IBPBII/2/415-586/10/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-586/10/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 5 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 1 lipca 1998 r. mąż wnioskodawczyni otrzymał aktem notarialnym w darowiźnie od swojej prababki lokal mieszkalny objęty odrębną księgą wieczystą wraz z przynależnym udziałem w prawie współużytkowania wieczystego gruntu oraz we współwłasności wspólnych części budynku. W dniu 20 grudnia 2003 r. wnioskodawczyni zawarła związek małżeński i w całym okresie trwania małżeństwa istniał i istnieje nadal między małżonkami ustrój małżeńskiej wspólności ustawowej. W dniu 15 czerwca 2007 r. małżonkowie zawarli majątkową umowę małżeńską, na mocy której rozszerzona została wspólność majątkowa na majątek nabyty przed zawarciem tej umowy, jak i później, z jakiegokolwiek tytułu.

Tym samym rozszerzenie to dotyczyło także ww. przedmiotu darowizny otrzymanej przez męża od prababki.

Przez cały okres małżeństwa małżonkowei ponosili wspólnie koszty związane z posiadaniem i utrzymaniem przedmiotowej nieruchomości.

Aktem notarialnym z dnia 1 września 2009 r. małżonkowie sprzedali ww. lokal mieszkalny wraz z przynależnym udziałem w prawie współużytkowania wieczystego gruntu oraz we współwłasności wspólnych części budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stanie faktycznym opisanym powyżej wnioskodawczyni zobowiązana jest do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Zdaniem wnioskodawczyni, dla odpowiedzi na postawione pytanie kluczową kwestią jest ustalenie czy włączenie nieruchomości, stanowiącej dotąd przedmiot majątku odrębnego jednego z małżonków, do majątku wspólnego małżonków stanowi jej nabycie dla drugiego małżonka w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Umowa rozszerzająca wspólność majątkową małżeńską uregulowana została w art. 47 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa). Umowa taka może poprzedzać zawarcie małżeństwa. Jest to zatem umowa, której celem jest ustanowienie ustroju majątkowego między małżonkami w sposób odmienny od przewidzianego w przepisach o wspólności ustawowej. Umowa ta jest czynnością prawną organizacyjną, która reguluje stosunki majątkowe małżonków przez czas trwania ich związku małżeńskiego. Umowa rozszerzająca wspólność majątkową małżeńską ma charakter czynności prawnej rozporządzającej o charakterze nieodpłatnym. Nie ma formy zbycia na rzecz drugiego małżonka. Wspólność małżeńską, która jest współwłasnością łączną cechuje bezudziałowy charakter. Włączenie do majątku małżonków w drodze umowy rozszerzającej ustawową wspólność majątkową nieruchomości stanowiącej majątek odrębny jednego małżonka, nie jest, zdaniem wnioskodawczyni, nabyciem tej nieruchomości przez drugiego małżonka w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że za datę nabycia przez małżonków przedmiotowej nieruchomości, która stanowiła wcześniej majątek odrębny małżonka należy przyjąć dzień, w którym małżonek nabył tę nieruchomość do majątku odrębnego. W konsekwencji u małżonka, który stał się współwłaścicielem zbytej nieruchomości w drodze rozszerzenia ustawowej wspólności majątkowej, nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu uzyskania przychodu ze sprzedaży nieruchomości, stanowiącej majątek wspólny, jeżeli od końca roku, w którym nabyto tę nieruchomość (do majątku odrębnego) upłynęło pięć lat.

Podsumowując, skoro w wyniku zawarcia umowy rozszerzającej wspólność majątkową małżeńską wnioskodawczyni stała się współwłaścicielką nieruchomości, nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia w 2009 r. (wspólnie z małżonkiem) przedmiotowej nieruchomości, stanowiącej majątek wspólny. Uzyskany przychód nie podlega, zdaniem wnioskodawczyni, w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ od końca roku kalendarzowego, w którym nabyto tę nieruchomość (do majątku odrębnego męża) upłynęło pięć lat.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawczyni powołuje interpretacje indywidualne wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Znak: IBPB II/2/415-453/09/MW z dnia 7 lipca 2009 r., oraz Znak: IBPB II/2/415-695/09/NG z dnia 22 września 2009 r., Znak: IBPB2/415-7/07/BJ z dnia 25 września 2007 r.,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy Znak: ITPB2/415-992a/08/MK z dnia 15 stycznia 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawczynię interpretacji Ministra Finansów, tut. organ informuje, że wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla wnioskodawczyni, jako występującej z wnioskiem. Nie chroni natomiast męża wnioskodawczyni. Małżonek wnioskodawczyni chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie i uiścić stosowną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl