IBPBII/2/415-546/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-546/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu z tytułu odpłatnego zbycia akcji na rzecz spółki w celu ich umorzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu z tytułu odpłatnego zbycia akcji na rzecz spółki w celu ich umorzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polskim obywatelem i polskim rezydentem podatkowym (podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów). Posiada akcje polskiej spółki akcyjnej. Obecnie wnioskodawca rozważa umorzenie Akcji w trybie art. 359 § 1 k.s.h., za wynagrodzeniem. Wysokość wynagrodzenia może być niższa od rynkowej wartości umarzanych Akcji, nie będzie jednak niższa niż nominalna wartość Akcji. Wynagrodzenie zostanie wypłacone z kapitału rezerwowego Spółki, z kwoty przeznaczonej na wypłatę zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku umorzeniem Akcji wnioskodawca powinien rozpoznać przychód w wysokości wynagrodzenia otrzymanego od Spółki z tego tytułu, niezależnie od wartości rynkowej tych Akcji w dacie transakcji.

Zdaniem wnioskodawcy, przychodem z tytułu umorzenia Akcji będzie otrzymane przez niego z tego tytułu wynagrodzenie, bez względu na jego relację do wartości rynkowej umarzanych Akcji.

Planowane umorzenie Akcji nastąpi w trybie określonym w art. 359 § 1 k.s.h., zgodnie z którym akcje mogą być umorzone albo za zgodą akcjonariusza w drodze ich nabycia przez spółkę (umorzenie dobrowolne), albo bez zgody akcjonariusza (umorzenie przymusowe). Z tytułu umorzenia Akcji wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie, które Spółka wypłaci z kapitału rezerwowego, na którym alokowane są m.in. niepodzielone zyski z poprzednich lat.

W przypadku wypłaty wynagrodzenia w wyniku umorzenia Akcji, uzyskany dochód powinien zostać uznany za dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, przychodem (dochodem) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

1.

dochód z umorzenia udziałów (akcji) oraz

2.

dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji).

Przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mieszczą się w katalogu przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy do ustalania wysokości niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych odpowiednie zastosowanie ma art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 2 ww. ustawy wskazuje, że art. 19 ust. 1 tej ustawy znajdzie zastosowanie w odniesieniu do przychodów z:

1.

podziału majątku likwidowanej spółki (art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);

2.

odpłatnego zbycia akcji (udziałów) w spółkach mających osobowość prawną (art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);

3.

odpłatnego zbycia prawa poboru (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);

4.

objęcia udziałów/akcji w zamian za wkład niepieniężny (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);

5.

odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych (art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Redakcja art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyklucza możliwość przyjęcia, że art. 19 ww. ustawy ma odpowiednie zastosowanie także do innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w tym do transakcji umorzenia akcji za wynagrodzeniem.

W konsekwencji, w ocenie wnioskodawcy, rynkowa wartość Akcji pozostaje bez znaczenia dla określenia wysokości przychodu uzyskiwanego przez niego z tytułu umorzenia tych Akcji. Przychodem tym będzie otrzymane od Spółki wynagrodzenie z tego tytułu, niezależnie do tego, czy odpowiada ono, czy też nie, wartości rynkowej umarzanych Akcji.

Wysokość dochodu zostanie określona zgodnie z art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem Akcji nad kosztami uzyskania tego przychodu, obliczonymi zależnie od sposobu objęcia umarzanych Akcji.

Uzyskany przeze wnioskodawcę dochód będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazał, że jego stanowisko znajduje potwierdzenie w znanych mu orzeczeniach organów podatkowych - przykładowo w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 września 2009 r. (sygn. ILPB1/415-734/09-2/AMN) oraz z dnia 16 października 2009 r. (sygn. ILPB1/415-840/09-2/IM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 359 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), akcje mogą być umorzone w przypadku, gdy statut tak stanowi. Akcja może być umorzona albo za zgodą akcjonariusza w drodze jej nabycia przez spółkę (umorzenie dobrowolne), albo bez zgody akcjonariusza (umorzenie przymusowe). Zgodnie z art. 362 § 1 ww. ustawy spółka nie może nabywać wyemitowanych przez nią akcji. Zakaz ten jednak nie dotyczy m.in. nabycia akcji w celu ich umorzenia (art. 362 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych).

Źródłem przychodów, które wymienione zostały w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) są kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Pełen katalog przychodów należących do kapitałów pieniężnych wymieniony został w art. 17 ustawy, w myśl którego, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną (17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Stosownie natomiast do art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji).

Zatem dochód (przychód) uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu ich umorzenia zawiera się w katalogu dochodów wymienionych w art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który jednoznacznie kwalifikuje taką czynność, jako udział w zyskach osób prawnych przewidziany w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Sposób obliczenia dochodu osoby fizycznej z umorzenia udziałów (akcji) został uregulowany w art. 24 ust. 5d ww. ustawy, zgodnie z którym dochodem z umorzenia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy; jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny, koszty ustala się do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny. Przepis ten ma zastosowanie również do dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia.

Dochodem ze zbycia w celu umorzenia akcji w spółce akcyjnej jest zatem różnica pomiędzy kwotą uzyskanego przychodu a kosztami uzyskania przychodu. Przy czym koszty te należy obliczyć - w zależności od sposobu nabycia akcji - stosownie do art. 22 ust. 1f albo 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lub też w wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z zastrzeżeniem art. 52a (...).

W związku powyższym w przedmiotowej sprawie 19% zryczałtowany podatek dochodowy należny będzie od dochodu ustalonego jako różnica pomiędzy wynagrodzeniem otrzymanym w związku z odpłatnym zbyciem akcji na rzecz spółki w celu ich umorzenia a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi w zależności od sposobu nabycia akcji.

Nie ma znaczenia fakt, iż wysokość wynagrodzenia uzyskanego w związku z odpłatnym zbyciem akcji na rzecz spółki w celu ich umorzenia może być niższa od rynkowej wartości umarzanych akcji. W omawianej sytuacji nie znajdzie bowiem zastosowania art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Zauważyć należy, że powołany przepis, choć znajduje zastosowanie nie tylko w odniesieniu do przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, ale w myśl art. 17 ust. 2 ww. ustawy, również w odniesieniu do niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych, to nie wymienia przychodów z tytułu odpłatnego zbycia akcji (udziałów) na rzecz spółki w celu umorzenia tych akcji (udziałów).

Tym samym prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym rynkowa wartość akcji pozostaje bez znaczenia dla określenia wysokości przychodu uzyskiwanego przez niego z tytułu umorzenia tych akcji. Przychodem tym będzie otrzymane od spółki wynagrodzenie z tego tytułu, niezależnie do tego, czy odpowiada ono, czy też nie, wartości rynkowej umarzanych akcji. Wysokość dochodu zostanie określona zgodnie z art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem akcji nad kosztami uzyskania tego przychodu, obliczonymi zależnie od sposobu objęcia umarzanych akcji. Natomiast uzyskany przez wnioskodawcę dochód będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl