IBPBII/2/415-781/09/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-781/09/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu do Organu 23 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości kontynuacji opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych przez wnioskodawczynię z tytułu najmu mieszkania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości kontynuacji opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych przez wnioskodawczynię z tytułu najmu mieszkania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od lutego 2008 r. wynajmuje mieszkanie (osobom fizycznym na cele mieszkaniowe), którego jest właścicielką razem z mężem. W ubiegłym roku złożyła na podstawie art. 12 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oświadczenie o przejęciu na siebie rozliczenia całości przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu mieszkania. Jako formę opodatkowania z tego tytułu na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy wybrała zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 8,5%. W 2009 r. wnioskodawczyni nie złożyła ponownie oświadczenia o rozliczeniu całości przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu mieszkania przez nią, w wyniku czego wystąpił obowiązek rozliczania przychodów z najmu zarówno przez nią jak i przez męża w równych częściach (po 50%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wybór formy opodatkowania złożony przez wnioskodawczynię na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w 2008 r. ma zastosowanie również w 2009 r. zarówno do przychodów uzyskiwanych przez wnioskodawczynię jak i przez jej męża.

Zdaniem wnioskodawczyni, składając w 2008 r. oświadczenie dotyczące formy opodatkowania, wybrała zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowanie wspólnych przychodów z tytułu najmu mieszkania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% za siebie i za męża, dodatkowo oświadczając, iż przyjęła na siebie zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym obowiązek w zakresie opodatkowania tych przychodów za siebie i męża.

W związku z powyższym, w opinii wnioskodawczyni, opodatkowanie przychodów z tytułu najmu mieszkania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% dotyczy zarówno wnioskodawczyni jak i jej męża, a ona na mocy złożonego oświadczenia przejęła na siebie obowiązek rozliczania całości tych przychodów.

W związku z tym, że żaden z małżonków nie złożył do dnia 20 stycznia 2009 r. oświadczenia o zmianie formy opodatkowania, obowiązuje ona w roku bieżącym zarówno w stosunku do przychodów uzyskiwanych przez wnioskodawczynię jak i przez jej męża.

Artykuł 12 ust. 7 ww. ustawy zobowiązuje do ponownego złożenia oświadczenia o przyjęciu na siebie opodatkowania całości przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu mieszkania w kolejnym roku podatkowym. W związku z tym, ze wnioskodawczyni nie złożyła takiego oświadczenia w 2009 r. powstał obowiązek rozliczania przychodów z najmu mieszkania przez nią i przez męża w równych częściach.

Zdaniem wnioskodawczyni, przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie mówią natomiast o konieczności ponownego wyboru przez męża formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym tych przychodów w przypadku niezłożenia przez wnioskodawczynię oświadczenia o rozliczeniu całości przychodów z tytułu najmu w kolejnym roku podatkowym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępnie zauważyć należy, iż przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie dotyczące możliwości kontynuacji opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych przez wnioskodawczynię z tytułu najmu mieszkania. Natomiast w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu mieszkania przez męża wnioskodawczyni wydano odrębne rozstrzygnięcie.

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Aby skorzystać z ww. zryczałtowanej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze.

O zasadach składania wspomnianego oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym zgodnie z treścią art. 9 ust. 4 cytowanej ustawy w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio.

Przychody z najmu uzyskiwane przez małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, co do zasady, podlegają odrębnemu opodatkowaniu. Wskazuje na to treść art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. Przy czym w myśl art. 12 ust. 6 ww. ustawy zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z małżonków.

W tym celu małżonkowie - zgodnie z dyspozycją art. 12 ust. 7 ww. ustawy - najpóźniej do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a w przypadku rozpoczęcia osiągania przychodów w trakcie roku podatkowego w terminie pierwszej wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, winni złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodów przez jednego z nich.

Wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 6 obowiązuje przy dokonywaniu wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za cały dany rok podatkowy, chyba że w wyniku rozwodu albo orzeczenia przez sąd separacji nastąpił podział majątku wspólnego małżonków i przedmiot umowy przypadł temu z małżonków, na którym nie ciążył obowiązek dokonywania wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (art. 12 ust. 8 ww. ustawy).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż dokonany przez wnioskodawczynię w 2008 r. wybór formy opodatkowania uzyskiwanych przez nią przychodów z tytułu najmu mieszkania będzie miał zastosowanie również w 2009 r. albowiem wnioskodawczyni nie dokonała wyboru innej formy opodatkowania.

Stanowiska wnioskodawczyni nie można było jednak uznać za prawidłowe albowiem nie sposób zgodzić się z jej twierdzeniem, iż składając w 2008 r. oświadczenie dotyczące formy opodatkowania, wybrała zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowanie wspólnych przychodów z tytułu najmu mieszkania zryczałtowanym podatkiem dochodowym za siebie i za męża. Dokonany w 2008 r. wybór formy opodatkowania dotyczył bowiem tylko i wyłącznie przychodów uzyskiwanych przez wnioskodawczynię.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl