IBPBII/2/415-599/10/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-599/10/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 7 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 24 czerwca 2010 r. Znak: IBPB II/2/415-599/10/MMa wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

W wezwaniu pouczono wnioskodawcę, iż w przypadku braku odpowiedzi na wezwanie tut. organ uzna, że przedmiotowy wniosek dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości i tylko w tym zakresie wydana zostanie interpretacja indywidualna.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 czerwca 2010 r., a zatem wyznaczony termin upłynął z dniem 5 lipca 2010 r. i w tym czasie wnioskodawca nie uzupełnił braków formalnych wniosku. W związku z powyższym przedmiotowy wniosek rozpatrzono wyłącznie w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w dniu 31 lipca 2008 r. w drodze darowizny otrzymał od rodziców między innymi dwie działki budowlane, których jest jedynym właścicielem. Wnioskodawca ma zamiar sprzedać jedną z działek a uzyskane w ten sposób pieniądze przeznaczyć na rozpoczęcie budowy domu jednorodzinnego na drugiej działce.

Wnioskodawca wskazał, że w przypadku sprzedaży działki przed upływem 5 lat od daty darowizny będzie musiał zapłacić podatek od wzbogacenia, chyba że pieniądze uzyskane ze sprzedaży przeznaczone zostaną na budowę domu (zakup mieszkania) w tym samym roku i zostanie taka chęć zgłoszona do urzędu skarbowego zaraz po sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca może skorzystać z jakiejś ulgi podatkowej bądź całkowitego umorzenia podatku dochodowego z tytułu sprzedaży działki w czasie poniżej 5 lat.

Zdaniem wnioskodawcy, dochód uzyskany ze sprzedaży działki podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w przypadku, gdy uzyskane z tej sprzedaży pieniądze zostaną przeznaczone na budowę domu jednorodzinnego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z przepisem z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Natomiast, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, tylko wówczas jeżeli nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z ich sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca w dniu 31 sierpnia 2008 r. otrzymał od rodziców w drodze darowizny między innymi dwie działki budowlane. Wnioskodawca planuje sprzedaż jednej z działek a uzyskane w ten sposób środki finansowe zamierza przeznaczyć na budowę domu jednorodzinnego na drugiej działce. Wątpliwości wnioskodawcy budzi kwestia, czy w przypadku gdy od dnia nabycia nieruchomości do dnia sprzedaży nie upłynęło 5 lat, a środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na budowę domu jednorodzinnego na drugiej działce, przychód uzyskany ze sprzedaży będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r. Jednakże zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Z uwagi na fakt, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym nabycie nieruchomości nastąpiło w drodze darowizny w dniu 31 lipca 2008 r. ocena prawnopodatkowa skutków planowanej sprzedaży przedmiotowej nieruchomości winna być dokonana na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Zauważyć jednak należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują w niektórych sytuacjach zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy. Zgodnie z przepisami ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. dochód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości podlegał zwolnieniu z opodatkowania na zasadach tzw. ulgi meldunkowej w przypadku gdy wnioskodawca spełnił przesłanki o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, lub w przypadku sprzedaży nieruchomości rolnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, jeżeli w związku z tą sprzedażą grunty te nie utraciły charakteru rolnego lub leśnego.

Z wniosku wynika, że przedmiotem planowanej sprzedaży jest działka budowlana. Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że oba ww. zwolnienia do dochodu uzyskanego z planowanej sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie znajda zastosowania.

Wnioskodawca wskazał, że przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zamierza przeznaczyć na budowę domu jednorodzinnego na drugiej działce w związku z powyższym jego zdaniem przychód uzyskany z tej sprzedaży podlegał będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wyjaśnić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. w katalogu zwolnień przedmiotowych nie przewidują możliwości zastosowania ulgi podatkowej w przypadku przeznaczenia przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy nabytych lub wybudowanych przed dniem 1 stycznia 2009 r. na własne cele mieszkaniowe. Wskazana przez wnioskodawcę ulga zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej ma zastosowanie wyłącznie do odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, których nabycie nastąpiło po dniu 1 stycznia 2009 r.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nabycie nieruchomości nastąpiło w 2008 r., ww. zwolnienie w przedmiotowej sytuacji nie ma zastosowania.

Reasumując, w przypadku sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie dochód uzyskany z odpłatnego zbycia tej nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 stycznia 2008 r. Natomiast w przypadku, gdy wnioskodawca dokona sprzedaży działki budowlanej otrzymanej w darowiźnie po dniu 31 grudnia 2013 r. przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w ogóle nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy również zauważyć, że wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowo uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejem, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem oceniając ciążące na podatniku obowiązki wynikające z zastosowania ulgi należy dokonać ścisłej literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienie.

Zatem stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl