IBPBII/2/415-695/10/MM - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z dywidendy wypłaconej podatnikowi mającemu miejsce zamieszkania w Polsce przez spółkę z siedzibą na terytorium Francji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-695/10/MM Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z dywidendy wypłaconej podatnikowi mającemu miejsce zamieszkania w Polsce przez spółkę z siedzibą na terytorium Francji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 15 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniach 30 kwietnia 2010 r. i 19 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wypłacenia przez spółkę francuską dywidendy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wypłacenia przez spółkę francuską dywidendy.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismami z dnia 20 kwietnia 2010 r. oraz 6 maja 2010 r. Znak: IBPB II/2/415-334/10/MM wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 30 kwietnia 2010 r. i 19 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Grupa A. S.A. we Francji w ramach programu zakupu akcji pracowniczych zaoferowała pracownikom na całym świecie akcje w cenach preferencyjnych. Wnioskodawca wyjaśnia, iż z prospektu emisyjnego wynika, że Grupa A. S.A. akcji tych nie kupuje lecz emituje nowe akcje. Wnioskodawca w dniu 7 maja 2009 r. nabył 74 akcje A. oferowane pracownikom na podstawie rezolucji podjętej przez walne zgromadzenie udziałowców Spółki. Akcje zostały zaoferowane pracownikom po cenie preferencyjnej (cena obniżona w stosunku do wartości rynkowej akcji o 20%). Wnioskodawca informuje również, że na zakup akcji została mu udzielona przez firmę specjalna 2-letnia pożyczka (oprocentowanie roczne 9%) oraz, że została wypłacona dywidenda od posiadanych akcji, a podatek od kwoty brutto dywidendy został potracony przez A. we Francji. Wnioskodawca jest zatrudniony w polskim oddziale Spółki L. S.A. w Polsce.

Cena giełdowa (we Francji) w dniu 7 maja 2009 r. na otwarciu wynosiła 63,00 EUR, na zamknięciu 61,62 EUR. Cena subskrypcyjna z uwzględnieniem zniżki 48,67 EUR. Kurs 4,73 PLN/EUR.

Data wypłaty dywidendy 9 czerwiec 2009 r. Ilość akcji uprawnionych do dywidendy 74. Kwota brutto dywidendy 166,51 EUR. Potrącenie podatku od dywidendy 41,62 EUR. Kwota płatności za dywidendę w EUR 124,89. Kwota płatności ze dywidendę w PLN 566,41. Kurs NBP z dnia 8 czerwca 2009 r. 4,54 PLN/EUR.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wyjaśnił, iż jego pracodawca mający siedzibę w Krakowie nie poniósł kosztu stanowiącego różnicę pomiędzy wartością rynkową nabywanych akcji a preferencyjną ceną, po której akcje zostały przez wnioskodawcę nabyte. Jednakże według wnioskodawcy nie występuje tu koszt, ponieważ akcje te nie były kupowane lecz zostały wyemitowane przez Grupę A. z Francji i rozdystrybuowane wśród pracowników na całym świecie (w tym L. S.A. w Polsce, która jest częścią Grupy A.) w cenie subskrypcyjnej, która była niższa niż cena na giełdzie.

Ponadto wnioskodawca wskazuje, iż Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w Paryżu w bieżącym roku ma uchwalić, że dotychczasowi akcjonariusze otrzymają od Grup A. S.A. we Francji akcje gratisowe.

Wnioskodawca za 2009 r., zgodnie z sugestią organu podatkowego, złożył rozliczenie podatkowe na formularzu PIT-36 wykazując tylko podatek od dywidendy w poz. 197, 199 formularza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób uwzględnić opisany stan w rozliczeniu podatkowym i na formularzach PIT...

Zdaniem wnioskodawcy, podatek od zysku z akcji należy zapłacić dopiero po ich sprzedaży przez wnioskodawcę, biorąc pod uwagę cenę ich zakupu przez wnioskodawcę (tj. preferencyjną 20% niższą niż giełdową) oraz sprzedaży. Podatek od dywidendy został potrącony przed Grupę A. S.A. we Francji więc po raz drugi wnioskodawca nie płaci go w Polsce. Również w przypadku otrzymania akcji gratisowych podatek należy zapłacić dopiero po ich sprzedaży przez wnioskodawcę biorąc pod uwagę zero (nie cenę giełdową) jako cenę ich zakupu przez wnioskodawcę i cenę sprzedaży.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie skutków podatkowych wypłacenia przez spółkę francuską dywidendy. Ocena stanowiska w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji na preferencyjnych warunkach oraz otrzymania akcji darmowych została zawarta w odrębnych interpretacjach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 3 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., przychody w walutach obcych, z zastrzeżeniem art. 14 i art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast, jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe zastosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3 zadanie pierwsze, lub bank nie ogłasza kursu walut, to w myśl art. 11 ust. 4 cytowanej ustawy, do przeliczenia przychodu uzyskanego przez podatnika na złote, stosuje się kurs średni walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wskazuje, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (...).

Jak stanowi art. 24 ust. 5 ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatek dochodowy od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych nalicza się zryczałtowaną 19% stawką.

Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 30a ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 30a ust. 9 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

W myśl art. 30a ust. 11 ww. ustawy kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, o których mowa w ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca posiada 74 akcje spółki francuskiej. W dniu 9 czerwca 2009 r. wnioskodawcy została wypłacona dywidenda, od której we Francji został potrącony podatek.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie polsko-francuska umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Stosownie do art. 10 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 20 czerwca 1975 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5 z późn. zm.) dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie.

Zgodnie z ust. 2 dywidendy te mogą być jednak opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale gdy osoba, która pobiera dywidendy jest ich rzeczywistym odbiorcą, podatek ten nie może przekroczyć:

a.

5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorca jest spółką (z wyłączeniem spółek osobowych), rozporządzającą bezpośrednio co najmniej 10% kapitału spółki wypłacającej dywidendy,

b.

15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych przypadkach.

W myśl art. 10 ust. 5 ww. umowy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, która otrzymuje dywidendy od spółki mającej siedzibę we Francji, jest uprawniona do zwrotu przedpłaty odnoszącej się do dywidend wypłaconych w danym przypadku przez spółkę wypłacającą dywidendy. Przedpłata będzie zwrócona przez potrącenie z podatku pobranego zgodnie z ustawodawstwem wewnętrznym i z postanowieniami ustępu 2. W celu zastosowania całości postanowień niniejszej umowy kwota brutto zwróconej przedpłaty będzie traktowana jako dywidenda.

Z postanowień powołanej powyżej umowy wynika, że w przypadku otrzymania przychodu podlegającego opodatkowaniu we Francji z tytułu dywidendy od spółki mającej siedzibę we Francji, zastosowanie znajdzie zapis art. 23 umowy dotyczący postanowień o uniknięciu podwójnego opodatkowani.

Zgodnie z ww. art. 23 ust. 1 lit. b) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga przychody, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 12, 14, 16 i 17 podlegają opodatkowaniu we Francji, wówczas Polska zaliczy na poczet podatku należnego od dochodu tej osoby kwotę, która odpowiada podatkowi zapłaconemu we Francji. Podlegająca zaliczeniu kwota nie może jednak przekraczać części podatku obliczonego przed zaliczeniem, która przypada na przychody osiągane we Francji.

W świetle powyższego, dywidenda wypłacona osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce przez spółkę z siedzibą we Francji może być opodatkowana zarówno w państwie rezydencji podatnika (tj. w Polsce), jak i w państwie źródła (we Francji). W sytuacji natomiast gdy zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochód podatnika podlega opodatkowaniu we Francji, od zryczałtowanego podatku dochodowego w Polsce przysługuje temu podatnikowi odliczenie, o którym stanowi powołany powyżej art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów z dywidend, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym. W zależności od rodzaju przychodów uzyskiwanych w kraju, kwoty te należy wykazać w zeznaniu PIT-36 lub PIT-38. W zeznaniu PIT-36 są to pozycje 197 i 199 (jeżeli podatnik rozlicza się indywidualnie).

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl