IBPBII/2/415-739/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-739/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 16 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 11 kwietnia 2006 r. została wydana decyzja na rozbiórkę istniejącego budynku mieszkalnego i budowę budynku usługowo-mieszkalnego. Po tej dacie rozpoczęły się prace zgodnie z decyzją. W maju 2006 r. wnioskodawca rozpoczął budowę oraz zakup materiałów budowlanych na tę inwestycję. Na wniosek wnioskodawcy z dnia 22 września 2008 r., decyzją z dnia 5 grudnia 2008 r. nastąpiła zmiana realizacji inwestycji z budynku usługowo-mieszkalnego na budynek mieszkalny kat. I.

Wnioskodawca inwestycję zakończył i została ona odebrana przez Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w dniu 6 kwietnia 2009 r. jako budynek mieszkalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zakup materiałów budowlanych na FV VAT od maja 2006 r. do stycznia 2009 r. w całości można rozliczyć jako zakup związany z budownictwem mieszkaniowym.

Zdaniem wnioskodawcy, od maja 2006 r. rozpoczął inwestycję - budowy budynku zgodnie z wydaną decyzją. W trakcie budowy została podjęta decyzja o zmianie przeznaczenia inwestycji - na budynek mieszkalny w całości. W związku z powyższym zdaniem wnioskodawcy wszystkie zakupy materiałów budowlanych zostały przeznaczone na inwestycję budynku mieszkalnego, dlatego wnioskodawca uważa, że zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, powinien dotyczyć wszystkich FV VAT od maja 2006 r. do dnia zakończenia inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zapis art. 2 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że przez "budynek mieszkalny" rozumie się budynek mieszkalny lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Przepisy art. 3 ust. 2 tej ustawy stanowią, iż osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Stosownie do treści art. 3 ust. 3 ww. ustawy zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane 22% podatkiem VAT tj. stawką podstawową.

Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. dla osoby fizycznej.

Natomiast prawo do zwrotu przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem (art. 4 ust. 1 wyżej cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zatem, jeżeli inwestycja (bez względu na jej rodzaj), w myśl prawa budowlanego, wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, zwrot przysługuje tylko tym inwestorom, którzy taką zgodę uzyskali.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2006 r. wnioskodawca zgodnie z wydanym pozwoleniem na budowę, rozpoczął budowę budynku mieszkalno-usługowego. Następnie w 2008 r. wydano decyzję, zgodnie z którą zmieniono przeznaczenie budynku w całości na mieszkalny. Inwestycja została zakończona w 2009 r. jako budynek mieszkalny.

Wątpliwości wnioskodawcy budzi kwestia czy może faktury za materiały budowlane, wystawione od 2006 r. do 2009 r. w całości rozliczyć jako zakup związany z budownictwem mieszkaniowym.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przypadku zmiany charakteru inwestycji decydujące znaczenie ma to, co ostatecznie powstało w wyniku inwestycji. W przedmiotowej sprawie zmiana przeznaczenia budynku z usługowo-mieszkalnego na mieszkalny spowodowała, iż ostateczną funkcją przedmiotowego budynku stało się wyłącznie zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych. Tym samym należy orzec, iż wnioskodawca istotnie poniósł wydatki związane z budową budynku mieszkalnego. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki na budowę przedmiotowego budynku związane były z budynkiem mieszkalnym.

Wnioskodawcy przysługuje więc prawo ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych związanych z całą inwestycją polegającą na budowie budynku mieszkalnego, służącego zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych, nawet jeśli początkowo budynek ten miał być budynkiem usługowo-mieszkalnym.

Stanowisko wnioskodawcy uznano więc za prawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Z tej przyczyny treść załączonych dokumentów nie mogła podlegać analizie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl