IBPBII/2/415-772/13/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-772/13/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 22 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie wymogów formalnych jakie powinien spełniać wniosek o zwrot poniesionych wydatków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie wymogów formalnych jakie powinien spełniać wniosek o zwrot poniesionych wydatków.

We wskazanym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 12 listopada 1998 r. wnioskodawca zawarł związek małżeński. Na wniosek wnioskodawcy Sąd Rejonowy dnia 12 lipca 2007 r. ustanowił rozdzielność majątkową pomiędzy małżonkami z datą wsteczną od dnia 5 kwietnia 2007 r. Wnioskodawca nie utrzymuje kontaktów z małżonkiem. Dnia 27 czerwca 2012 r. wnioskodawca otrzymał od matki działkę budowlaną o powierzchni 9 arów. W październiku 2012 r. wnioskodawca dostał pozwolenie na budowę i od listopada 2012 r. rozpoczął budowę. Wnioskodawca sam finansuje koszty budowy. W dalszej części wniosku wnioskodawca opisał swoją sytuację osobistą.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca może rozliczyć się z podatku VAT bez podpisu małżonka na wniosku VZM-1.

Zdaniem wnioskodawcy, jego prośba o zwrot VAT w sytuacji braku podpisu współmałżonka jest całkowicie uzasadniona. Małżonek w ogóle nie uczestniczy w wydatkach na budowę domu, nie mieszka z wnioskodawcą i nie utrzymuje żadnych kontaktów z dziećmi. Wnioskodawca podkreśla, że zarówno działka budowlana jak i dom stanowią odrębną własność wnioskodawcy, gdyż od 5 kwietnia 2007 r. pomiędzy małżonkami istnieje sądownie ustanowiona rozdzielność majątkowa.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Przepis art. 4 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że w przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w dniu poniesienia wydatków, o których mowa w art. 3 ust. 1, kwota zwrotu, obliczona zgodnie z art. 3 ust. 5-7, dotyczy łącznie obojga małżonków. Jeżeli:

1.

przed zawarciem związku małżeńskiego, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, to kwotę zwrotu obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7 pomniejsza się o kwoty uprzednio otrzymane;

2.

w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia przez sąd separacji, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, a następnie związek małżeński ustał lub sąd orzekł separację, przysługującą jej kwotę zwrotu pomniejsza się o 50% kwoty uprzednio otrzymanej, jeżeli składany był wspólny wniosek małżonków, lub o kwotę otrzymanego zwrotu, jeżeli składany był odrębny wniosek.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.

Jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka (art. 5 ust. 2 ww. ustawy).

Przepis art. 2 pkt 6 ww. ustawy zawiera definicję pojęcia "małżonków", stworzoną na potrzeby tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o małżonkach rozumie się przez to osoby fizyczne pozostające w związku małżeńskim, z wyjątkiem małżonków stosunku do których sąd orzekł separację.

Zgodnie z art. 5 ust. 4 ww. ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko, identyfikator podatkowy, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano go - rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita P

I.

podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków - podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zwrot części wydatków następuje wyłącznie na wniosek osoby fizycznej, który winien spełniać określone w przepisach warunki. W przypadku osób pozostających w związku małżeńskim ustawodawca dał możliwość wyboru sposobu złożenia wniosku wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jednocześnie, kwota zwrotu obliczona w sposób określony w art. 3 ust. 5-7 ustawy dotyczy obojga małżonków (art. 4 ust. 3 ustawy). Zatem z treści przepisu wynika, że okolicznością istotną jest wyłącznie fakt pozostawania w związku małżeńskim (z wyjątkiem orzeczonej przez sąd separacji). Regulacja ta nie odnosi się bowiem ani do majątkowych czy osobistych stosunków małżonków, ani do kwestii, który z małżonków faktycznie poniósł wydatki. Ustawodawca uznał, że w przypadku małżonków ubieganie się o zwrot części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wymaga ich zgodnego działania. Jednym z niezbędnych warunków jakie powinien spełniać podlegający rozpatrzeniu wniosek osoby pozostającej w związku małżeńskim, są podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków. Jest to wymóg rangi ustawowej, od którego przepisy nie przewidują żadnych odstępstw, niezależnie od sytuacji osobistej (życiowej) podatników. Dlatego też wniosek osoby pozostającej w związku małżeńskim, gdy nie orzeczono sądownie separacji, niezależnie od tego czy ma on charakter wniosku wspólnego małżonków czy odrębnego, bez danych dotyczących małżonka oraz jego podpisu, należy uznać za niekompletny, niespełniający wymogów ustawowych.

Z uwagi na powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że wniosek o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych osoby pozostającej w związku małżeńskim, jeżeli sądownie nie orzeczono separacji, musi zawierać dane i podpisy obojga małżonków. W przedstawionej sprawie pomimo stosunków jakie łączą małżonków formalnie pozostają oni nadal małżeństwem, z wniosku nie wynika bowiem, że została orzeczona przez sąd separacja bądź rozwód. Fakt, że małżonkowie w 2007 r. ustanowili rozdzielność majątkową i od 6-ciu lat nie utrzymują kontaktów nie jest równoznaczny z ustaniem ich małżeństwa.

Podkreślenia wymaga, że organ podatkowy nie posiada uprawnień ani do ingerowania w spory między małżonkami, ani do interpretowania przepisów ustawy w sposób sprzeczny z ich brzmieniem, prowadzący do wykreowania "nowego stanu prawnego".

Stanowisko wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl