IBPBII/2/415-546/14/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-546/14/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku otrzymanym 5 czerwca 2014 r., uzupełnionym 29 sierpnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji wypłaty świadczeń pieniężnych dla uczestników programu motywacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji wypłaty świadczeń pieniężnych dla uczestników programu motywacyjnego.

W związku z brakami formalnymi, pismem z 21 sierpnia 2014 r., Znak: IBPBI/2/423-670/14/MO, IBPBII/2/415-546/14/JG, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 29 sierpnia 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca utworzył w 2013 r. Program Motywacyjny, w którym uczestniczyć mogą członkowie zarządu oraz wybrani pracownicy Wnioskodawcy. Celem Programu Motywacyjnego jest motywowanie jego uczestników poprzez umożliwienie im uzyskania świadczeń finansowych, których uzyskanie i wysokość jest uzależniona od wyników finansowych osiąganych przez Wnioskodawcę. I tak w każdym roku trwania Programu Motywacyjnego jego uczestnikom są nieodpłatnie przyznawane Jednostki Uczestnictwa. Jednostki Uczestnictwa uprawniają uczestników do uzyskania świadczenia pieniężnego, którego wysokość jest uzależniona od wysokości danego wskaźnika finansowego (zysku po opodatkowaniu lub przychodów ze sprzedaży) osiągniętego przez Wnioskodawcę w danym roku obrotowym oraz od współczynnika procentowego ustalonego indywidualnie dla danego uczestnika programu motywacyjnego. Wyboru wskaźnika finansowego oraz ustalenia wysokości współczynnika procentowego dla Jednostek Uczestnictwa przyznanych członkom zarządu na poszczególne lata obrotowe dokonuje Zgromadzenie Wspólników Wnioskodawcy w formie uchwały. Uchwała Zgromadzenia Wspólników określa również maksymalną wysokość środków jaka może być łącznie przeznaczona na wypłatę świadczeń dla pracowników Wnioskodawcy. Prawo do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym przez poszczególnych pracowników jest przyznawane przez Zarząd Wnioskodawcy, który dokonuje również wyboru wskaźnika finansowego oraz ustalenia wysokości współczynnika procentowego dla Jednostek Uczestnictwa przyznanych poszczególnym pracownikom na poszczególne lata obrotowe. Realizacja Jednostek Uczestnictwa następuje po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Wspólników sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy i polega na wypłacie uczestnikowi odpowiedniej kwoty pieniężnej. Warunkiem realizacji Jednostek Uczestnictwa za dany rok obrotowy jest zachowywanie przez uczestnika na dzień zatwierdzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy relacji z Wnioskodawcą w postaci pozostawania w stosunku zatrudnienia lub pełnienia funkcji w zarządzie spółki. Wnioskodawca podkreśla, że prawo do objęcia programem Motywacyjnym oraz przyznania i realizacji Jednostek Uczestnictwa nie wynika z treści uchwał o powołaniu członków zarządu, umów o pracę, regulaminu wynagradzania ani innych tego rodzaju dokumentów obowiązujących w Spółce, a w związku z tym ww. akty nie mogą stanowić podstawy do wysuwania jakichkolwiek roszczeń w tym zakresie.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano m.in. następujące pytania.

1. Czy świadczenia pieniężne wypłacone uczestnikom Programu Motywacyjnego stanowią dla uczestników przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych... W jaki sposób powinny być opodatkowane dochody uzyskane z tego tytułu.

2. Czy w związku z wypłatą świadczeń pieniężnych uczestnikom Programu Motywacyjnego na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Świadczenia pieniężne wypłacone uczestnikom Programu Motywacyjnego stanowią dla uczestników przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. Dochody uzyskane przez uczestników Programu Motywacyjnego z tego tytułu powinny być opodatkowane zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. 19% stawką podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Szczegółowa regulacja dotycząca tego źródła przychodów znajduje się w art. 17 ww. ustawy. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się między innymi przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Zgodnie art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pochodnymi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: ustawa OIF).

Stosownie do tego przepisu - pochodnymi instrumentami finansowymi są (niebędące papierami wartościowymi):

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których istrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przezrozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.

kontrakty na różnicę,

i.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Z kolei zgodnie z § 3 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (dalej: Rozporządzenie) - instrument pochodny to taki instrument finansowy, którego:

a.

wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości, i

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, że Jednostki Uczestnictwa stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą powyższego twierdzenia są następujące okoliczności:

* wartość Jednostek Uczestnictwa (rozumiana jako potencjalna wartość świadczenia pieniężnego związanego z ich posiadaniem) jest kalkulowana w oparciu o instrumenty bazowe jakim są zysk po opodatkowaniu lub przychody Wnioskodawcy,

* Jednostki Uczestnictwa są przyznawane uczestnikom Programu Motywacyjnego nieodpłatnie, a ich wartość końcowa zależy bezpośrednio od osiągniętych przez Wnioskodawcę wskaźników finansowych,

* realizacja praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa (rozliczenie) następuje w przyszłości i przyjmuje formę pieniężną.

Tym samym świadczenia pieniężne uzyskane przez uczestników Programu Motywacyjnego z tytułu realizacji jednostek Uczestnictwa stanowić będą przychody, z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Ad. 2

W związku z wypłatą świadczeń pieniężnych dla uczestników Programu Motywacyjnego na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - rozliczenie dochodów z realizacji praw do pochodnych instrumentów finansowych następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z tego tytułu i obliczyć należny podatek dochodowy. Powyższa zasada oznacza, że do rozliczenia przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w postaci Jednostek Uczestnictwa, uprawniających do otrzymania w przyszłości świadczenia pieniężnego, w tym złożenia zeznania i zapłaty podatku, zobowiązani będą wyłącznie uczestnicy Programu Motywacyjnego i w tym zakresie na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika. Wnioskodawca będzie natomiast zobowiązany - zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do sporządzenia i przesłania uczestnikom Programu Motywacyjnego oraz właściwym naczelnikom urzędów skarbowych informacji o wysokości dochodu uzyskanego przez poszczególnych uczestników (PIT 8C).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy dotyczącą wyłącznie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji wypłaty świadczeń pieniężnych dla uczestników programu motywacyjnego. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej - odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie - w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl