IBPBII/2/415-602/10/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-602/10/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 7 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z umorzeniem akcji objętych za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z umorzeniem akcji objętych za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka będąca wnioskodawcą jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego. Jedynym akcjonariuszem spółki jest osoba fizyczna, polski rezydent podatkowy.

Akcjonariusz nabył akcje spółki w zamian za wkład niepieniężny w postaci prowadzonego przedsiębiorstwa. Wniesienie wkładu niepieniężnego miało miejsce w dniu 12 lipca 2002 r.

Spółka rozważa umorzenie akcji w trybie art. 359 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), poprzez nabycie od akcjonariusza akcji przez spółkę w celu umorzenia tych akcji za wynagrodzeniem. Wysokość wynagrodzenia może być niższa od rynkowej wartości umarzanych akcji, nie będzie jednak niższa niż nominalna wartość akcji. Wynagrodzenie zostanie wypłacone z kapitału rezerwowego spółki, tj. z kwoty przeznaczonej na wypłatę zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak kształtować się będą obowiązki spółki jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z umorzeniem akcji przez akcjonariusza.

2.

Czy w związku z umorzeniem akcji, akcjonariusz powinien rozpoznać przychód w wysokości wynagrodzenia otrzymanego od spółki z tego tytułu, niezależnie od wartości rynkowej tych akcji w dacie transakcji.

3.

Czy koszty uzyskania przychodów powinny zostać przyjęte w wartości wynikającej z ksiąg przedsiębiorstwa w momencie dokonywania wkładu niepieniężnego, jakkolwiek nie wyższej, niż wartość nominalna akcji objętych przez akcjonariusza za wkład niepieniężny.

Zdaniem wnioskodawcy, będzie on płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu uzyskanego przez akcjonariusza w związku z umorzeniem akcji. Przychodem akcjonariusza z tytułu nabycia przez spółkę akcji w celu ich umorzenia będzie wypłacone akcjonariuszowi z tego tytułu wynagrodzenie, bez względu na jego relację do wartości rynkowej umarzanych akcji.

Kosztami uzyskania przychodów będzie wartość przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikająca z ksiąg przedsiębiorstwa, określona na dzień objęcia akcji, nie wyższa jednak niż wartość nominalna akcji z dnia objęcia, co wynika z art. 22 ust. 1f pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Planowane umorzenie akcji nastąpi w trybie określonym w art. 359 § 1 k.s.h., zgodnie z którym akcje mogą być umorzone albo za zgodą akcjonariusza w drodze ich nabycia przez spółkę (umorzenie dobrowolne), albo bez zgody akcjonariusza (umorzenie przymusowe). Statut spółki zezwala na umorzenie akcji. Z tytułu umorzenia akcji spółka wypłaci akcjonariuszowi wynagrodzenie z kapitału rezerwowego, na którym alokowane są m.in. niepodzielone zyski z poprzednich lat.

W przypadku wypłaty wynagrodzenia w związku z nabyciem przez spółkę akcji w celu umorzenia tych akcji, uzyskany dochód powinien zostać uznany za dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, przychodem (dochodem) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

* dochód z umorzenia udziałów (akcji) oraz

* dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji).

Przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mieszczą się w katalogu przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ww. ustawy. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy oraz inne przychody z tytułu udziału z zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Wysokość dochodu zostanie określona zgodnie z art. 24 ust. 5d ww. ustawy, jako nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem akcji nad kosztami uzyskania tego przychodu, obliczonymi zależnie od sposobu objęcia umarzanych akcji. W przypadku akcjonariusza będzie to wartość przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikająca z ksiąg przedsiębiorstwa, określona na dzień objęcia akcji, nie wyższa jednak niż wartość nominalna akcji z dnia objęcia (art. 22 ust. 1f pkt 2 ww. ustawy).

Uzyskany dochód będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Spółka, na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy wystąpi w charakterze płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, pobierając zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanej na rzecz akcjonariusza wypłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl