IBPBII/2/415-570/10/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-570/10/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia akcji w spółce kapitałowej za wynagrodzeniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia akcji w spółce kapitałowej za wynagrodzeniem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest polskim obywatelem i polskim rezydentem podatkowym (podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów). Posiada akcje polskiej spółki akcyjnej. Obecnie rozważa umorzenie akcji w trybie art. 359 § 1 Kodeksu spółek handlowych za wynagrodzeniem. Wysokość wynagrodzenia może być niższa od rynkowej wartości umarzanych akcji, nie będzie jednak niższa niż nominalna wartość akcji. Wynagrodzenie zostanie wypłacone z kapitału rezerwowego Spółki, tj. z kwoty przeznaczonej na wypłatę zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z umorzeniem akcji powstanie przychód w wysokości wynagrodzenia otrzymanego od Spółki z tego tytułu, niezależnie od wartości rynkowej tych akcji w dacie transakcji.

Zdaniem wnioskodawczyni, przychodem z tytułu umorzenia akcji będzie otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie, bez względu na jego relację do wartości rynkowej umarzanych akcji.

Planowane umorzenie akcji nastąpi w trybie określonym w art. 359 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), zgodnie z którym akcje mogą być umorzone albo za zgodą akcjonariusza w drodze ich nabycia przez spółkę (umorzenie dobrowolne), albo bez zgody akcjonariusza (umorzenie przymusowe). Z tytułu umorzenia akcji wnioskodawczyni otrzyma wynagrodzenie, które spółka wypłaci z kapitału rezerwowego, na którym alokowane są m.in. niepodzielone zyski z poprzednich lat.

W przypadku wypłaty wynagrodzenia w wyniku umorzenia akcji, uzyskany dochód powinien zostać uznany za dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, przychodem (dochodem) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest m.in.:

1.

dochód z umorzenia udziałów (akcji),

2.

dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji)

Przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mieszczą się w katalogu przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy do ustalania wysokości niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych odpowiednie zastosowanie ma art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajdzie zastosowanie w odniesieniu do przychodów z:

* podziału majątku likwidowanej spółki (spółdzielni) (art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy),

* odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy),

* odpłatnego zbycia prawa poboru (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy),

* objęcia udziałów (akcji) w zamian za wkład niepieniężny (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy),

* odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy).

Zdaniem wnioskodawczyni, redakcja art. 17 ust. 2 ww. ustawy wyklucza możliwość przyjęcia, że art. 19 ww. ustawy ma odpowiednie zastosowanie także do innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w tym do transakcji umorzenia akcji za wynagrodzeniem.

W konsekwencji, rynkowa wartość akcji pozostaje bez znaczenia dla określenia wysokości przychodu uzyskiwanego przez wnioskodawczynię z tytułu umorzenia tych akcji. Przychodem będzie otrzymane od Spółki wynagrodzenie z tego tytułu, niezależnie od tego czy odpowiada ono, czy też nie, wartości rynkowej umarzanych akcji.

Wysokość dochodu zostanie określona zgodnie z art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem akcji nad kosztami uzyskania tego przychodu, obliczonymi zależnie od sposobu objęcia umarzanych akcji.

Uzyskany przez wnioskodawczynię dochód będzie podlegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na poparcie swego stanowiska wnioskodawczyni powołała interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 września 2009 r. Znak: ILPB1/415-734/09-2/AMN oraz z dnia 16 października 2009 r. Znak: ILPB1/415-840/09-2/IM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

Wskazać jedynie należy, iż obwieszczeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 marca 2010 r. został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych Ministra Finansów, tutejszy organ informuje, że orzeczenia podatkowe za każdym razem wydawane są w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl