IBPBII/2/415-752/13/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-752/13/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 9 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 17 września 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu w drodze ugody 100% środków przekazanych bankowi na zakup produktu bankowego #61485; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu w drodze ugody 100% środków przekazanych bankowi na zakup produktu bankowego.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 6 września 2013 r. Znak: IBPBII/2/415-752/13/AK wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 17 września 2013 r.

We wskazanym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2010 r. i w 2011 r. wnioskodawca za namową pracownika merytorycznego banku zaczął systematycznie oszczędzać na produktach bankowych. Polegało to na wpłacie gotówką 20% wartości produktu a następnie w ratach miesięcznych przez okres 10 lat reszty wartości.

W 2012 r. wnioskodawca złożył reklamację do banku, w wyniku której na zasadzie ugody bank zwrócił wnioskodawcy 100% środków jakie zdążył przez okres 2 lat zgromadzić, bez żadnych odsetek. W 2012 r. została zwrócona wnioskodawcy kwota 75 484,45 zł, a pozostała kwota w 2013 r.

W dniu 30 kwietnia 2013 r. (po terminie ustawowym) wnioskodawca otrzymał z banku PIT-8C, z którego wynikało, że wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku od ww. kwoty. Po konsultacji ze specjalistami, z kilkunastodniowym opóźnieniem, wnioskodawca zapłacił podatek, po uprzednim złożeniu korekty zeznania za rok 2012.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy wypłata środków bez odsetek, na zasadzie ugody, w wysokości 100% środków zgromadzonych w ramach oszczędzania na produktach bankowych stanowi dla wnioskodawcy przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego wnioskodawca jest zobowiązany odprowadzić podatek.

Zdaniem wnioskodawcy, wypłata przez bank 100% środków bez odsetek, na zasadzie ugody, zgromadzonych w ramach oszczędzania na produktach bankowych nie stanowi dla niego przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego jest zobowiązany odprowadzić podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z kolei art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną. Każde bowiem przysporzenie majątkowe, które uzyskują osoby fizyczne podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyjątki od opodatkowania ww. przysporzeń zostały wyraźnie wymienione w ustawie i jest to katalog zamknięty.

Katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2.

działalność wykonywana osobiście;

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

(uchylony);

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c);

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) #61485; przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy #61485; przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

9.

inne źródła.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na mocy umowy z bankiem wnioskodawcy zwrócono środki, które wpłacał w celu oszczędzania na oferowanych przez bank produktach. Wnioskodawcy w 2012 r. i w 2013 r. zostało zwróconych 100% środków, bez odsetek. Wątpliwość wnioskodawcy budzi konieczność opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty zwrotu.

Zauważyć zatem należy, że uzyskany przez wnioskodawcę na podstawie ugody z bankiem zwrot 100% środków bez odsetek nie stanowi dla niego przychodu z żadnego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwrócone wnioskodawcy kwoty to nie kwoty otrzymane z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy.

Ponadto ww. zwrot nie stanowi również przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wnioskodawca wskazał w części E.2. wniosku ORD-IN jako przepis prawa podatkowego mający być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W myśl bowiem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

W przedstawionej sprawie zwrot środków pieniężnych przez bank na rzecz wnioskodawcy na podstawie ugody nie doprowadził do powstania po stronie wnioskodawcy przysporzenia majątkowego i nie może być uznany za źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli zwrot ten miał na celu jedynie przywrócenie stanu majątku wnioskodawcy sprzed dokonanych wpłat, to zwrot środków przez bank nie doprowadził do powiększenia majątku wnioskodawcy, a jedynie do odzyskania przez wnioskodawcę własnych środków pieniężnych przekazanych na inwestycje za namową pracownika banku. Na skutek ugody wnioskodawca odzyska zatem własne środki finansowe. Tym samym dokonany przez bank zwrot środków nie stanowi dla niego przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, o ile rzeczywiście dokonany przez bank na rzecz wnioskodawcy na podstawie ugody zwrot środków był jedynie działaniem o charakterze restytucyjnym, czyli przywracającym stan sprzed zawarcia umowy z bankiem, to nie spowodował on po stronie wnioskodawcy przysporzenia majątkowego a tym samym nie stanowił przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że wnioskodawca nie był zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z otrzymaniem od banku środków pieniężnych stanowiących zwrot wpłaconych wcześniej kwot.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl