IBPBII/2/415-726/09/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-726/09/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 13 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi odsetkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi odsetkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Decyzją z dnia 12 lipca 2005 r. wnioskodawczyni wraz z małżonkiem oraz Pani K. uzyskali pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych w zabudowie bliźniaczej, na działce nr 36/2 (współwłasność wnioskodawczyni i jej męża oraz Pani K.). W trakcie budowy domów została zniesiona współwłasność postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 28 czerwca 2006 r. i powstały dwie odrębne działki nr 36/4 (własność wnioskodawczyni i jej męża) oraz 36/5 (własność Pani K.).

W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o pozwolenie na użytkowanie na działce nr 36/2 dwóch budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej. Nadzór budowlany wezwał wnioskodawczynię do uzupełnienia wymaganych dokumentów (pomiar geodezyjny, protokoły sprawdzeń, postanowienie o zniesieniu współwłasności, itp.), co zostało uczynione do dnia 27 listopada 2008 r.

W dniu 27 listopada 2008 r. został złożony kolejny wniosek o pozwolenie na użytkowanie dwóch budynków mieszkalnych. Po uzupełnieniu przez wnioskodawców wymaganych dokumentów, nadzór budowlany decyzją z dnia 15 grudnia 2008 r. stwierdził, iż z przedstawionych dokumentów wynika, że wszystkie roboty budowlane objęte pozwoleniem na budowę zostały wykonane, co kwalifikuje się do uproszczonego trybu zakończenia budowy, czyli złożenia zawiadomienia, co też wnioskodawczyni uczyniła w dniu 1 grudnia 2008 r. składając zawiadomienie o zakończeniu budowy dwóch budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej nr 19 h (działka nr 36/5) i 19i (działka nr 36/4). Nadzór budowlany zgłosił sprzeciw w sprawie zawiadomienia o przystąpieniu do użytkowania dwóch budynków mieszkalnych na działkach 36/4 i 36/5, w uzasadnieniu podając, iż budynek na działce nr 36/5 w istotny sposób odbiega od projektu zagospodarowania działki poprzez znaczne zwiększenie powierzchni utwardzonej (wykonanie kostki brukowej). Po zniesieniu współwłasności w 2006 r. pozwolenie na budowę nie zostało zmienione, gdyż Starostwo Powiatowe wymaga przeprowadzenia całej procedury uzyskania warunków zabudowy i pozwolenia na budowę, co wiąże się z zatrzymaniem budowy na okres około jednego roku. Po rozmowach w nadzorze budowlanym w dniu 24 lutego 2009 r. wnioskodawczyni złożyła kolejny wniosek o pozwolenie na użytkowanie budynku mieszkalnego nr 19i na działce 36/4.

Decyzją z dnia 6 kwietnia 2009 r., po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli zostało wydane pozwolenie na użytkowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawczyni uzyskała prawo do ulgi odsetkowej.

Zdaniem wnioskodawczyni, spełnia ona warunki do tego aby skorzystać z ulgi odsetkowej. Budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego nr 19i na działce 36/4 została faktycznie zakończona w 2008 r., co zostało potwierdzone przez nadzór budowlany w decyzji z dnia 15 grudnia 2008 r.

W opinii wnioskodawczyni, cała ta sytuacja ma związek z tym, iż posiadała pozwolenie na budowę na działce nr 36/2 z 2005 r., pomimo iż faktycznie został zasądzony podział i przedmiotowa działka nie istnieje. Sama zmiana pozwolenia na budowę powinna być tylko czynnością polegającą na przepisaniu przez Starostwo Powiatowe na istniejące działki.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt (pożyczka), o którym mowa w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek od tego kredytu (pożyczki) zawartej przed 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2027 r.

W myśl art. 26b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

1.

budową budynku mieszkalnego albo

2.

wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo

3.

zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo

4.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Stosownie do treści art. 26b ust. 2 ww. ustawy, odliczenie wydatków na spłatę odsetek od kredytu na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych podatnika stosuje się, jeżeli:

1.

kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002 r.,

2.

kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,

3.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,

4.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a ponadto w przypadku inwestycji:

a.

o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo pkt 4 - zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku,

b.

o których mowa w ust. 1 pkt 2 albo pkt 3 - została zawarta umowa o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik,

5.

do zeznania podatkowego, składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik dołączy oświadczenie, według określonego wzoru, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku, 6. odsetki od kredytu:

a.

zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2,

b.

nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki zwiększyły podstawę obliczenia podatku,

c.

nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

7.

podatnik lub jego małżonek nie korzystał lub nie korzysta z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych na:

a.

zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,

b.

budowę budynku mieszkalnego,

c.

wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,

d.

zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,

e.

nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,

f.

przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu,

g.

systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Na mocy przepisu art. 26b ust. 4 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie z tytułu spłaty odsetek od kredytu hipotecznego obejmuje wyłącznie odsetki:

1.

naliczone za okres począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r., z zastrzeżeniem ust. 5, i zapłacone od tego dnia,

2.

od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, określonej na rok zakończenia inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 10.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa także termin, od którego możliwe jest dokonywanie odliczeń z tytułu spłaty odsetek od kredytu mieszkaniowego.

Zgodnie z art. 26b ust. 5 ww. ustawy pierwszego odliczenia z tytułu omawianej ulgi można dokonać najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja. Jeżeli odsetki, o których mowa w ust. 4 zostały zapłacone także przed rokiem zakończenia inwestycji sfinansowanej kredytem, to wówczas mogą być one odliczone od podstawy obliczenia podatku za rok podatkowy, w którym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki, a także mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku również w roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył odsetki; w tym przypadku odliczeniu podlega wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik dokonał pierwszego odliczenia (art. 26b ust. 6 i ust. 7 ww. ustawy).

Ponadto należy zaznaczyć, że jeżeli przyznany kredyt wykorzystany jest na inwestycję mieszkaniową oraz zakup gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu, odliczeniu nie podlegają odsetki od tej części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych udokumentowanych wydatkach mieszkaniowych, ze względu na fakt, iż w zakresie omawianej ulgi nie mieszczą się powyższe wydatki (art. 26b ust. 3 pkt 6 ww. ustawy).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że aby skorzystać z ulgi odsetkowej koniecznym jest spełnienie szeregu warunków, przy czym niespełnienie któregokolwiek z nich pozbawia podatnika prawa do odliczenia odsetek.

Jednym z takich warunków jest zakończenie inwestycji w przewidzianym prawem terminie. Przepis art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a) ww. ustawy stanowi, że odliczenia odsetek od kredytu można dokonać, jeżeli zakończenie budowy budynku mieszkalnego nastąpiło przed upływem trzech lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę i zostało to potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku.

Okoliczności w jakich należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie bądź tryb w jakim dokonuje się zawiadomienia właściwego organu o zakończeniu budowy uregulowany został w art. 54-59 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 54 tej ustawy do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i 57, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji.

Natomiast w myśl art. 55 ww. ustawy przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli:

1.

na wzniesienie obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii V, IX-XVIII, XX, XXII, XXIV, XXVII-XXX, o których mowa w załączniku do ustawy;

2.

zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 49 ust. 5 albo art. 51 ust. 4;

3.

przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego ma nastąpić przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych.

Zatem w świetle przepisów ustawy - Prawo budowlane, za moment zakończenia budowy budynku mieszkalnego, należy uznać datę wydania pozwolenia na użytkowanie lub datę uprawomocnienia się zawiadomienia właściwego organu o zakończeniu budowy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż decyzją z dnia 12 lipca 2005 r. wnioskodawczyni wraz z małżonkiem oraz Pani K. uzyskali pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych w zabudowie bliźniaczej, na działce nr 36/2 (współwłasność wnioskodawczyni i jej męża oraz Pani K.). W trakcie budowy domów została zniesiona współwłasność postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 28 czerwca 2006 r. i powstały dwie odrębne działki nr 34/4 (własność wnioskodawczyni i jej męża) oraz 36/5 (własność Pani K.). W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o pozwolenie na użytkowanie na działce nr 36/2 dwóch budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, który uzupełniono w dniu 27 listopada 2008 r. Nadzór budowlany decyzją z dnia 15 grudnia 2008 r. stwierdził, iż z przedstawionych dokumentów wynika, że wszystkie roboty budowlane objęte pozwoleniem na budowę zostały wykonane, co kwalifikuje się do uproszczonego trybu zakończenia budowy, czyli złożenia zawiadomienia, co też wnioskodawczyni uczyniła w dniu 1 grudnia 2008 r. składając zawiadomienie o zakończeniu budowy dwóch budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej nr 19 h (działka nr 36/5) i 19i (działka nr 36/4). Nadzór budowlany zgłosił sprzeciw w sprawie zawiadomienia o przystąpieniu do użytkowania dwóch budynków mieszkalnych na działkach 36/4 i 36/5, w uzasadnieniu podając, iż budynek na działce nr 36/5 w istotny sposób odbiega od projektu zagospodarowania działki poprzez znaczne zwiększenie powierzchni utwardzonej (wykonanie kostki brukowej). W dniu 24 lutego 2009 r. wnioskodawczyni złożyła kolejny wniosek o pozwolenie na użytkowanie budynku mieszkalnego nr 19i na działce 36/4. Decyzją z dnia 6 kwietnia 2009 r., po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli zostało wydane pozwolenie na użytkowanie.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż wnioskodawczyni nie spełniła warunku, o którym mowa w art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie daje bowiem żadnych podstaw do stwierdzenia, iż wnioskodawczyni zakończyła przedmiotową inwestycję w 2008 r. Dokonane wówczas zawiadomienie o zakończeniu budowy dwóch budynków mieszkalnych jednorodzinnych okazało się bowiem nieskuteczne, gdyż nadzór budowlany zgłosił do tego zawiadomienia sprzeciw. Datą zakończenia inwestycji w przedmiotowej sprawie jest więc w świetle przepisów ustawy - Prawo budowlane dzień, w którym wnioskodawczyni uzyskała pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego, tj. dzień 6 kwietnia 2009 r.

Zatem wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia od dochodu wydatków na spłatę odsetek od kredytu przeznaczonego na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej polegającej na budowie budynku mieszkalnego.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl