IBPBII/2/415-674/09/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-674/09/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 26 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 27 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wypłaconej udziałowcowi spółki dywidendy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wypłaconej udziałowcowi spółki dywidendy.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 17 lipca 2009 r. Znak IBPB II/2/415-674/09/NG, wezwano do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 27 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 16 grudnia 2008 r. wypłacił dywidendy dwóm udziałowcom po 200 000 zł, łącznie 400 000 zł (przelewy na konta udziałowców). W dniu 29 stycznia 2009 r. na konto Urzędu Skarbowego został przekazany podatek dochodowy od wypłaconych dywidend w kwocie 93 877 zł. Na wyraźne stwierdzenie jednego z udziałowców, który uznał, że wypłacone dywidendy należy ubruttowić i dopiero od kwoty 493 000 zł obliczyć podatek dochodowy. W dniu 4 marca 2009 r. analogicznie wypłacone zostały dywidendy w łącznej kwocie 399,662 zł przelewami na konta udziałowców.

W dniu 16 kwietnia 2009 r. przekazano na konto urzędu skarbowego podatek od wypłaconych dywidend w kwocie 57 155 zł, a w dniu 7 maja 2009 r. w kwocie 37 050 zł łącznie 94 205 zł.

Sumując: wypłacono dywidendy w kwocie 799 662 zł

Zapłacono podatek w kwocie 188 082 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób należy opodatkować wypłacona dywidendę, tj. czy podstawą do naliczenia zryczałtowanego podatku w wysokości 19% powinna być kwota wypłaconej udziałowcowi dywidendy netto.

Wnioskodawca uważa, że podatek został zawyżony, ponieważ zgodnie z art. 30a od dochodów (przychodów) należy naliczyć podatek zryczałtowany w wysokości 19% czyli 799,622 x 19% = 151 936 zł. Tym samym nastąpiła nadpłata podatku w kwocie 36 146 zł.

Zdaniem wnioskodawcy art. 30a nie określa tzw. ubruttowienia i w związku z powyższym, udziałowiec nie ma racji naliczając podatek zawyżony niejako podatek od podatku. Zgodnie z art. 30a ww. ustawy podatek od wypłaconych dywidend (dochodu-przychodu czyli faktycznie pobranej dywidendy netto) powinien być podstawą do naliczenia zryczałtowanego podatku w wysokości 19%. Łączenie dywidendy netto plus naliczony podatek stanowią wypłatę dywidend brutto.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do postanowień art. 191 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wynikająca z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Przepis ten stanowi, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei, w świetle art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodów są między innymi kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (...).

Zgodnie z art. 24 ust. 5 ww. ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (...).

Od przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z zastrzeżeniem art. 52a, o czym mówi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 30a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d.

Płatnicy (w tym osoby prawne) są zobowiązani pobierać - zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 ww. ustawy - zryczałtowany podatek od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5, czyli m.in. także od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z dywidend.

Zgodnie zaś z dyspozycją art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, a w szczególności z wykładni językowej zawartego w art. 41 ust. 4 zwrotu: "Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek od dokonywanych wypłat...", w sposób jednoznaczny wynika, iż spółka (będąca płatnikiem) wypłacająca dywidendy jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, obowiązana jest najpierw do obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, a następnie wypłaca dywidendę (dywidendę netto) akcjonariuszowi (udziałowcowi), natomiast kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego obowiązana jest odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego.

Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić iż wypłacone udziałowcom spółki dywidendy łącznie w wysokości 799 622 zł, stanowią kwotę wypłaconych dywidend netto (na co sam wskazuje wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku), innymi słowy są tą częścią dywidend, która powinna zostać wypłacona udziałowcom po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (czyli stanowią dywidendy netto). Zatem należy uznać, że wypłacona kwota stanowi 81% kwoty dywidend przed opodatkowaniem zryczałtowanym podatkiem (nazwanej przez wnioskodawcę dywidendami brutto).

Zdaniem organu w sposób nie budzący wątpliwości z przytoczonych przepisów wynika, że spółka kapitałowa wypłacająca dywidendę na rzecz akcjonariusza (udziałowca) najpierw pobiera zryczałtowany podatek od dywidendy i wypłaca udziałowcowi (akcjonariuszowi) dywidendę netto - czyli dywidendę pomniejszoną o pobrany przez spółkę wypłacającą jako płatnika zryczałtowany podatek dochodowy. Tym samym stanowisko wnioskodawcy, że z art. 30a ww. ustawy wynika, iż podstawą obliczenia dywidendy jest kwota dywidendy netto (tj. kwota dywidendy wypłacona udziałowcowi) jest nieprawidłowe. Oznacza to również, że w przedstawionym przez wnioskodawczynię stanie faktycznym nie nastąpiła nadpłata zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie 36 146 zł z tytułu uzyskania dochodów z dywidendy.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl