IBPBII/2/415-53/13/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-53/13/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 18 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych wydatków na spłatę odsetek pobranych z rachunku prowadzonego przez Biuro Maklerskie tytułem udostępnienia środków na ich nabycie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych wydatków na spłatę odsetek pobranych z rachunku prowadzonego przez Biuro Maklerskie tytułem udostępnienia środków na ich nabycie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest inwestorem giełdowym kupującym i sprzedającym papiery wartościowe na giełdzie papierów wartościowych. Wnioskodawca do swojego rachunku w Biurze Maklerskim ma podpisany aneks w sprawie wykonywania zleceń nabywania instrumentów finansowych bez pokrycia na rachunku pieniężnym (tzw. wersja...) - odroczony termin płatności.

Wnioskodawca wyjaśnia, że może nabywać papiery wartościowe na swoim rachunku do wysokości 5-krotności sumy wartości posiadanych przez niego nieobciążonych środków pieniężnych lub papierów wartościowych zapisanych na jego rachunku. Papiery wartościowe nabyte w ten sposób za nie swoje środki tylko Biura Maklerskiego wnioskodawca musi zbyć najpóźniej w 3 dniu od dnia zawarcia transakcji kupna. Jeżeli nabyte papiery wartościowe wnioskodawca sprzeda w tym samym dniu co je nabył Biuro Maklerskie nie nalicza mu odsetek za udzielone mu środki. Jednakże jeżeli nabyte akcje wnioskodawca przytrzyma 1, 2 lub max 3 dni odsetki zostaną naliczone za każdy dzień od dnia nabycia akcji do dnia ich sprzedaży. Dzięki temu wnioskodawca może nabywać papiery wartościowe nie posiadając pełnego pokrycia gotówkowego na nie. Odsetki są naliczane niezależnie czy dana transakcja przyniesie zysk czy stratę.

W PIT-8C Biuro Maklerskie nie uwzględnia w kosztach uzyskania przychodów ww. odsetek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odsetki pobrane z konta wnioskodawcy przez Biuro Maklerskie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wykazując je w rozliczeniu rocznym na druku PIT - 38.

Zdaniem wnioskodawcy, odsetki naliczane przez Biuro Maklerskie w wyniku dokonywania przez wnioskodawcę transakcji w ww. sposób powinny stanowić koszt uzyskania przychodu. Dokonując transakcji kupna papierów wartościowych na 1, 2 lub max 3 dni do wysokości 5-krotności posiadanych środków wnioskodawca jest w stanie uzyskać większy dochód. Jednakże w wypadku błędnej decyzji inwestycyjnej wnioskodawca uzyskuje 5-krotnie większą stratę + odsetki za cały okres inwestycji.

Reasumując, jeżeli wnioskodawca uzyska np. 10 000 zł zysku rocznie przy wszystkich transakcjach z całego roku i zapłaciłby np. 5 000 zł odsetek za cały rok od wszystkich transakcji na OTP, w sytuacji niemożliwości zaliczenia odsetek do kosztów uzyskania przychodów wnioskodawca musiałby zapłacić podatek od kwoty, której nigdy nie zarobił tj. od 10 000 zł, a nie od faktycznie zarobionej 5 000 zł. Mało tego, może wystąpić taka sytuacja, że dochód roczny może być równy wysokości pobranych odsetek z rachunku wnioskodawcy. Wówczas wnioskodawca zapłaciłby podatek od dochodu, którego faktycznie nie osiągnął. Dlatego też wnioskodawca uważa, że takie odsetki jak najbardziej powinny stanowić koszt uzyskania przychodu w zeznaniu rocznym PIT-38.

Na poparcie swego stanowiska wnioskodawca przywołuje interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 maja 2012 r. Znak: IBPB II/2/415-203/12/CJS wydaną w takim samym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne. Natomiast w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy wskazano, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 5a pkt 11 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.).

Na podstawie art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14, osiągnięta w roku podatkowym.

Powyższy przepis w sposób jednoznaczny określa zasady ustalania dochodu opodatkowanego zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy.

Przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 6, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 (art. 17 ust. 2 ww. ustawy). W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Zatem przychodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest ich wartość wyrażona w cenie zbywanych papierów, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia, o ile odpowiada ona wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży papierów wartościowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Odnosząc się natomiast do kwestii kosztów uzyskania przychodów zauważyć należy, iż ustawodawca różnicuje sposób ich ustalania w zależności od tego czy papiery wartościowe lub udziały w spółkach mających osobowość prawną zostały nabyte lub objęte w zamian za pieniądze czy też w zamian za wkład niepieniężny.

W przypadku nabywania walorów na giełdzie papierów wartościowych będzie miało miejsce nabycie za środki pieniężne, a zatem zastosowanie znajdzie przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy jasno wynika, że od przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych odliczyć można wydatki poniesione na ich nabycie, ale dopiero w momencie uzyskania przychodu ze zbycia tych papierów wartościowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca na mocy podpisanego aneksu do umowy o prowadzenie rachunku przez Biuro Maklerskie, nabywa papiery wartościowe bez pełnego pokrycia pieniężnego wynikającego z rachunku pieniężnego jaki posiada. W związku z powyższym ponosi wydatki na spłatę odsetek z tytułu możliwości korzystania z tzw. opcji... tj. odroczony termin płatności przy nabywaniu papierów wartościowych. Innymi słowy wnioskodawca może nabywać papiery wartościowe do wysokości 5-krotności sumy wartości posiadanych przez niego nieobciążonych środków pieniężnych zapisanych na rachunku pieniężnym. Papiery wartościowe nabyte w ten sposób jest zobowiązany sprzedać w ciągu 3 dni od dnia ich nabycia, jednakże Biuro Maklerskie za nabyte w ten sposób papiery wartościowe nalicza wnioskodawcy odsetki za każdy dzień ich posiadania aż do dnia ich zbycia.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż odroczenie terminu płatności polega na zakupie papierów wartościowych sfinansowanym tylko w części z własnych środków klienta. Z wniosku wynika, że w tym przypadku inwestor musi posiadać 20% wartości transakcji, natomiast pozostałe 80% potrzebne do nabycia to środki wynikające z mechanizmu Odroczonego Terminu Płatności.

Za papiery wartościowe nabyte w ten sposób naliczane są odsetki za każdy dzień do dnia zbycia.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy w kontekście zapytania ujętego w przedmiotowym wniosku stwierdzić należy, że przychód jaki wnioskodawca uzyskuje ze sprzedaży papierów wartościowych, opodatkowany na podstawie cyt. wyżej art. 30b ww. ustawy, może być pomniejszony o odsetki jakie nalicza Biuro Maklerskie w związku z korzystaniem przez wnioskodawcę z tzw. opcji... przy nabywaniu papierów wartościowych. Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego odsetki te naliczane są na mocy aneksu podpisanego do umowy o prowadzenie rachunku przez Biuro Maklerskie w związku z tzw. odroczonym terminem płatności za nabywane przez wnioskodawcę papiery wartościowe przy braku pełnego pokrycia finansowego na jego rachunku pieniężnym.

Skoro wnioskodawca nabywa papiery wartościowe na własny rachunek, to odroczony termin płatności jest swego rodzaju formą kredytowania wnioskodawcy przez Biuro Maklerskie za co naliczane są odsetki. Tym samym odsetki jakie nalicza Biuro Maklerskie stanowią wydatek na nabycie papierów wartościowych, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem odsetki te mają bezpośredni związek z osiągniętym przychodem. Dzięki systemowi odroczonego terminu płatności wnioskodawca może nabyć papiery wartościowe, których późniejsza sprzedaż generuje powstanie przychodu.

Należy jedynie zauważyć, że do kosztów uzyskania przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym mogą zostać zaliczone zapłacone odsetki dotyczące papierów wartościowych zbytych w danym roku. Odsetki zapłacone w danym roku od papierów w nim nabytych a sprzedanych w następnym roku będą kosztami uzyskania przychodów w roku osiągnięcia przychodów.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się natomiast do powołanej przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnej wskazać należy, iż dotyczy ona tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika, w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl