IBPBII/2/415-777/10/MM - Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą dywidendy w formie rzeczowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-777/10/MM Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą dywidendy w formie rzeczowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 1 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 22 września 2010 r. oraz w dniu 29 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu realizacji obowiązków płatnika z tytułu wypłaty dywidendy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu realizacji obowiązków płatnika z tytułu wypłaty dywidendy.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 9 września 2010 r. znak: IBPB I/2/423-870/10/CzP, IBPB II/2/415-777/10/MM, IBPB II/1/436-156/10/MZ i IBPP 2/443-557/10/ICz wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 22 września 2010 r. oraz w dniu 29 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W wyniku porozumienia zostanie zawarta umowa sprzedaży wierzytelności pomiędzy:

* Panem S. - kupujący (równocześnie prowadzący działalność jako osoba fizyczna, przy czym kupuje jako osoba fizyczna a nie firma),

* spółką z o.o. (wnioskodawcą) - sprzedający.

Sprzedawca (wnioskodawca) jest wierzycielem innej spółki prawa handlowego (spółki "E") z tytułu dokonanej umowy przelewu wierzytelności (wnioskodawca kupił wcześniej dług spółki "E"). Wnioskodawca sprzeda ten dług Panu S. po cenie niższej niż wartość nominalna (przykładowe liczby: wartość nominalna = 1.088.604,85 zł; cena za jaką wnioskodawca kupił ten dług = 422.803,84 zł; cena za jaką spółka planuje sprzedać ten dług Panu S. = 80.000 zł).

Pan S. jest wspólnikiem spółki z o.o. będącej wnioskodawcą. Wnioskodawca ma wobec Pana S. zobowiązanie z tytułu dywidendy, przykładowo w kwocie: 150.000 zł W wyniku zawartej umowy sprzedaży wierzytelności, Pan S. miałby z kolei zapłacić wnioskodawcy kwotę 80.000 zł. Dokonana zostałaby kompensata wzajemnych rozrachunków, a więc zobowiązanie wnioskodawcy z tytułu dywidendy zostałoby skompensowane do kwoty: 80.000 zł.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy podatek od skompensowanej dywidendy może zostać wpłacony przez Pana S....

(pytanie oznaczono we wniosku nr 4)

Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na fakt skompensowania dywidendy podatek od dywidendy może zostać uregulowany przez Pana S., który to w urzędzie skarbowym ma sporą nadpłatę podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Istotą jest sam fakt uregulowania podatku od dywidendy i w sytuacji dokonania kompensaty dywidendy do wysokości zobowiązania celowe byłoby uregulowanie tego podatku od skompensowanej dywidendy przez Pana S. Podatek ten zostałby uregulowany w kwocie: 15.200 zł (80 000 * 19%).

Pan S. wystąpiłby do urzędu skarbowego z prośbą, aby część nadpłaty powstałej z tytułu podatku VAT w ramach prowadzonej przez niego działalności jako osoba fizyczna, została przeksięgowana przez urząd skarbowy na poczet zobowiązania spółki, która dokonała kompensaty jego dywidendy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Ocena stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stosownie do postanowień art. 191 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wynikająca z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Przepis ten stanowi, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei, w świetle art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodów są między innymi kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (...).

Zgodnie z art. 24 ust. 5 ww. ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (...).

Od przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z zastrzeżeniem art. 52a, o czym mówi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 30a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d.

Płatnicy (w tym osoby prawne) są zobowiązani pobierać - zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 ww. ustawy - zryczałtowany podatek od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5, czyli m.in. także od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z dywidend.

Zgodnie zaś z dyspozycją art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Mając na uwadze przytoczone przepisy, jak i konstrukcję oraz systematykę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, że z powyższego w sposób nie budzący wątpliwości wynika, że to spółka kapitałowa wypłacająca dywidendę na rzecz udziałowca najpierw pobiera zryczałtowany podatek od dywidendy a następnie wypłaca udziałowcowi (akcjonariuszowi) dywidendę netto - czyli dywidendę pomniejszoną o pobrany przez spółkę wypłacającą jako płatnika - zryczałtowany podatek dochodowy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wynika że wnioskodawca posiada wierzytelności wobec spółki "E". Równocześnie wnioskodawca ma zobowiązanie wobec Pana S. z tytułu dywidendy. Wnioskodawca planuje sprzedaż posiadanej wierzytelności Panu S. W wyniku zawartej umowy sprzedaży wierzytelności dojdzie do kompensaty wzajemnych rozrachunków między stronami. Wnioskodawca bowiem zamiast otrzymać zapłatę od Pana S. za sprzedaż wierzytelności zmniejszy kwotę swojego zobowiązania wobec Pana S. z tytułu dywidendy.

Nastąpi zatem wypłata dywidendy, do wypłaty której jest zobowiązany wnioskodawca. Dywidenda zostanie wypłacona w części odpowiadającej wysokości wierzytelności spółki wobec udziałowca. Dopuszczalna jest bowiem wypłata dywidendy wspólnikom w formie rzeczowej, niepieniężnej. Jednakże nie zwalnia to spółki z pełnienia funkcji płatnika z tego tytułu.

W przedmiotowej sprawie nie będzie możliwe wypłacenie Panu S. dywidendy netto czyli dywidendy pomniejszonej o pobrany przez spółkę podatek, gdyż dywidenda będzie wypłacona w formie wierzytelności wobec spółki "E". W związku z powyższym spółka winna zobowiązać Pana S. do wpłaty kwoty podatku z tytułu wypłaconej dywidendy na rachunek spółki. Następie spółka otrzymaną kwotę powinna wpłacić na konto właściwego urzędu skarbowego wypełniając tym samym ciążący na niej obowiązek płatnika z tytułu dywidendy.

Reasumując, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe bowiem nie jest możliwe aby to Pan S. wpłacił na konto urzędu skarbowego podatek z tytułu dywidendy. Podatek winna wpłacić spółka jako płatnik. Udziałowiec ma jedynie obowiązek przekazania płatnikowi kwoty podatku należnego od otrzymanej dywidendy.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl