IBPBII/2/415-56/10/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-56/10/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 14 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki komandytowej wkładu w postaci akcji spółki kapitałowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki komandytowej wkładu w postaci akcji spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednym z akcjonariuszy, posiadającym akcje w spółce giełdowej (dalej "Akcje"). Wnioskodawca realizuje także inne inwestycje kapitałowe w spółkach kapitałowych.

Ze względu na plany inwestycyjne, których głównym źródłem finansowania będą zyski osiągane ze sprzedaży Akcji, ale również dodatkowe wkłady pieniężne/niepieniężne Wnioskodawcy lub pozostałych wspólników, Wnioskodawca rozważa zawiązanie spółki komandytowej, do której dokona wniesienia posiadanych Akcji. Celem działalności spółki będzie działalność gospodarcza, w tym także zarządzanie inwestycjami kapitałowymi.

Na potrzeby wniesienia Akcji jako wkładu do spółki wspólnicy określą ich wartość w umowie Spółki komandytowej w oparciu o niezależną i profesjonalną wycenę podmiotu zawodowo zajmującego się dokonywaniem tego rodzaju wycen.

Jak wskazano wcześniej, w przyszłości wspólnicy dopuszczają możliwość zbycia Akcji przez spółkę, ale również wycofanie lub zmniejszenie udziału kapitałowego poszczególnych wspólników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez wnioskodawcę Akcji jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będzie skutkowało dla wnioskodawcy powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej w postaci Akcji nie skutkuje powstaniem po jego stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu. W szczególności nie jest to przychód ze źródeł, o których mowa w art. 10, w tym w szczególności art. 10 ust. 1 pkt 7, art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) i art. 17 ust. 1 pkt 9, art. 18 oraz art. 20 ustawy z dnia 21 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako "Ustawa").

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy źródłami przychodów są m in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8.

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się natomiast odpowiednio zgodnie z art. 17 ust. 1 Ustawy między innymi nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawna (art. 17 ust. 1 pkt 9) oraz należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawna oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit, a).

Zdaniem wnioskodawcy wniesienie Akcji tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie jest przychodem z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się bowiem nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną, czyli w spółce kapitałowej. Tym samym, spółka komandutowa jako spółka osobowa, nieposiadająca osobowości prawnej, nie jest objęta dyspozycją przepisu. Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie będzie zatem wiązać się z powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych, gdyż nie należy utożsamiać wkładu niepieniężnego do spółki osobowej z wkładem do spółki kapitałowej.

Niezależnie od powyższego zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy wniesienie Akcji do spółki komandytowej nie stanowi przychodu z praw majątkowych, w tym z odpłatnego zbycia praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8. Wynika to z faktu, iż wniesienie Akcji tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie stanowi odpłatnego zbycia udziałów w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy, gdyż takie wniesienie nie jest "zbyciem" oraz dodatkowo nie ma koniecznej dla zastosowania dyspozycji komentowanych przepisów cechy odpłatności. Wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Udziałów do spółki komandytowej jest wyłącznie alokacją majątku wspólnika, nie stanowi natomiast (ze strony wspólnika) zbycia ani (ze strony spółki) nabycia jakiegokolwiek majątku lub elementów majątku wspólnika. Należy także pamiętać, na co zwrócił uwagę WSA w Warszawie w wyroku z 7 sierpnia 2009 r. (sygn. III SA/Wa 384/09), iż wniesienie aportu do spółki komandytowej nie powoduje przyrostu majątkowego po stronie wnoszącej go osoby, ponieważ w zamian otrzymuje ona jedynie udziały, a te tylko i wyłącznie określają jej prawa związane z prowadzeniem spółki i wpływaniem na jej działalność (tzw. prawa korporacyjne).

Dlatego dopóki nie zostaną zbyte udziały, dopóty wspólnik nie ma dochodu, który podlegałby opodatkowaniu. Sąd jednoznacznie zakwestionował możliwość zastosowania w takim przypadku art. 17 ust. 1 pkt Ustawy, wskazując, iż o odpłatnym zbyciu można byłoby mówić dopiero wtedy, gdyby w zamian za wniesienie aportu osoba go wnosząca otrzymywała ekwiwalent świadczenia w postaci zapłaty ceny nabycia. Dochodzi do tego przy sprzedaży przedmiotu aportu. W uzasadnieniu do wyroku sędziowie wskazali na kształtującą się w tym zakresie linię orzeczniczą. Podobnie orzekaj m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach (sygn. I SA/Ke 121/09), WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 3103/08) oraz WSA w Warszawie (sygn. III SA I Wa 2926/08).

Biorąc pod uwagę, stanowiące podstawę wykładni przepisów prawnych, założenie o racjonalności ustawodawcy należy bezwzględnie przyjąć, że ustawodawca posługując się w jednym akcie prawnym różnymi terminami "zbycie/nabycie" versus "wniesienie" nie miał na myśli jednej i tej samej czynności prawnej. Na takie też rozumienie terminów "wniesienie" oraz "zbycie" wyraźnie wskazują dostępne na rynku komentarze do przepisów kodeksu spółek handlowych dotyczących spółek osobowych.

Nie mniej istotna jest dla podstawowej formy wykładni (wykładnia gramatyczna) słownikowa definicja terminu "zbywać", nie obejmująca swoim zakresem znaczeniowym pojęcia.wnosić",. Zgodnie z definicją, "zbywać" w podstawowym znaczeniu oznacza "sprzedawać, odstępować jakiś towar..." (Wielki Słownik Poprawnej Polszczyzny PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008). Niezależnie od faktu, że "wniesienie" nie jest "zbyciem" należy zauważyć, że wniesienie wkładu rzeczowego do spółki komandytowej nie ma charakteru odpłatnego, czyli nawet, przy przyjęciu błędnego założenia, że wniesienie" jest "zbyciem" nie ma ono charakteru odpłatności, co wyłącza zastosowanie do tej czynności prawnej dyspozycji norm prawnych wyrażonych w przepisach art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy.

Nie wchodząc w dalsze rozważania, dlaczego nie istnieją jakiekolwiek podstawy dla uznania, iż posiadanie określonego udziału w spółce komandytowej nie może zostać uznane za "wynagrodzenie", Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż jego zdaniem wszelkie ewentualne wątpliwości związane z kwestią traktowania powstania przychodu na wniesieniu wkładów do spółek osobowych rozstrzygnięte zostały przez powołane powyżej orzecznictwo. Ponadto, wniesienie Udziałów do spółki komandytowej nie będzie skutkować powstaniem przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy i za które zgodnie z art. 20 Ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenie nienaleźące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Brak jest jakichkolwiek podstaw do zaliczenia do tego źródła wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej. Do źródeł przychodów z art. 14 Ustawy należy zaliczyć bowiem wyraźnie - zgodnie z przykładowym ale jednocześnie mającym stanowić interpretacyjną podstawę do decyzji o zakwalifikowaniu danej czynności prawnej, jako źródła przychodu - przychody o charakterze osobistym. Powołane powyżej stanowisko potwierdzone zostało także w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego o sygn. IBPB2/415-268/07/KCz, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, który wskazał, iż "Wniesienie zatem przez wspólnika wkładu niepieniężnego w postaci akcji słowackiej spółki nie wywołuje konsekwencji w postaci powstania przychodu z kapitałów pieniężnych u pozostałych wspólników w tym u wnioskodawczyni. Operacja powyższa stanowi jedynie alokację majątku osobistego pomiędzy wspólnikami a spółką osobową, w ramach której prowadzą działalność gospodarczą."

Podsumowując, zdaniem wnioskodawcy wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będzie neutralne dla Wnioskodawcy z perspektywy podatku dochodowego, tj. nie powoduje powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Żaden z powołanych przepisów ustawy nie zwalnia z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wniesienia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej do spółki osobowej.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Pod pojęciem odpłatnego zbycia należy rozumieć każda formę przeniesienia własności papierów wartościowych za wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 8 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółka osobowa, którą w myśl art. 4 § 1 Kodeksu jest spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna, może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywaną. Stosownie do art. 28 ww. Kodeksu, majątek spółki stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Spółka osobowa jest więc samodzielnym w rozumieniu prawa cywilnego podmiotem praw i obowiązków oraz właścicielem majątku przekazanego w formie wkładów.

Wniesienie zatem akcji do spółki osobowej w tym do spółki komandytowej powoduje zmianę właściciela - właścicielem staje się bowiem spółka osobowa - stąd mamy do czynienia z odpłatnym zbyciem wniesionych akcji. Zatem wniesienie akcji do spółki osobowej jest przeniesieniem własności akcji, za które wnioskodawcy przysługuje wkład w spółce osobowej o określonej wartości. Kwota odpowiadająca wartości otrzymanego wkładu w spółce osobowej stanowi w tym przypadku przychód, natomiast kosztem uzyskania tego przychodu będą wydatki poniesione na nabycie wniesionych akcji w spółce kapitałowej. Tym samym należy uznać za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy wskazujące, że czynność wniesienia akcji do spółki komandytowej nie ma charakteru odpłatnego, a zatem nie wywołuje skutków podatkowych na gruncie przepisu art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli bowiem dochodzi do przeniesienia na rzecz spółki osobowej posiadanych przez wnioskodawcę akcji w spółce kapitałowej, to tym samym następuje ich zbycie, a czynność ta wyczerpuje znamiona odpłatności. Pod pojęciem odpłatnego zbycia, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, należy rozumieć każdą formę przeniesienia własności udziałów lub akcji za wynagrodzeniem, które może nastąpić nie tylko w formie pieniężnej, ale również - co jest charakterystyczne dla współczesnych systemów gospodarczych państw wysoko rozwiniętych, cechujących się wysokim poziomem przepływu kapitałów niepieniężnych - w postaci udziału kapitałowego w spółce prawa handlowego lub akcji. Należy bowiem zauważyć, iż udziały oraz akcje inkorporują pewną wartość, która jest wyrażona w jednostkach pieniężnych. Nie są one tożsame z pieniądzem, ale takiej formy zapłaty za wcale nie wymaga przepis art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy. Tezę tę potwierdza treść normy z art. 48 § 2 Kodeksu spółek handlowych, w świetle której wkład wspólnika do spółki osobowej może polegać na przeniesieniu lub obciążeniu własności rzeczy lub innych praw, a także na dokonaniu innych świadczeń na rzec spółki. Natomiast udział kapitałowy wspólnika odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego wkładu. W konsekwencji wniesienia udziałów lub akcji do spółki komandytowej lub komandytowo - akcyjnej, podmiot je wnoszący otrzyma w zamian udział lub akcje, stosownie do wartości wprowadzonego do spółki wkładu. W tym zakresie następuje zatem przepływ kapitału powodujący zmianę właściciela udziałów i akcji, którym staje się spółka komandytowo - akcyjna, zachodzi więc odpłatne zbycie wniesionych udziałów i akcji.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów/akcji w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochód ze zbycia udziałów, jak stanowi art. 30b ust. 2 pkt 4 ustawy, oblicza się jako różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub art. 23 ust. 1 pkt 38 osiągniętą w roku podatkowym.

Ustawodawca regulując zasady ustalania kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży udziałów (akcji), uzależnił je od sposobu nabycia (objęcia) zbywanych udziałów (akcji):

* gdy zbywane udziały (akcje) były objęte za pieniądze, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są koszty poniesione m.in. w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 ww. ustawy. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie m.in. udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustaleniu dochodu z odpłatnego ich zbycia. Kosztem nabycia udziałów (akcji) jest kwota, za którą zostały zakupione (objęte).

* gdy zbywane udziały (akcje) były objęte za wkład niepieniężny, zastosowanie ma art. 22 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości:

* nominalnej wartości objętych udziałów (akcji) z dnia ich objęcia, jeżeli te udziały (akcje) zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część,

* wartości przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg przedsiębiorstwa, określonej na dzień objęcia tych udziałów (akcji), nie wyższej jednak niż ich wartość nominalna z dnia objęcia.

Przychód ze zbycia udziałów (akcji) można pomniejszyć również o inne wydatki poniesione na ich nabycie (objęcie), np. opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych. W przypadku odpłatnego zbycia udziałów w spółce objętych przed dniem 1 stycznia 2001 r. w zamian za wkład niepieniężny, koszt uzyskania przychodów określa się na podstawie przepisów obowiązujących w roku objęcia tych udziałów (akcji) - art. 7 ust. 9 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 104, poz. 1104 z późn. zm.).

Dochód ten powstanie w dacie wniesienia udziałów i będzie opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, który należy wykazać w odrębnym zeznaniu rocznym PIT-38.

Reasumując, wniesienie przez wnioskodawcę w formie aportu akcji w spółce kapitałowej do spółki osobowej powoduje zmianę ich właściciela, gdyż stanie się nim spółka osobowa w przedmiotowym wypadku spółka komandytowa. Mamy więc do czynienia z odpłatnym zbyciem wniesionych udziałów (akcji). Wartość objętego wkładu w spółce komandytowej stanowić będzie w tym przypadku przychód, a kosztem uzyskania tego przychodu będą wydatki poniesione na nabycie wniesionych do spółki komandytowej akcji w spółce kapitałowej.

Równocześnie należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie brak podstaw, co słusznie zauważa wnioskodawca, do stosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przepis ten dotyczy wyłącznie wnoszenia wkładu niepieniężnego do spółek mających osobowość prawną albo wkładów do spółdzielni. Tym samym przepis ten nie znajduje zastosowania w przedstawionym we wniosku zdarzeniu, gdyż spółka, do której wnoszony jest wkład niepieniężny jest spółką osobową. Należy jednak podkreślić, że fakt, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy nie może mieć zastosowania w opisanym przez wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym nie jest bynajmniej równoznaczny z niepowstaniem po stronie wnoszącego wkłady w postaci akcji spółki kapitałowej jakichkolwiek przychodów z tytułu kapitałów pieniężnych. W opisanej sytuacji ma bowiem miejsce odpłatne zbycie akcji, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Równocześnie należy stwierdzić, że przychód osiągnięty z tytułu wniesienia udziałów nie stanowi przychodu z praw majątkowych ani z innych źródeł i w tym zakresie tut. organ podziela stanowisko wnioskodawcy. Zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw. Natomiast w świetle art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wpłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Jak wynika z powyższych wyjaśnień przychody z tytułu wniesienia udziałów/akcji nie zostały objęte dyspozycją art. 18 i 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie argumentu wnioskodawcy, iż: "opierając się na założeniu racjonalności ustawodawcy, należy bezwzględnie przyjąć, że ustawodawca posługując się w jednym akcie prawnym różnymi terminami "zbycie/nabycie" versus "wniesienie" nie miał namyśli jednej i tej samej czynności prawnej (...)", zauważyć należy, że zdaniem organu, ustawodawca uznał wniesienie akcji do spółki komandytowej za szczególną formę zbycia.

Należy bowiem zauważyć, że ustawodawca w przedmiotowej ustawie, odnośnie zakresu pojęciowego wyrażeń: "odpłatne zbycie" i "wniesienie" w sposób nie budzący wątpliwości wskazał, iż "wniesienie" stanowi szczególną formę "odpłatnego zbycia". Mianowicie w art. 10 ust. 1 pkt 8 przedmiotowej ustawy ustawodawca posługuje się terminem odpłatnego zbycia, z kolei w art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawodawca wskazuje, iż przepisów powyższego art. "nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych". Z przytoczonych powyżej regulacji w sposób nie budzący wątpliwości wynika, iż w przedmiotowej ustawie ustawodawca uznaje wniesienie wkładu niepieniężnego za szczególną formę odpłatnego zbycia. Per analogiam podobnie w przypadku wniesienia akcji do spółki komandytowej należy taką czynność uznać za szczególną formę odpłatnego zbycia akcji.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, iż wniesienie do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci akcji w spółce kapitałowej nie powoduje powstania przychodu po stronie wspólnika spółki komandytowej, ponieważ osoba wnosząca wkład nie dokonuje odpłatnego zbycia akcji spółki kapitałowej i tym samym jest dla wnioskodawcy neutralne podatkowo należy uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie przytoczonych we wniosku wyroków, organ podatkowy wyjaśnia, że orzeczenia sądów administracyjnych jak i interpretacje indywidualne nie stanowią powszechnej wykładni przepisów prawa podatkowego są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą organu podatkowego właściwego do wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl