IBPBII/2/415-558/10/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-558/10/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 27 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania renty dożywotniej wypłacanej przez towarzystwo ubezpieczeniowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania renty dożywotniej wypłacanej przez towarzystwo ubezpieczeniowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W zakładzie ubezpieczeń na życie... na nazwisko wnioskodawczyni została otwarta polisa ubezpieczeniowa. Początek wypłaty renty z dniem 1 lipca 2009 r. tj., od miesiąca, w którym wnioskodawczyni ukończyła 60 lat.

Pismem z dnia 16 marca 2010 r. wnioskodawczyni zwróciła się do osoby zajmującej się polisą z ramienia ubezpieczającego, tj. Parafii Ewangelickiej z prośbą o zarządzenie w zakładzie ubezpieczeń miesięcznej wypłaty renty ze zmiennym i dynamicznym udziałem renty w zysku zakładu w wysokości 117,87 EURO. Kapitalizacja jest wykluczona dla wnioskodawczyni.

Dnia 9 kwietnia 2010 r. na konto wnioskodawczyni wpłynęła kwota 625,45 EURO. Z wydruku potwierdzenia realizacji transakcji nie wynika jakiego okresu wypłata dotyczy. Na wydruku istnieje informacja, że zostały pobrane koszty związane z transakcją (SHA). Według informacji uzyskanej w banku opłaty zostały pobrane przez bank zagraniczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym uzyskane kwoty podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W jakiej wysokości... W jakim terminie. Na czyje konto.

Zdaniem wnioskodawczyni, w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również w oparciu o komentarz do ustawy o podatku dochodowym uzyskane kwoty z tytułu polisy są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 18 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2005 r. emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Z kolei zgodnie art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni otrzymała rentę dożywotnią wypłacaną ze środków zgromadzonych na koncie towarzystwa ubezpieczeniowego mającego siedzibę w Niemczech.

Tym samym źródłem wypłat nie jest obowiązkowy system ubezpieczeń socjalnych z Niemiec, lecz polisa ubezpieczeniowa na życie wykupiona w zakładzie ubezpieczeń.

Mając na uwadze powyższe jak i wskazanie przez wnioskodawczynię we wniosku, iż jej miejscem zamieszkania jest Polska stwierdzić należy, iż do kwestii związanych z opodatkowaniem przedmiotowej renty ma zastosowanie art. 18 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Oznacza to, że renta dożywotnia podlega regulacjom zawartym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść art. 11 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wyjaśnić należy, iż zgodnie z umową o świadczenie renty dożywotniej osoba uprawniona zbiera środki pieniężne na swoim indywidualnym koncie, a towarzystwo ubezpieczeniowe, z którym umowa została zawarta zobowiązuje się do wypłaty świadczeń okresowych w chwili osiągnięcia określonego wieku przez beneficjenta. Takie świadczenia okresowe płatne są zwykle co miesiąc i opiewają na pewną określoną kwotę pieniężną, wypłacaną do końca życia osoby uprawnionej (dożywotnio). Kwota ta pomniejsza sumę środków zebranych. Osoba uprawniona może również zadysponować zgromadzonym wkładem na wypadek śmierci wskazując osobę (osoby) uprawnione do otrzymania wkładu zgromadzonego na koncie rentowym (tzw. beneficjentów).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

a.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,

b.

dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15.

W świetle zaś przepisu art. 24 ust. 15 ustawy dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia, a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

Przepis art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał jednak zastosowania w niniejszym przypadku, ponieważ z wniosku nie wynika aby wnioskodawczyni inwestowała składkę ubezpieczeniową. Stan faktyczny wskazuje jedynie na gromadzenie środków pieniężnych w związku z zawartą z towarzystwem ubezpieczeniowym umową ubezpieczenia na życie. Dyspozycja przepisu jasno wskazuje, że ów szczególny sposób ustalenia dochodu do opodatkowania dotyczy osób, które były inwestorami składek na podstawie zawartej przez siebie umowy. O inwestowaniu składki nie może być natomiast mowy w przypadku wnioskodawczyni, gdyż stan faktyczny wskazuje, że otrzymywane przez nią świadczenie pieniężne jest konsekwencją zwartej z towarzystwem ubezpieczeniowym umowy na życie w ramach ubezpieczenia osobowego.

Oznacza to, że przepis art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który uniemożliwia zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 4 nie dotyczy wnioskodawczyni.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, że wypłata świadczenia w postaci renty dożywotniej stanowi dla wnioskodawczyni przychód podlegający zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa. S Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl