IBPBII/2/415-782/09/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-782/09/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 27 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 11 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 31 sierpnia 2009 r., wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 11 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 9 lipca 2009 r. wnioskodawca sprzedał nieruchomość oznaczoną w akcie notarialnym jako nieruchomość niezabudowana stanowiąca działkę budowlaną. Ww. działka była używana jako gospodarstwo rolne. Wnioskodawca nabył tytuł prawny na podstawie dziedziczenia - postanowienie Sądu Rejonowego z dnia 5 czerwca 2009 r. Sposób użytkowania ww. nieruchomości (gospodarstwo rolne) został oznaczony w zaświadczeniu wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz ww. postanowieniu sądowym.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, iż przedmiotową nieruchomość nabył w spadku po trzech spadkodawcach, a mianowicie:

1.

po spadkodawcy zmarłym w dniu 3 sierpnia 1981 r. - udział wynoszący 1/6,

2.

po spadkodawcy zmarłym w dniu 13 listopada 1982 r. - udział wynoszący 1/6,

3.

po spadkodawcy zmarłym w dniu 29 lipca 2002 r. - udział wynoszący 4/6.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż przedmiotowa działka znajduje się na terenie zabudowy mieszkaniowej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Wolne tereny mogą być przeznaczone pod zabudowę zagrodową lub mieszkaniową. Do czasu zabudowy tereny wolne mogą być użytkowane w sposób rolniczy i tak też były użytkowane. Najistotniejszy zapis dotyczący nabycia spadku stanowi, iż jest to nieruchomość rolna bez stwierdzenia, że jest zabudowana budynkami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z uwagi na fakt, iż przedmiotowe grunty stanowią gospodarstwo rolne, to są one wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż przedmiotowa nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne podatek nie należy się.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Niezależnie od powyższego należy podkreślić, iż przepis cytowanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat, sprzedaż tej nieruchomości nie podlega w ogóle opodatkowaniu.

W przypadku nabycia nieruchomości lub udziału w nieruchomości w drodze spadku pięcioletni termin, o którym mowa powyżej winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie spadku.

W myśl art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

Tak więc dniem nabycia spadku przez wnioskodawcę po poszczególnych spadkodawcach jest data śmierci każdego z nich. Natomiast postanowienie Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca przedmiotową nieruchomość nabył w spadku po trzech spadkodawcach, a mianowicie:

1.

po spadkodawcy zmarłym w dniu 3 sierpnia 1981 r. - udział wynoszący 1/6,

2.

po spadkodawcy zmarłym w dniu 13 listopada 1982 r. - udział wynoszący 1/6,

3.

po spadkodawcy zmarłym w dniu 29 lipca 2002 r. - udział wynoszący 4/6.

Natomiast w dniu 9 lipca 2009 r. wnioskodawca sprzedał ww. nieruchomość. Przenosząc opisane wcześniej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż dokonana przez wnioskodawcę sprzedaż nieruchomości miała miejsce po upływie pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie każdego z udziałów w tejże nieruchomości. Zatem przedmiotowa transakcja nie będzie dla wnioskodawcy stanowiła źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód jaki wnioskodawca uzyskał ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku z uwagi na upływ 5 letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Jednakże stanowiska wnioskodawcy nie można było uznać za prawidłowe albowiem wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego w związku z faktem, iż jak wykazano powyżej sprzedaż nieruchomości nie stanowi dla niego w ogóle źródła przychodu, a nie - jak twierdzi - dlatego, że sprzedana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku oraz jego uzupełnienia wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl