IBPBII/2/415-804/12/JG - PIT w zakresie obowiązku opodatkowania czynności zbycia w drodze aportu udziałów/akcji spółek kapitałowych na rzecz słowackiej spółki komandytowej przez wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-804/12/JG PIT w zakresie obowiązku opodatkowania czynności zbycia w drodze aportu udziałów/akcji spółek kapitałowych na rzecz słowackiej spółki komandytowej przez wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 18 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych czynności zbycia w drodze aportu udziałów/akcji spółek kapitałowych na rzecz słowackiej spółki komandytowej przez wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych czynności zbycia w drodze aportu udziałów/akcji spółek kapitałowych na rzecz słowackiej spółki komandytowej przez wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem udziałów/akcji w spółkach kapitałowych (dalej: EuCo) mających siedzibę w krajach Unii Europejskiej. EuCo mają jedną z form prawnych wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub są polskimi spółkami kapitałowymi (spółka z o.o. lub spółka akcyjna).

Wnioskodawca planuje zbyć udziały/akcje EuCo w drodze aportu na rzecz słowackiej spółki prawa handlowego "komanditna spolocnost" z siedzibą na terytorium Republiki Słowacji (dalej: Spółka).

W wyniku aportu Spółka uzyska bezwzględną większość praw głosu w EuCo albo, posiadając bezwzględną większość praw głosu w EuCo, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce.

Spółka, do której przystąpi wnioskodawca, będzie odpowiednikiem polskiej spółki komandytowej. Podobnie jak w przypadku polskiej spółki komandytowej, w komanditna spolocnost przynajmniej jeden wspólnik odpowiada za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem bez ograniczeń, a odpowiedzialność przynajmniej jednego wspólnika ograniczona jest do wysokości wniesionych wkładów do spółki.

Wnioskodawca przystąpi do Spółki w charakterze wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności - komplementariusza. Oprócz wnioskodawcy, pozostałymi wspólnikami w Spółce mogą zostać osoby fizyczne lub spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce lub w innym kraju Unii Europejskiej.

Zgodnie ze słowackimi przepisami podatkowymi komanditna spolocnost posiadająca siedzibę lub miejsce efektywnego zarządu na terytorium Słowacji podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jeżeli chodzi natomiast o sposób opodatkowania, to komanditna spolocnost, jest, co do zasady, podatnikiem podatku dochodowego od generowanych przez siebie dochodów, jednak od ustalonej podstawy opodatkowania odejmuje się część przypadającą jako udział wspólnikom o nieograniczonej odpowiedzialności. Inaczej mówiąc na poziomie spółki opodatkowaniu podlega część dochodów przypadająca na wspólników o ograniczonej odpowiedzialności.

Dochód komanditna spolocnost przypadający na wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności podlega opodatkowaniu bezpośrednio u tych wspólników jako dochód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku więc przystąpienia do Spółki w charakterze komplementariusza dochody uzyskiwane przez wnioskodawcę z tytułu uczestnictwa w Spółce będą podlegać opodatkowaniu na Słowacji jako dochody z prowadzenia działalności gospodarczej, a podatnikiem z tego tytułu na Słowacji będzie nie Spółka tylko wnioskodawca. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zbycie w drodze aportu udziałów/akcji spółki kapitałowej wymienionej w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na rzecz słowackiej spółki komandytowej - komanditna spolocnost skutkuje powstaniem po stronie wnioskodawcy dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, zbycie w drodze aportu udziałów/akcji spółki kapitałowej wymienionej w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na rzecz słowackiej spółki komandytowej - komanditna spolocnost nie skutkuje powstaniem po stronie wnioskodawcy dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) - osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 13 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisanej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131) - dalej UPO zyski, osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowanie w tym drugim Państwie.

Zyski z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, albo z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego należącego do stałej placówki, którą osoba zamieszkała w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami osiągniętymi z przeniesienia tytułu własności takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (art. 13 ust. 2 UPO).

Zyski osiągnięte z przeniesienia tytułu własności statków, barek lub statków powietrznych eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa (art. 13 ust. 3 UPO).

Natomiast zyski z przeniesienia tytułu własności jakiegokolwiek majątku innego niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę (art. 13 ust. 4 UPO).

Wniesienie do spółki osobowej wkładu niepieniężnego powoduje przeniesienie własności rzeczy lub prawa będącego przedmiotem wkładu, na spółkę, w zamian za udział kapitałowy.

W związku z tym należy uznać, iż w przypadku wniesienia przez wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci udziałów/akcji EuCo do Spółki dochodzi do odpłatnego zbycia praw, będących przedmiotem aportu i w związku z tym zastosowanie mają przepisy art. 13 UPO. Uzyskany przychód będzie więc podlegał opodatkowaniu w Polsce.

Niezależnie jednak od powyższego należy wskazać, iż w takim przypadku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

Jednocześnie stosownie do treści art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną, oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego. Tak jak zostało wskazane w stanie faktycznym, zgodnie ze słowackim ustawodawstwem podatkowym dochód komanditna spolocnost przypadający na komplementariusza (a takim wspólnikiem ma zostać wnioskodawca) nie podlega opodatkowaniu na poziomie spółki (na poziomie spółki opodatkowaniu podlega wyłącznie dochód przypadający na komandytariuszy).

Podsumowując powyższe, wniesienie przez wnioskodawcę wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej mającej siedzibę na Słowacji będzie operacją neutralną w Polsce na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. W sytuacji bowiem gdy na podstawie art. 13 UPO uzyskany dochód podlega opodatkowaniu w Polsce, to na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega bowiem zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Powyższe potwierdza praktyka organów podatkowych (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z dnia 29 kwietnia 2011 r. nr IPPB1/415-95/11-6/KS).

Dodatkowo wnioskodawca wskazał, iż nawet w przypadku uznania, iż aport udziałów/akcji EuCo do Spółki nie stanowi aportu do spółki osobowej (i w związku z tym nie ma zastosowania w tym przypadku art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), należy wskazać, iż taki aport nadal nie będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zbycie udziałów akcji w spółkach kapitałowych jest co do zasady traktowane jako przychód z kapitałów pieniężnych o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie jednak z treścią art. 24 ust. 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli spółka nabywa od udziałowców (akcjonariuszy) innej spółki udziały (akcje) tej innej spółki oraz w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) albo w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) wraz z zapłatą w gotówce w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej własnych udziałów (akcji), a w przypadku braku wartości nominalnej - wartości rynkowej tych udziałów (akcji), oraz jeżeli w wyniku nabycia:

1.

spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, albo

2.

spółka nabywająca, posiadająca bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce

- do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki oraz wartości udziałów (akcji) nabytych przez spółkę, pod warunkiem że podmioty biorące udział w tej transakcji podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia (wymiana udziałów).

Jednocześnie na podstawie art. 24 ust. 8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku gdy spółka nabywająca lub spółka, której udziały (akcje) są nabywane, nie posiada siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis ust. 8a stosuje się, jeżeli jest ona podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy, lub spółką mającą siedzibę lub zarząd w innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej państwie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W poz. 19 załącznika nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako podmiot korzystający ze zwolnienia wymieniona została m.in. spółka prawa słowackiego określona jako komanditna spolocnost.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż w przypadku gdy wnioskodawca wniesienie do Spółki udziały/akcje innych spółek wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wyniku tego aportu Spółka:

* uzyska bezwzględną większość praw głosu w EuCo, albo

* posiadając bezwzględną większość praw głosu w EuCo, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce,

operacja taka będzie neutralna dla wnioskodawcy z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 24 ust. 8a-8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując powyższe, w ocenie wnioskodawcy, zbycie w drodze aportu udziałów/akcji EuCo na Spółki nie skutkuje powstaniem po stronie wnioskodawcy dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wkłady do spółek niebędących podatnikiem podatku dochodowego (a taki charakter będzie miała Spółka w stosunku do przychodów przypadających na wnioskodawcę) podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nawet w przypadku uznania, iż aport udziałów/akcji do Spółki nie stanowi aportu do spółki osobowej, należy wskazać, iż taki aport będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 24 ust. 8a-8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wskazany wyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Posiada udziały /akcje w spółkach kapitałowych mających siedzibę w krajach Unii Europejskiej lub będących polskimi spółkami kapitałowymi. Wnioskodawca planuje zbyć w drodze aportu udziały/akcje w spółkach kapitałowych mających siedzibę w krajach Unii Europejskiej na rzecz słowackiej spółki prawa handlowego "komanditna spolocnost" z siedzibą na terytorium Republiki Słowacji - będącej odpowiednikiem polskiej spółki komandytowej. Wnioskodawca przystąpi do spółki w charakterze wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności.

Z uwagi na fakt, iż wnioskodawca planuje przenieść prawo własności posiadanych udziałów/akcji w spółkach kapitałowych mających siedzibę w krajach Unii Europejskiej na spółkę komandytową mającą siedzibę na Słowacji w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do postanowień umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisanej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131).

I tak w myśl art. 13 ust. 1 ww. umowy zyski, osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Zyski z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, albo z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego należącego do stałej placówki, którą osoba zamieszkała w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami osiągniętymi z przeniesienia tytułu własności takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (art. 13 ust. 2 cyt. ustawy)

Zyski osiągnięte z przeniesienia tytułu własności statków, barek lub statków powietrznych eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa (art. 13 ust. 3 cyt. ustawy). Natomiast zyski z przeniesienia tytułu własności jakiegokolwiek majątku innego niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę (art. 13 ust. 4 cyt. ustawy).

Z powyższych uregulowań wynika, że iż przychód uzyskany przez podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce w zamian za przeniesienie własności udziałów/akcji na rzecz podmiotu z siedzibą na terytorium Republiki Słowackiej podlegać będzie zatem opodatkowaniu w miejscu zamieszkania podatnika, a więc w Polsce.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca dokona przeniesienia własności udziałów/akcji na słowacką spółkę komanditna spolocnost, w związku z czym zastosowanie znajdzie przepis art. 13 ww. umowy. Wobec powyższego, skutki podatkowe opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego rozpatrywać należy w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca powołuje się przy tym na dwie podstawy prawne - art. 21 ust. 1 pkt 50b i art. 24 ust. 8a-8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy zatem wyjaśnić, że nie jest możliwe zastosowanie obu tych przepisów w opisanym zdarzeniu przyszłym, gdyż oba te przepisy nawzajem się wykluczają. W pierwszym z nich mowa jest bowiem o spółce niebędącej osobą prawną czyli niebędącej podatnikiem podatku dochodowego. W drugim natomiast o spółce, która jest podatnikiem podatku dochodowego i podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, przy czym w załączniku nr 3 wymieniona jest właśnie komanditna spolocnost. W opisanym zdarzeniu, jeśli znajdą zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy, to oczywistym jest, że nie mogą znaleźć zastosowania przepisy art. 24 ust. 8a-8b tej ustawy. O tym zaś, które z tych przepisów należy stosować decydować będzie charakter spółki komanditna spolocnost. W opisie zdarzenia wnioskodawca nie podaje czy spółka ta w myśl przepisów prawa słowackiego ma osobowość prawną, a jedynie zaznacza, że zgodnie ze słowackimi przepisami podatkowymi komanditna spolocnost podlega na Słowacji nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od generowanych przez siebie dochodów z pomniejszeniem ustalonej podstawy opodatkowania o dochód przypadający na udział wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności. W pierwszej kolejności wnioskodawca winien zatem ustalić jaki status ma owa spółka na Słowacji a dopiero w następnej kolejności zdecydować jaki faktycznie charakter będzie miała dokonana przez niego czynność - czy będzie wniesieniem aportu do spółki osobowej czy wymianą udziałów, bo charakteru obu tych zdarzeń równocześnie mieć przecież nie może.

Jeżeli wnioskodawca ustali, że komanditna spolocnost nie jest osoba prawną i nie ma na Słowacji statusu podatnika podatku dochodowego, to wówczas istotnie, będzie mógł zastosować powołany przez siebie art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 50b ww. (obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r.) wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

Przy czym, stosownie do treści art. 5a pkt 26 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci udziałów/akcji do słowackiej spółki komandytowej skutkuje po stronie wnioskodawcy zbyciem tych udziałów. W świetle art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przychody z przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonego do spółki niebędącej osobą prawną korzystać mogą ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podkreślić jednak należy, iż ustawodawca ograniczył przedmiotowe zwolnienie do przychodów z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego wyłącznie do spółki niebędącej osobą prawną, a wiec niebędącej podatnikiem podatku dochodowego. Wobec tego do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego znajdzie zastosowania zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tylko wówczas, jeśli komanditna spolocnost takiego statusu nie posiada.

Jednakże jeżeli komanditna spolocnost jest spółką mającą osobowość prawną i podatnikiem podatku dochodowego wówczas do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego będzie możliwe zastosowanie zwolnienia o jakim mowa w art. 24 ust. 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 24 ust. 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., stanowi, że jeżeli spółka nabywa od udziałowców (akcjonariuszy) innej spółki udziały (akcje) tej innej spółki oraz w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) albo w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) wraz z zapłatą w gotówce w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej własnych udziałów (akcji), a w przypadku braku wartości nominalnej - wartości rynkowej tych udziałów (akcji), oraz jeżeli w wyniku nabycia:

1.

spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, albo

2.

spółka nabywająca, posiadająca bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce

- do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki oraz wartości udziałów (akcji) nabytych przez spółkę, pod warunkiem, że podmioty biorące udział w tej transakcji podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia (wymiana udziałów).

Natomiast stosownie do treści ust. 8b art. 24 ww. ustawy, w przypadku gdy spółka nabywająca lub spółka, której udziały (akcje) są nabywane, nie posiada siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis ust. 8a stosuje się, jeżeli jest ona podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy, lub spółką mającą siedzibę lub zarząd w innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej państwie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jako podmiot korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 24 ust. 8a-8b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymieniona została spółka utworzona według prawa słowackiego określona jako komanditná spoločnosť.

Z przedstawionych powyżej uregulowań prawnych zawartych w art. 24 ust. 8a-8b ww. ustawy wynika, że efekt w postaci neutralnej podatkowo wymiany udziałów (akcji) dotyczy sytuacji, gdy udziałowiec spółki wniesie posiadane udziały (akcje) do spółki, a podmiot ten wraz z nabytymi udziałami (akcjami) otrzyma, bądź zwiększy bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) zostały wniesione.

Zatem w przypadku gdy wnioskodawca wniesie do spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej - słowackiej spółki komandytowej określonej jako komanditná spoločnosť wymienionej w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udziały/akcje w spółkach kapitałowych innych spółek wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wyniku tego aportu spółka ta:

* uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółkach kapitałowych (EuCo), albo

* posiadając bezwzględną większość praw głosu w spółkach kapitałowych (Euro), zwiększy ilość udziałów (akcji) w tych spółkach,

wówczas ta operacja będzie neutralna dla wnioskodawcy z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 24 ust. 8a-8b ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Powyższe nie spowoduje po stronie wnioskodawcy dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko wnioskodawcy uznano za prawidłowe w okolicznościach, na które Organ zwrócił uwagę w uzasadnieniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl