IBPBII/2/415-608/11/MW - Możliwość zastosowania tzw. ulgi meldunkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-608/11/MW Możliwość zastosowania tzw. ulgi meldunkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 6 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego na podstawie tzw. ulgi meldunkowej w części przypadającej na lokal - jest prawidłowe,

* skutków podatkowych odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego w części przypadającej na udział w prawie wieczystego użytkowania gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie przydziału z dnia 11 czerwca 1981 r. wnioskodawczyni i jej mężowi przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Mąż zmarł w dniu 16 lutego 1995 r. i wnioskodawczyni została jedyną osobą, której przysługiwało ww. spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego.

W dniu 26 lutego 2008 r. aktem notarialnym wnioskodawczyni nabyła w drodze umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności prawo własności ww. lokalu mieszkalnego od Spółdzielni Mieszkaniowej. Z własnością ww. lokalu mieszkalnego związany jest udział wynoszący 710/261449 w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości (gruntu) o powierzchni 41.628 m2 (co daje w przybliżeniu udział w wysokości 0,27%). Po dokonaniu przeliczenia udział wnioskodawczyni w prawie użytkowania wieczystego gruntu wynosi 113 m2. W umowie ustanawiającej odrębną własność lokalu nie wyodrębniono wartości jaką stanowi udział w prawie użytkowania wieczystego gruntu a jedynie wartość rynkową lokalu będącego przedmiotem umowy w wysokości 213.500 zł. Zgodnie z pismem Urzędu Miasta z dnia 16 marca 2009 r. przy ustalaniu wartości podatku od nieruchomości (prawa użytkowania wieczystego gruntu) Urząd zastosował cenę m2 na poziomie 75,15 zł W przedmiotowej nieruchomości wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały od dnia 1 września 1981 r. do dnia 27 maja 2010 r. i zamierza skorzystać z ulgi meldunkowej.

W dniu 27 maja 2010 r. wnioskodawczyni aktem notarialnym dokonała zamiany ww. lokalu mieszkalnego bez jakichkolwiek dopłat na mniejszą nieruchomość - lokal mieszkalny o wartości rynkowej 167.300 zł. z którym również jest związane prawo użytkowania wieczystego gruntu. Udział w prawie użytkowania wieczystego gruntu wynosi 313/10000 w gruncie o powierzchni 593 m2. Powyższe daje w przybliżeniu 18,56 m2 udziału w użytkowaniu wieczystym ww. gruntu. Pismem z dnia 16 grudnia 2010 r. Urząd Miasta przy ustalaniu wysokości podatku od nieruchomości dla opisanej nieruchomości poinformował, iż w związku ze wzrostem wartości gruntu przyjmuje wartość 195 zł za m2.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z dokonaną w 2010 r. zamianą nieruchomości wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sprzedaży nieruchomości.

2.

Jeśli wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłacenia podatku, to w jakiej części oraz w jaki sposób dokonać wyliczenia dochodu podlegającego opodatkowaniu, tj. przychodów, kosztów, podstawy opodatkowania.

3.

Czy do wyliczenia dochodu w części dotyczącej gruntu można zastosować wartość m2 gruntu określoną przez Urząd Miasta przy ustalaniu wysokości podatku od nieruchomości.

Zdaniem wnioskodawczyni, nie jest zobowiązana do zapłaty podatku ze sprzedaży nieruchomości, do której analogicznie stosuje się przepisy dotyczące zamiany nieruchomości. Jak zostało przedstawione powyżej wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały w zamienianej nieruchomości w okresie pozwalającym jej na skorzystanie z ulgi określonej w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulga meldunkowa).

W opinii wnioskodawczyni, w zakresie gruntu przedmiotowe zwolnienie nie ma co prawda zastosowania jednak nie osiągnęła ona w związku z przedmiotową transakcją zamiany żadnego dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujących zamiany.

Użyte w cytowanym wyżej przepisie pojęcie "odpłatne zbycie" obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale również umowę zamiany. Zatem umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny. Zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, co stanowi również odpłatne zbycie rzeczy. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży, tj. art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym umowa zamiany rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę. Zasadnicza różnica między umową sprzedaży a umową zamiany polega na tym, że w umowie zamiany nie występuje świadczenie pieniężne.

Wobec powyższego, zamiana nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zamiana ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Jeżeli natomiast zamiana nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z zamiany nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 26 lutego 2008 r. aktem notarialnym wnioskodawczyni nabyła od Spółdzielni Mieszkaniowej w drodze umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności prawo własności lokalu mieszkalnego, do którego przysługiwało jej uprzednio spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Z prawem własności lokalu związany był udział w prawie wieczystego użytkowania gruntu.

Dokonując zatem oceny skutków podatkowych zbycia przedmiotowego lokalu mieszkalnego należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 19 ust. 2 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Przepisy ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do budynku lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są natomiast stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika - art. 21 ust. 21 ww. ustawy.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, do których mają zastosowanie ust. 1 lub ust. 2., tj. podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania. Oznacza to, że w odniesieniu do osób, które uzyskały w 2010 r. przychody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw nabytych w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. termin do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia został przedłużony do dnia 30 kwietnia 2011 r.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia, w przedmiotowej sprawie najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2011 r.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż skoro wnioskodawczyni była zameldowana w zamienianym lokalu na pobyt stały w okresie od dnia 1 września 1981 r. do dnia 27 maja 2010 r., to spełnia jeden z warunków koniecznych do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, a mianowicie warunek dwunastomiesięcznego okresu zameldowania. Należy jednak zauważyć, że sam fakt zameldowania wnioskodawczyni w lokalu mieszkalnym na pobyt stały przez ponad 12 miesięcy nie daje jeszcze podstaw do twierdzenia, że przychód uzyskany z odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy. Podkreśla się bowiem, że ustawodawca wiąże prawo do zwolnienia przychodu z opodatkowania od spełnienia łącznie dwóch warunków. Oznacza to, że jeśli wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o tym, że spełnia warunki uprawniające ją do skorzystania z ulgi meldunkowej, to dopiero to da jej prawo do zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie zobowiązana do zapłaty 19% podatku w związku z zamianą lokalu mieszkalnego.

Z uwagi na fakt, iż w niniejszej sprawie przedmiotem zamiany jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, czyli lokal, z którym związany jest udział w prawie wieczystego użytkowania gruntu, to w takiej sytuacji zwolnieniu podlega wyłącznie przychód z zamiany przypadający na lokal. Przychód zaś z zamiany udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu związanego z tym lokalem podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy, gdyż przychód z zamiany prawa wieczystego użytkowania gruntu nie został wymieniony w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy jako objęty zwolnieniem.

Wnioskodawczyni przedstawiając własne stanowisko w sprawie zgodziła się co prawda, iż zwolnienie na podstawie tzw. ulgi meldunkowej nie ma zastosowania do gruntu, jednakże stwierdziła, że w związku z transakcją zamiany nie osiągnęła żadnego dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Wyjaśnić należy, iż jeżeli w akcie notarialnym dotyczącym zamiany lokali notariusz nie wskazał w odrębnych pozycjach wartości lokalu mieszkalnego i wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu, to wówczas wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu związanego z tym lokalem mieszkalnym należy wyodrębnić z łącznej wartości przychodu uzyskanego z tytułu zamiany.

Podkreślić jednakże należy, iż przepisy podatkowe nie regulują odrębnie kwestii ustalania wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu związanego z lokalem mieszkalnym. W związku z powyższym, wnioskodawczyni winna sama określić wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu związanego z lokalem mieszkalnym, stosownie do obowiązujących cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak wartość nieruchomości, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 zdanie drugie ww. ustawy). Zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Natomiast jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający (art. 19 ust. 4 ustawy).

Wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu winna więc odpowiadać cenom rynkowym i winna być jak najbardziej zbliżona do aktualnych cen rynkowych (informacje o cenach rynkowych na danym terenie posiadają np. agencje nieruchomości).

Organ wydający interpretacje jako nieuprawniony do prowadzenia postępowania podatkowego, nie może ocenić czy wartość przyjęta przez Urząd Miasta we wskazanych przez wnioskodawczynię pismach dotyczących ustalenia wysokości podatku od nieruchomości odpowiada wartości rynkowej ponieważ sam najpierw musiałby ustalić tę wartość.

Nie sposób natomiast zgodzić się z twierdzeniem wnioskodawczyni, iż w związku z transakcją zamiany nie osiągnęła żadnego dochodu podlegającego opodatkowaniu. Jeszcze raz należy bowiem podkreślić, iż dochodem z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości jest różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości jest wartość nieruchomości zbywanej w drodze zamiany, czyli wartość zbywanego przez wnioskodawczynię lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania gruntu ustalona w umowie zamiany. Kosztem uzyskania przychodu będą natomiast poniesione przez wnioskodawczynię udokumentowane wydatki na nabycie zbywanego w drodze zamiany lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania gruntu powiększone o ewentualne udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość tej nieruchomości poczynione w czasie jej posiadania.

Wnioskodawczyni nie wskazała co prawda jaką wartość nieruchomości zbywanej przez nią w drodze zamiany ustaliły strony umowy oraz jakie koszty poniosła w związku z nabyciem tej nieruchomości, jednakże mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, a w szczególności fakt, iż wnioskodawczyni nabyła przedmiotową nieruchomość na podstawie zawartej ze Spółdzielnią Mieszkaniową umowy ustanowienia odrębnej własności i przeniesienia własności lokalu, do którego przysługiwało jej wcześniej spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego stwierdzić należy, iż wnioskodawczyni dochód osiągnęła.

W myśl art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami, a jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków - spłaty przypadającej na ten lokal części umorzenia kredytu w kwocie podlegającej odprowadzeniu przez spółdzielnię do budżetu państwa,

2.

spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.

Zatem osoba nabywająca prawo własności lokalu mieszkalnego w trybie art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie płaci za ten lokal ceny rynkowej a jedynie zobowiązana jest do uregulowania zobowiązań wynikających z tego przepisu.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie uzyskany z tytułu zamiany lokalu przychód czyli wartość rynkowa w dacie zawierania umowy zamiany nie jest równy kosztom jego uzyskania, a zatem wnioskodawczyni w wyniku tej transakcji uzyskała dochód. Z uwagi na fakt, iż przychód przypadający na lokal mieszkalny - pod warunkiem złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków uprawniających do zwolnienia - podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podlega przychód w części przypadającej na udział w prawie wieczystego użytkowania gruntu. Aby określić wysokość dochodu podlegającego opodatkowaniu wnioskodawczyni winna ustalić wysokość przychodu, a więc wartość zbywanego w drodze zamiany udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu według cen rynkowych z dnia dokonania transakcji zamiany oraz ustalić jakie proporcjonalnie koszty poniosła na nabycie tego zbywanego udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu. Różnica pomiędzy ustalonym w ww. sposób przychodem i kosztami jego uzyskania stanowić będzie dla wnioskodawczyni dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl