IBPBII/2/415-703/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-703/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 6 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu członka spółdzielni z tytułu oprocentowania wkładów pieniężnych w spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu członka spółdzielni z tytułu oprocentowania wkładów pieniężnych w spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia pracy zamierza utworzyć fundusz wkładów pieniężnych, odrębny od funduszu udziałowego i wypłacać oprocentowanie tych wkładów, ustalone uchwałą Walnego Zgromadzenia Spółdzielni, stanowiące zgodnie z art. 82 Prawa spółdzielczego koszt uzyskania przychodu spółdzielni.

Wypłacone oprocentowanie stanowić będzie przychód członka spółdzielni posiadającego wkład pieniężny, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód członka spółdzielni z tytułu oprocentowania wkładów pieniężnych w spółdzielni, traktowany jest jako przychód z innych źródeł, na skutek czego spółdzielnia jako płatnik pobierze zaliczkę na należny podatek, a następnie wykaże sumę pobranych zaliczek w części C wiersz 2 deklaracji PIT-4R oraz części E wiersz 10 informacji PIT-11.

Zdaniem spółdzielni, przychód jej członka z tytułu oprocentowania wkładów pieniężnych opodatkowany jest jako przychód z innych źródeł, według skali podatkowej. Na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spółdzielnia jest zobowiązana do poboru zaliczek pieniężnych od oprocentowania wkładów pieniężnych.

Zaliczkę od tych przychodów zgodnie z art. 35 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spółdzielnia (jako płatnik) pobiera stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Spółdzielnie prowadzą działalność na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), innych ustaw oraz zarejestrowanego statutu (art. 2 ustawy - Prawo spółdzielcze).

W części I tytule II ustawa - Prawo spółdzielcze zawiera przepisy szczególne m.in. dla spółdzielni pracy. Zgodnie z art. 152 § 1 tej ustawy statut spółdzielni może zobowiązywać członków do wniesienia określonego wkładu pieniężnego. Na poczet tego wkładu spółdzielnia może przyjąć środki produkcji, jak: inwentarz żywy, pasze, materiał siewny, urządzenia, maszyny i narzędzia przydatne we wspólnym gospodarstwie. Wkład pieniężny jest oprocentowany w wysokości określonej w statucie. Odsetek od wkładu pieniężnego wypłacane są raz w roku w terminie wskazanym również w statucie. Strony mogą uzgodnić, że należne za dany rok odsetki zostaną zaliczone na powiększenie wkładu pieniężnego członka (art. 152 § 3-4 ww. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 82 ww. ustawy oprocentowanie wkładów pieniężnych stanowi koszt uzyskania przychodów spółdzielni.

Z powyższych przepisów wynika, że źródłem finansowania oprocentowania wkładów członkowskich nie jest zysk spółdzielni. Nie można zatem oprocentowania wkładów pieniężnych kwalifikować do przychodów z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej. Oprocentowanie wkładów pieniężnych nie jest bowiem przychodem z tytułu partycypacji w zysku osoby prawnej, jaką jest spółdzielnia. Kwoty oprocentowania wkładów pieniężnych członków spółdzielni należy zatem kwalifikować do przychodów z innych źródeł - na podstawie art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Stosownie bowiem do treści wskazanego przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyte w tym przepisie słowo "w szczególności" oznacza, iż podana definicja zawiera otwarty katalog przychodów z innych źródeł, w którym mieszczą się również środki jakie członkowie spółdzielni uzyskają z tytułu oprocentowania wkładów pieniężnych.

Spółdzielnia, jako płatnik od zaliczonego w ciężar kosztów spółdzielni oprocentowania wkładów pieniężnych jej członków obowiązana jest do poboru zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy (art. 35 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zaliczki te spółdzielnia pobiera w wysokości 18% przychodu (najniższa stawka podatkowa), pomniejszając je o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika (art. 35 ust. 6 i 9 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spółdzielnia przekazuje ww. zaliczki do urzędu skarbowego właściwego według swojej siedziby do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaliczki zostały pobrane. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji PIT-4R. Z kolei do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym spółdzielnia przekazuje do urzędu skarbowego właściwego według swojej siedziby zbiorczą deklarację o pobranych zaliczkach PIT-4R (art. 38 ust. 1a ustawy), w której w części C wiersz 2 wykaże pobrane w ciągu roku podatkowego za poszczególne miesiące zaliczki na podatek.

Jednocześnie w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym spółdzielnia, w przypadku gdy nie dokonuje rocznego obliczenia podatku, jest obowiązana przekazać podatnikowi (członkowi spółdzielni uzyskującemu przychód z tytułu oprocentowania wkładów pieniężnych) i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy sporządzone według ustalonego wzoru - PIT-11 (art. 39 ust. 1 ustawy). W ww. informacji w części E wiersz 10 spółdzielnia powinna wykazać przychody członka spółdzielni z tytułu oprocentowania wkładów pieniężnych, zaliczane do przychodów z innych źródeł oraz pobraną zaliczkę na podatek.

W związku z powyższym stanowisko spółdzielni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl