IBPBII/2/415-60/08/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-60/08/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana S. przedstawione we wniosku z dnia 1 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 18 listopada 2008 r.), uzupełnionym w dniu 29 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia wartości udziału w gruncie, stanowiącej podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży nieruchomości lokalowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia wartości udziału w gruncie, stanowiącej podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży nieruchomości lokalowej.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 12 grudnia 2008 r. Znak: IBPBII/2-415-60/08/MW, wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 29 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie w 2007 r. nieruchomość lokalową, którą sprzedał w 2008 r., bez wyszczególnienia w umowie sprzedaży za ile sprzedaje lokal mieszkalny a za ile udział w gruncie. W związku ze złożonym oświadczeniem o spełnieniu warunków do tzw. "ulgi meldunkowej" Urząd Skarbowy poinformował wnioskodawcę, że uzyskany ze sprzedaży ułamkowej części gruntu przychód będzie podlegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Aby ustalić podstawę do opodatkowania wnioskodawca chce się posłużyć wyceną tej nieruchomości z 2001 r. zleconą przez Urząd Miasta w celu sprzedaży wówczas, lokalu mieszkalnego, jego matce, od której w darowiźnie tę nieruchomość otrzymał. Rzeczoznawca określając wartość nieruchomości wycenił ją na kwotę, której 5,22% stanowi udział w gruncie natomiast 94,78% lokal mieszkalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawca poprawnie ustala podstawę do opodatkowania w wysokości 5,22% ułamkowej części gruntu z kwoty zbycia całej nieruchomości, tj. z kwoty 200.000 zł posługując się wyceną rzeczoznawcy z 2001 r....

Zdaniem wnioskodawcy, wartość sprzedanej nieruchomości wraz z gruntem to 200.000 zł. Według wyceny rzeczoznawcy udział w gruncie to 5,22% a lokalu mieszkalnego 94,78%. Przychód ze sprzedaży ułamkowej części gruntu:

200.000 zł × 5,22% = 10.440 zł.

19% podatek dochodowy od podstawy do opodatkowania:

10.440 zł × 19% = 1.983,60 zł.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do treści art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielania odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega, co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Podstawą obliczenia podatku z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości jest, zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż opisana przez wnioskodawcę proporcja nie znajdzie zastosowania na gruncie przedmiotowej sprawy albowiem dotyczy ona wartości nieruchomości ustalonej przez rzeczoznawcę w chwili nabycia tejże nieruchomości przez matkę wnioskodawcy, tj. w 2001 r..

Wartość udziału w gruncie winna zostać ustalona przez wnioskodawcę na podstawie cen rynkowych na dzień sprzedaży, zgodnie z powołanym wyżej art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl