IBPBII/2/415-61/09/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-61/09/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi na niepełnosprawne dziecko w zeznaniu za 2008 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi na niepełnosprawne dziecko w zeznaniu za 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Źródłem dochodu wnioskodawcy i jego żony są emerytury. W 2008 r. dochód wnioskodawcy wyniósł 22 545,38 zł brutto, zaś dochód żony w 2008 r. wyniósł 7 557,82 zł brutto. Wnioskodawca mieszka wraz z żoną i dwiema dorosłymi córkami. Młodsza córka pracuje. Starsza ma 45 lat, jest osobą niepełnosprawną i posiada pierwszą grupę inwalidztwa od grudnia 1994 r. W uzasadnieniu orzeczenia napisano: "badana niezdolna do samodzielnej egzystencji zaliczona do pierwszej grupy inwalidów - trwale." Od tej pory pobiera ona dodatek pielęgnacyjny wraz z rentą uczniowską. Dostała ją, ponieważ w trakcie nauki w szkole średniej (technikum chemiczne), mając 17 lat i 6 miesięcy w wyniku operacji kręgosłupa, stała się inwalidką narządu ruchu. Dochód córki z tytułu tej renty uczniowskiej w 2008 r. wyniósł 7 557,82 zł brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawcy przysługuje ulga w kwocie 1173,70 zł odliczona od podatku ze względu na niepełnosprawną córkę.

Zdaniem wnioskodawcy, z art. 27f ust. 1 w związku z art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że bez względu na wiek niepełnosprawnego dziecka i jego dochody, rodzice mają prawo do ulgi rodzinnej, jeśli otrzymuje ono zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny. Dlatego wnioskodawca uważa, że przysługuje mu ulga w kwocie 1173,70 zł odliczona od podatku, ze względu na niepełnosprawną córkę. Treścią interpretacji wnioskodawca zamierza się kierować również w przyszłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnik wychowujący w roku podatkowym własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy ma prawo odliczyć od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 i pomniejszonego o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne określoną kwotę stanowiącą iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. W 2008 r. jest to kwota w wysokości 1.173,70 zł na jedno dziecko.

Jednocześnie nadmienić należy, iż w wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzonej ustawą z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady korzystania z ulgi prorodzinnej. W wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zmianie uległa m.in. treść przepisu art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Jednakże zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej ustawa ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej starty) od dnia 1 stycznia 2009 r. z wyjątkiem m.in. art. 6, który ma zastosowanie do uzyskanych dochodów od dnia 1 stycznia 2008 r. a wiec ma zastosowanie w niniejszej sprawie.

I tak zapis art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. stanowi, że uprawnienie do ulgi związane jest z wychowywaniem przez podatnika:

1.

dzieci małoletnich;

2.

dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny;

3.

dzieci do ukończenia 25 lat uczących się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku.

Natomiast w wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonaną ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. uprawnienie do ulgi związane jest z wychowaniem przez podatnika dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

1.

dzieci małoletnich;

2.

dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną;

3.

dzieci do ukończenia 25 lat uczących się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, kreślonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Podkreślenia wymaga, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Aby móc skorzystać z ulgi należy zatem:

* osiągać dochody opodatkowane według skali podatkowej,

* wychowywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione,

* wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne).

Przepis art. 27f ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż odliczenie wskazanej wyżej kwoty dotyczy obojga rodziców z zastrzeżeniem ust. 4. Kwotę tę odlicza się od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż możliwość skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej ma podatnik, który wychowywał w roku podatkowym dzieci, bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny, bez znaczenia jest przy tym czy dzieci te poza zasiłkiem (dodatkiem) otrzymują inne dochody i jakiej wysokości.

W związku z powyższym wnioskodawcy za 2008 r. będzie przysługiwała ulga w kwocie 1173,70 zł z tytułu wychowywania niepełnosprawnego dziecka, gdyż do ulgi z tytułu wychowywania dziecka niepełnosprawnego (bez względu na wiek) uprawnieni są rodzice, których dzieci otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że niepełnosprawna córka wnioskodawcy otrzymuje dodatek pielęgnacyjny wraz z rentą uczniowską, dlatego też wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej za 2008 r.

Wyjaśnić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w stanie prawnym obowiązującym w dniu jej wydania czyli w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. przy uwzględnieniu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Jak już wyżej wskazano wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z ulgi podatkowej tzw. ulgi prorodzinnej za 2008 r. Również z tej ulgi wnioskodawca będzie mógł skorzystać w 2009 r., gdyż to wynika z obecnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego. Natomiast nie jest możliwe udzielenie w niniejszej interpretacji informacji jak będzie uregulowana kwestia stosowania ulgi prorodzinnej po 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl