IBPBII/2/415-640/11/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-640/11/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 19 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania dywidendy wypłacanej przez luksemburski fundusz inwestycyjny (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania dywidendy wypłacanej przez luksemburski fundusz inwestycyjny (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną z miejscem zamieszkania w Polsce, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca będzie właścicielem udziałów lub akcji w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub w spółce akcyjnej z siedzibą w Luksemburgu utworzonej zgodnie z prawem Luksemburga - spółka inwestycyjna o zmiennym kapitale (SICAV) działająca jako fundusz inwestycyjny... (Specialised Investment Fund) (dalej: Fundusz) na podstawie luksemburskiej ustawy z dnia 13 lutego 2007 r. o Specjalistycznych Funduszach Inwestycyjnych.

Fundusz otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający miejsce siedziby Funduszu dla celów podatkowych. Fundusz nie jest spółką holdingową, o której mowa w art. 29 Konwencji Polska-Luksemburg.

Możliwość zastosowania Konwencji Polska-Luksemburg w stosunku do Funduszu, wynika z pisma Dyrektora Administracji Podatkowej Księstwa Luksemburga (Administration de Contributions Directes) wydanego w dniu 24 października 2001 r. sygn. II/1425-S38HE/CG opublikowanego na oficjalnej stronie internetowej.... W tym piśmie, Polska jest powołana jako państwo, z którym została zawarta konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania, która traktuje spółki typu SICAF oraz SICAV jako rezydentów podatkowych w Luksemburgu.

Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności w Luksemburgu poprzez położony tam zakład w rozumieniu Konwencji Polska-Luksemburg.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko, iż przychody z tytułu dywidendy z czystego zysku, wypłacane wnioskodawcy przez Fundusz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji Polska-Luksemburg.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko, iż przychody z tytułu umorzenia akcji/udziałów Funduszu, zgodnie z prawem Luksemburga, wypłacane wnioskodawcy przez Fundusz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji Polska-Luksemburg.

Zdaniem wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż w zdarzeniu przedstawionym we wniosku przychody z tytułu dywidendy z czystego zysku, wypłacane wnioskodawcy przez Fundusz będą podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji Polska-Luksemburg.

Prawidłowe jest również stanowisko, iż w zdarzeniu przedstawionym we wniosku przychody z tytułu umorzenia akcji/udziałów Funduszu, zgodnie z prawem Luksemburga, wypłacane wnioskodawcy przez Fundusz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji Polska-Luksemburg.

W świetle art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy (...) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przepisy (art. 30a) ust. 1 pkt 1-5 stosuje się uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. (...).

Artykuł 10 ust. 1 Konwencji Polska-Luksemburg stanowi, iż "dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie (Luksemburg) osobie mającej miejsce zamieszkania (...) w drugim Umawiającym się Państwie (Polska) mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (Polska)."

Artykuł 10 ust. 2 lit. a) i lit. b) Konwencji Polska-Luksemburg stanowi, iż dywidendy mogą być opodatkowane w państwie (Luksemburg), w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

a.

5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,

b.

15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 Konwencji Polska-Luksemburg, określenie "dywidenda" oznacza dochód z akcji, ale i też "dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji."

Jednocześnie stosownie do art. 24 pkt 1 lit. a) Konwencji Polska-Luksemburg "podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący (...) w Polsce (...) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania (...) w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni (...) taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania."

Fundusz nie jest spółką holdingową, o której mowa w art. 29 Konwencji Polska-Luksemburg. Możliwość zastosowania Konwencji Polska-Luksemburg w stosunku do Funduszu, wynika z pisma Dyrektora Administracji Podatkowej Księstwa Luksemburga (Administration de Contributions Directes) wydanego w dniu 24 października 2001 r. sygn. II/1425-S38HE/CG opublikowanego na oficjalnej stronie internetowej.... W tym piśmie Polska jest powołana jako państwo, z którym została zawarta konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania, która traktuje spółki typu SICAF oraz SICAV jako rezydentów podatkowych w Luksemburgu.

W ocenie wnioskodawcy, biorąc pod uwagę co zostało przedstawione powyżej należy uznać, iż (i) dywidenda oraz (ii) przychody z tytułu umorzenia akcji/udziałów Funduszu, zgodnie z prawem Luksemburga, wypłacane przez Fundusz z tytułu udziałów/akcji, których właścicielem jest wnioskodawca, mieści się w definicji "dywidendy" na potrzeby Konwencji Polska-Luksemburg. Zgodnie z Konwencją Polska-Luksemburg, Polska przyznaje zwolnienie niezależnie od tego, czy Luksemburg skorzystał z prawa do opodatkowania określonego dochodu.

Postanowienia Konwencji Polska-Luksemburg pozwalają zwolnić państwo miejsca zamieszkania (Polskę) od obowiązku zbadania faktycznego systemu podatkowego stosowanego w danym przypadku w drugim państwie (Luksemburgu).

Zdaniem wnioskodawcy, oznacza to, iż na mocy Konwencji Polska-Luksemburg (i) dywidenda oraz (ii) przychody z tytułu umorzenia akcji/udziałów Funduszu, zgodnie z prawem Luksemburga, wypłacane wnioskodawcy przez Fundusz, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. Stanowisko identyczne ze stanowiskiem wnioskodawcy uznano za prawidłowe m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej z dnia 3 lutego 2011 r. (sygn. IPPB2/415-968/10-2/AS) oraz z dnia 27 stycznia 2011 r. (sygn. IPPB2/415-963/10-2/AK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie sposobu opodatkowania dywidendy wypłacanej przez luksemburski fundusz inwestycyjny (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Ocena stanowiska w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z tytułu zbycia w celu umorzenia akcji (udziałów) w luksemburskim funduszu inwestycyjnym została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%.

Jednocześnie art. 30a ust. 2 ww. ustawy przewiduje, że powyższy przepis należy stosować z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W niniejszej sprawie aktem nadrzędnym w stosunku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest Konwencja zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527), która w sposób wiążący określa reguły opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez polskich rezydentów podatkowych z tytułu dywidend wypłacanych im przez spółki z siedzibą na terytorium Luksemburga.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. Konwencji, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji, dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę (w niniejszej sprawie w Luksemburgu), ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

a.

5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,

b.

15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Stosownie do art. 10 ust. 3 Konwencji określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Z powyższego wynika, iż dochód uzyskany z tytułu dywidendy wypłacany na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce może być opodatkowany w Luksemburgu, przy czym podatek nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.

Z kolei zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.

Tak więc, na mocy Konwencji, dochody z dywidend ze źródła w Luksemburgu uzyskiwane przez osoby o nieograniczonym obowiązku podatkowym podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce, niezależnie od tego, w jakiej wysokości byłby pobrany podatek w Luksemburgu przy wypłacie takiej dywidendy.

Zgodnie z Konwencją, ma jedynie zastosowanie tzw. metoda wyłączenia z progresją, tj. Polska ma prawo uwzględnić zwolniony dochód przy ustalaniu stawki podatkowej dla innych dochodów osiąganych przez polskich rezydentów podatkowych. Jednakże należy podkreślić, iż na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (jak wskazano powyżej) przychody z tytułu dywidend podlegają zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu.

Jednocześnie art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych, tj. przy zastosowaniu progresji. W konsekwencji zapis Konwencji, wskazujący na możliwość zastosowania metody wyłączenia z progresją, nie będzie miał w tym przypadku zastosowania. Tym samym zwolniony przychód nie będzie uwzględniany przy ustalaniu stawki podatkowej dla innych dochodów osiąganych przez podatnika.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca zamierza objąć udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcje w spółce akcyjnej z siedzibą w Luksemburgu. Spółka ta utworzona jest zgodnie z przepisami luksemburskiego prawa spółek i działa jako fundusz inwestycyjny... o zmiennym kapitale SICAV. Fundusz...nie jest spółką holdingową, o której mowa w art. 29 Konwencji. W przyszłości wnioskodawcy będą wypłacane przez Fundusz dywidendy z czystego zysku.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym przychody z tytułu dywidendy z czystego zysku, wypłacane wnioskodawcy przez Fundusz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Końcowo - odnosząc się do powołanych interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl