposób wnioskodawca powinien rozliczyć sprzedaż wygranego samochodu jeżeli sprzeda go przed upływem pół roku.

Jaką kwotę powinien ująć jako koszt, a którą jako przychód.

Zdaniem wnioskodawcy, jeżeli sprzeda samochód wygrany w konkursie przed upływem pół roku, powinien ująć tę sprzedaż w zeznaniu rocznym. W tabeli koszty uzyskania innych przychodów powinien ująć cenę jaką zapłacił organizator konkursu (w tym przypadku organizator cenę zakupu samochodu objął tajemnicą handlową). W tej sytuacji powinien wpisać cenę jaka była w salonie samochodowym lub wycenę samochodu do ubezpieczenia Auto-Casco. W tabeli przychód powinien wpisać kwotę za którą sprzeda samochód. Jeżeli sprzeda go poniżej ceny rynkowej nie zapłaci podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. W myśl art. 9 ust. 3 ww. ustawy o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Zapis art. 9 ust. 3a ww. ustawy stanowi, że przepis ust. 3 nie ma zastosowania do strat wynikających z:

1.

z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, oraz

2.

ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Zapis art. 19 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z ust. 3 wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1d ww. ustawy w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia,

z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

1.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo

2.

wartość przychodu określonego w a

- pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1

Mając na uwadze, iż odpłatne zbycie rzeczy dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, każdy podatnik, dokonując tej czynności zobowiązany jest do wykazania w zeznaniu rocznym przychodu, kosztów jego uzyskania oraz wyniku tej transakcji - dochodu lub straty. Zatem stanowisko wnioskodawcy w zakresie obowiązku rozliczenia w zeznaniu rocznym tej transakcji jest prawidłowe.

Przychodem ze sprzedaży rzeczy jest cena, którą wnioskodawca uzyska od kupującego wynikająca z umowy sprzedaży, o ile odpowiada wartości rynkowej tej rzeczy.

Natomiast kosztem uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży rzeczy, przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie jest wartość rzeczy przyjęta do obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w konkursie.

Zauważyć należy, iż cytowane powyżej przepisy wyraźnie wskazują co stanowi koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia rzeczy ruchomej wygranej w konkursie. Dla ustalenia tego kosztu nie jest istotna cena zakupu rzeczy przez organizatora konkursu lecz wartość samochodu przyjęta do obliczenia 10% zryczałtowanego podatku od wygranej w konkursie.

Cena samochodu w salonie, czy też wycena do ubezpieczenia Auto-Casco w szczególnym przypadku może stanowić koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia rzeczy wygranej w konkursie, jeżeli od takiej wartości został pobrany zryczałtowany podatek dochodowy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w zakresie sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodu należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast jeżeli zajdzie przesłanka, o której mowa w cyt. art. 9 ust. 2 ww. ustawy, tzn. koszty uzyskania przychodu przekroczą przychód, różnica stanowić będzie stratę ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy.

A w takim przypadku na wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Dlatego też stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl