IBPBII/2/415-587/09/JSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-587/09/JSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 8 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ojciec wnioskodawcy po rodzicach otrzymał nieruchomość rolną składająca się z dwóch działek rolnych. W maju 1989 r. aktem notarialnym ojciec przepisał całe gospodarstwo na wnioskodawcę w formie darowizny. Nieruchomość ta jest jedyną nieruchomością jaką wnioskodawca otrzymał i jaką posiada. W roku 2005/2006 uchwalono gminny plan zagospodarowania przestrzennego, w wyniku którego jedna z działek nr 679 w znacznej części ujęta została w planach jako teren przeznaczony pod zabudowę.

W chwili obecnej wnioskodawca wydzielił z powierzchni działki nr 679 cztery działki budowlane w celu sprzedaży, a uzyskane środki chce przeznaczyć na budowę domu lub zakup mieszkania.

Do chwili obecnej wnioskodawca posiada grunt rolny służący mu do działalności rolnej na potrzeby własne. Nie dokonuje sprzedaży żadnych produktów rolnych z wykorzystywanej na potrzeby własne działki. Posiadany grunt nie był obiektem dzierżawy ani wynajmu. Przy uchwaleniu planu wnioskodawca złożył pismo z wnioskiem o przekwalifikowanie jego działki na teren budowlany w celu uzyskania środków na budowę domu lub zakupu mieszkania. W 1992 r. wnioskodawca przystąpił do Społecznego Komitetu Budowy Wodociągu. Nie występował nigdy o warunki zabudowy, a w chwili obecnej wg miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 80% działki nr 679 została ujęta jako teren budowy pod budownictwo jednorodzinne. W chwili obecnej cała nieruchomość rolna jest niezabudowana i sprzedawane działki budowlane będą również niezabudowane. Sprzedaż działek spowodowana jest potrzebą uzyskania środków na budowę domu lub zakupu mieszkania. W chwili obecnej wnioskodawca nie posiada własnego lokalu mieszkalnego ani środków na jego zakup lub budowę.

W ramach przekazanego gospodarstwa rolnego wnioskodawca posiada jeszcze jedną trzydziestoparo arową działkę rolną. W skład przepisanego gospodarstwa rolnego wchodzą dwie działki rolne. Nigdy wcześniej wnioskodawca nie dokonywał żadnej sprzedaży nieruchomości ani nie był właścicielem innych nieruchomości oprócz przekazanych mu przez ojca gospodarstwa rolnego składającego się wyłącznie z gruntów rolnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek dochodowy od uzyskanych środków pieniężnych ze sprzedaży działek budowlanych wydzielonych z przekazanego wnioskodawcy gospodarstwa rolnego jeśli środki te przeznaczy na zakup mieszkania lub budowę domu.

Wnioskodawca uważa, że uzyskane środki ze sprzedaży działek w ramach otrzymanego gospodarstwa, przeznaczone na zakup mieszkania lub budowy domu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z dyspozycją art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 tejże ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r., do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Jak z powyższego wynika w przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma data oraz sposób nabycia nieruchomości będącej przedmiotem planowanej sprzedaży.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca otrzymał od ojca w formie darowizny całe gospodarstwo rolne składające się wyłącznie z gruntów rolnych na podstawie aktu notarialnego w maju 1989 r. W chwili obecnej wnioskodawca wydzielił z powierzchni działki nr 679, cztery działki budowlane celem ich sprzedaży, a wszystkie środki zamierza przeznaczyć na budowę domu lub zakup mieszkania.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że planowana transakcja sprzedaży nieruchomości nie będzie w ogóle dla wnioskodawcy stanowiła źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bo będzie miała miejsce po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie. Zbywaną część nieruchomości wnioskodawca nabył w maju 1989 r. w drodze darowizny otrzymanej od ojca, a zatem odpłatne zbycie tej części nieruchomości po 1 stycznia 1995 r. nie stanowi w ogóle źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Skoro zatem planowana sprzedaż nie stanowi w ogóle źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu, to bez znaczenia dla przedmiotowej sprawy jest cel na jaki wnioskodawca chce przeznaczyć środki finansowe uzyskane z tego odpłatnego zbycia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl