IBPBII/2/415-588/09/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-588/09/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 1 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty odszkodowania za przejęcie działki pod drogę gminną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty odszkodowania za przejęcie działki pod drogę gminną.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 28 lipca 2009 r. Znak: wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wyjaśnienie jakiego innego podatku dotyczą zadane pytania oraz uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie uzupełnił wniosku.

Niniejsza interpretacja zawiera zatem ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytania nr 1, tj. w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty odszkodowania za przejęcie działki pod drogę gminną natomiast w zakresie pytań nr 2 i 3 wydane zostało postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rolnikiem i właścicielem gospodarstwa rolnego (grunty i budynki gospodarcze), które otrzymał od rodziców w drodze darowizny (akt notarialny z 1995 r.). Zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w 2000 r. spowodowały, że działki wnioskodawcy i okoliczny teren przekwalifikowane zostały z rolnych na budowlane. W 2009 r. z działki wnioskodawcy nr 3033/21 o powierzchni ok. 3,35 ha na wniosek przedsiębiorstwa energetycznego została wydzielona działka 3033/23 o powierzchni 0,1 ha, celem wykupu i budowy nowej stacji transformatorowej dla poprawy zasilania w energię elektryczną okolicznych domów.

Aktualnie trwa również proces zatwierdzania przez Urząd Miejski wydzielenia z działki wnioskodawcy (nr 3033/22 o powierzchni około 3,25 ha) nowej drogi gminnej, łączącej dwie ulice oraz poszerzenia istniejącej drogi gminnej, które mają zapewnić dostęp i komunikację do działek wnioskodawcy oraz terenu przyległego do gospodarstwa wnioskodawcy. Podział działki obejmuje powstanie obu dróg oraz wydzielenie kilku małych działek budowlanych o powierzchni ok. 0,13 ha. Rozmieszczenie dróg oraz wielkości działek wynikają z ogólnej sytuacji w terenie i są uwarunkowane ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego. Część z wydzielonych działek budowlanych wnioskodawca zamierza sprzedać, głównie z zamiarem remontu budynków gospodarczych, budowy ogrodzeń oraz budynku mieszkalnego, którego wnioskodawca nie posiada.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wnioskodawca będzie płacił podatek dochodowy od odszkodowania jakie w przyszłości zapłaci mu Urząd Miejski za zabraną drogę.

(we wniosku pytanie to oznaczono nr 1)

Zdaniem wnioskodawcy, nie powinien on być obciążony obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od przejętych przez Urząd Miejski dróg gminnych, gdyż do wytyczenia dróg zmusił go miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a gospodarstwo wnioskodawca otrzymał drogą darowizny dawno temu, przed zmianą planu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie zaś do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Analiza zacytowanego przepisu prowadzi do wniosku, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1.

nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,

2.

cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Zasady dotyczące ograniczenia lub pozbawienia praw do nieruchomości oraz związanych z tym odszkodowań, reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe - z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis stosuje się odpowiednio przy wydzielaniu działek gruntu pod poszerzenie istniejących dróg publicznych.

Natomiast w myśl ust. 3 art. 98 za działki gruntu, o których mowa w ust. 1, przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Przepis art. 131 stosuje się odpowiednio. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe uznać należy, iż wypłata przedmiotowego odszkodowania zostanie dokonana stosownie do uregulowań prawnych zawartych w ustawie o gospodarce nieruchomościami.

Ponadto w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione oba warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, co skutkować będzie zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych odszkodowania jakie w przyszłości ma otrzymać wnioskodawca za przejęcie działki pod drogę gminną. Nabycie gospodarstwa rolnego, z którego zostanie wydzielona działka pod drogę gminą miało bowiem miejsce w 1995 r. i nastąpiło ono w drodze darowizny, co nie pozwala na ustalenie ceny nabycia nieruchomości.

Stanowisko wnioskodawcy uznać należało zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl