IBPBII/2/415-473/11/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-473/11/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 8 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu ustalenia dochodu z tytułu umorzenia przymusowego udziałów nabytych w drodze darowizny (pytanie oznaczone nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu ustalenia dochodu z tytułu umorzenia przymusowego udziałów nabytych w drodze darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca na podstawie umowy darowizny otrzyma udziały spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Dokonanie darowizny zostanie zgłoszone właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w wymaganym terminie zgodnie z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768), dzięki czemu transakcja ta będzie podlegała zwolnieniu z podatku od spadków i darowizn. Następnie spółka umorzy udziały wnioskodawcy w trybie umorzenia przymusowego określonego w umowie spółki, w związku z czym wnioskodawca otrzyma odpowiednie wynagrodzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w celu obliczenia podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do przychodu z tytułu otrzymanego przez wnioskodawcę wynagrodzenia za udziały umorzone przez spółkę z o.o. w trybie umorzenia przymusowego, będzie on uprawniony do obniżenia otrzymanego przychodu o koszty jego uzyskania do wysokości wartości rynkowej udziałów z dnia darowizny, nie wyższe jednak niż otrzymany przychód... A zatem czy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych będzie podlegała jedynie ewentualna nadwyżka uzyskanego przez wnioskodawcę przychodu nad wartością rynkową udziałów z dnia dokonania darowizny.

Zdaniem wnioskodawcy, przy obliczaniu podstawy opodatkowania w odniesieniu do przychodu wnioskodawcy z tytułu przymusowego umorzenia przez spółkę jego udziałów będzie on uprawniony do obniżenia otrzymanego przychodu o koszty jego uzyskania równe wartości rynkowej udziałów z dnia otrzymania przez niego darowizny. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych będzie podlegała jedynie nadwyżka uzyskanego przez wnioskodawcę z tego tytułu przychodu nad wartością rynkową udziałów z dnia dokonania darowizny.

W opinii wnioskodawcy, kwestie związane z umarzaniem udziałów unormowane są w Kodeksie spółek handlowych. Stosownie do art. 199 Kodeksu spółek handlowych udziały mogą być umorzone m.in. w drodze ich przymusowego umorzenia zgodnie z umową spółki. Umorzenie następuje w drodze uchwały zgromadzenia wspólników. Umorzenie w tym trybie może następować za wynagrodzeniem - tak będzie w analizowanym przypadku. Zgodnie z powyższym z tytułu umorzonych udziałów wnioskodawca otrzyma od spółki z o.o. wynagrodzenie. Wynagrodzenie to, jako uzyskany przez niego przychód, będzie podlegać podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Aby określić zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tego przychodu należy w pierwszej kolejności dokonać jego zakwalifikowania do odpowiedniej kategorii źródeł przychodu wymienionych w ww. ustawie.

Zdaniem wnioskodawcy, jednym ze źródeł przychodu, wyszczególnionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są kapitały pieniężne. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni. Katalog przykładowych źródeł przychodu z udziału w zyskach osób prawnych zawiera art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w pkt 1 czytamy, że dochodem z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji). Zatem uzyskany przez wnioskodawcę dochód powinien być, z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych, traktowany jako szczególny rodzaj dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, tj. dochód uzyskany z umorzenia tych udziałów (art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) ze względu na to, że wynagrodzenie to będzie związane z umorzeniem udziałów (zob. A. Bartosiewicz, Komentarz do art. 24 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz 2010).

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) uzyskanych z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (a zatem m.in. z tytułu umorzenia udziałów przez spółkę w drodze umorzenia przymusowego) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 30a ust. 6 podatek ten pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty jego uzyskania z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a i 5d. Zatem przy ustalaniu dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do przychodów uzyskanych z umorzenia udziałów lub akcji w spółkach mających osobowość prawną (jak w przedstawionym stanie faktycznym) należy kierować się regulacjami zawartymi w art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawione w niniejszym wniosku zdarzenie należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania uzyskanego przez wnioskodawcę przychodu z tytułu zbycia akcji na rzecz spółki w celu ich umorzenia będzie nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu, które zgodnie z art. 24 ust. 5d in fine ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku ich nabycia w drodze darowizny ustala się do wysokości wartości udziałów z dnia dokonania darowizny.

W ocenie wnioskodawcy, brzmienie wskazanego wyżej przepisu wskazuje na możliwość pomniejszenia przychodów z umorzenia udziałów przez spółkę o kwotę nieprzekraczającą wartości rynkowej udziałów z dnia dokonania darowizny. Wnioskodawca będzie zatem uprawniony do ustalenia kosztów uzyskania przychodów w granicach wyznaczonych wartością rynkową udziałów z dnia dokonania darowizny, ale nie wyższych niż kwota otrzymanego przychodu z umorzenia. Ustawodawca posłużył się w analizowanym przepisie określeniem "do wysokości" aby zapewnić, że w przypadku udziałów otrzymanych w drodze darowizny jako koszt uzyskania przychodu nie będzie można każdorazowo traktować pełnej ich wartości z dnia dokonania darowizny, a jedynie tę jej część, która jest równa (lub mniejsza) przychodowi otrzymanemu z tytułu umorzenia.

Dodatkowym argumentem za prawidłowością prezentowanego w niniejszym wniosku rozumienia art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest geneza tego przepisu. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 lit. b) ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2004 r. wolne od podatku dochodowego były przychody otrzymane w związku z umorzeniem udziałów lub akcji w spółce mającej osobowość prawną w części stanowiącej koszt nabycia, a jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny - do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny.

Zdaniem wnioskodawcy, powyższe zwolnienie miało w istocie charakter quasi-kosztowy. Zwolnienie sprawiało, iż faktycznemu opodatkowaniu podlegała jedynie nadwyżka przychodów związanych z umorzeniem udziałów (akcji) ponad koszt ich nabycia (objęcia), a w przypadku otrzymania w drodze spadku lub darowizny - ponad ich wartość z dnia darowizny (tak: R. Kubacki, Leksykon podatku dochodowego od osób fizycznych 2007, Oficyna Wydawnicza UNIMEX, Wrocław 2007, s. 627).

Z dniem 1 stycznia 2005 r. ustawą z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 263, poz. 2619) przepis art. 21 ust. 1 pkt 50 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został skreślony, natomiast wprowadzony został do tej ustawy art. 24 ust. 5d. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy wprowadzającej powyższe zmiany (druk sejmowy nr 3222 z 27 sierpnia 2004 r.) zmiana ta miała charakter jedynie porządkowy. W uzasadnieniu (strona 24 druku sejmowego) czytamy, że: "zwolnienie dotyczące przychodów uzyskanych z tytułu umorzenia udziałów lub akcji w spółce mającej osobowość prawną (obecne brzmienie pkt 50 lit. b) w art. 21 ustawy) stanowi w istocie szczególny sposób ustalania dochodu, podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Stąd też reguła ta powinna być umieszczona w innej części ustawy, a nie w przepisach normujących zwolnienia przedmiotowe. Proponuje się zatem wprowadzenie stosowanej regulacji do przepisów normujących szczególny sposób ustalania dochodu (rozdział 5 ustawy) przez nadanie nowego brzmienia ust. 5c w art. 24 ustawy (ostatecznie regulacja ta została zamieszczona w ust. 5d art. 24)." W dalszej części uzasadnienia czytamy natomiast, iż: "zmiana ta nie wywoła negatywnych skutków podatkowych dla podatnika.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2005 r. od uzyskanego przez osobę fizyczną przychodu z tytułu umorzenia udziałów/akcji, a nabytych wcześniej w drodze darowizny/spadku, odliczeniu jako koszty uzyskania przychodów podlega wartość rynkowa udziałów/akcji z dnia nabycia spadku lub darowizny. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega jedynie ewentualna nadwyżka uzyskanego przychodu nad wartością rynkową przedmiotu spadku/darowizny z dnia nabycia spadku lub dokonania darowizny. Zdaniem wnioskodawcy, przyjęcie stanowiska innego niż przedstawione powyżej spowoduje, iż założenia i cele ustawodawcy, który wprowadzał powyższą zmianę (tzn. wprowadzenie zmian o charakterze porządkowym i brak negatywnych skutków podatkowych dla podatnika) nie zostałyby zrealizowane.

Za prawidłowością przedstawionego powyżej stanowiska w odniesieniu do rozumienia regulacji zawartej w art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przemawia także wykładnia funkcjonalna tego przepisu. Wydaje się, że celem tej regulacji (podobnie jak wcześniejszej regulacji art. 21 ust. 1 pkt 50 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2004 r. jest rezygnacja z obciążenia podatkiem dochodowym w sytuacji, gdy nabycie udziałów było objęte zdarzeniem objętym przepisami ustawy o podatku od spadków darowizn (co ma miejsce w omawianym przypadku). Przyjęcie natomiast stanowiska innego niż przedstawionego w niniejszym wniosku doprowadziłoby do sytuacji, w której ten sam przychód z tytułu otrzymanych w drodze darowizny udziałów, podlegałby podwójnemu opodatkowaniu - raz podatkiem od spadków i darowizn w momencie dokonania darowizny i drugi raz podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie otrzymania przychodu z tytułu umorzenia udziałów przez spółkę. Przyjęcie zaś takiego rozumienia byłoby sprzeczne z ogólną zasadą wyrażoną w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą przepisów ww. ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Reasumując, opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku uzyskania przychodu z tytułu umorzenia przez spółkę w drodze umorzenia przymusowego nabytych wcześniej w drodze darowizny udziałów spółki, będzie podlegała jedynie ewentualna nadwyżka uzyskanego przychodu nad wartością rynkową przedmiotu darowizny (udziałów) z dnia dokonania darowizny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie sposobu ustalenia dochodu z tytułu umorzenia przymusowego udziałów nabytych w drodze darowizny. Ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie sposobu ustalenia dochodu z tytułu zbycia w celu umorzenia udziałów nabytych w drodze darowizny została zawarta w odrębnej interpretacji.

Umorzenie udziałów polega na ich prawnym unicestwieniu, tj. wygaśnięciu wszelkich praw, zarówno o charakterze majątkowym, jak i korporacyjnym wynikających z udziałów. Tryb umarzania udziałów reguluje art. 199 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Umorzenie może być przeprowadzone:

* za zgodą wspólnika w drodze nabycia udziału przez spółkę - tzw. umorzenie dobrowolne;

* bez zgody wspólnika - tzw. umorzenie przymusowe;

* w razie ziszczenia się określonego zdarzenia - tzw. umorzenie warunkowe.

Z powyższego wynika, że instytucja umorzenia udziałów nie jest instytucją jednolitą a w aktualnym stanie prawnym istnieją trzy sposoby umorzenia udziałów. Ma to szczególne znaczenie przy ustalaniu skutków podatkowych umorzenia, gdyż umorzenie przymusowe i dobrowolne wywołują odmienne skutki podatkowe.

Przesłanki i tryb przymusowego umorzenia określa umowa spółki. W myśl art. 199 § 2 umorzenie udziału wymaga uchwały zgromadzenia wspólników, która powinna określać w szczególności podstawę prawną umorzenia i wysokość wynagrodzenia przysługującego wspólnikowi za umorzony udział. Wynagrodzenie to, w przypadku umorzenia przymusowego, nie może być niższe od wartości przypadających na udział aktywów netto, wykazanych w sprawozdaniu finansowym za ostatni rok obrotowy, pomniejszonych o kwotę przeznaczoną do podziału między wspólników. W przypadku umorzenia przymusowego uchwała powinna zawierać również uzasadnienie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz zadanego pytania wynika, że nabyte przez wnioskodawcę w darowiźnie udziały zostaną przymusowo umorzone przez spółkę.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Katalog przychodów należących do kapitałów pieniężnych wymieniony został w art. 17 wyżej powołanej ustawy, w myśl którego, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji). Istotne jest, że regulacją tego przepisu objęte jest wyłącznie umorzenie przymusowe, w tym jego podtyp czyli umorzenie automatyczne.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. W świetle art. 30a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a i 5d.

Zastrzeżenie zawarte w tym przepisie oznacza, że w określonych sytuacjach opodatkowaniu podlega dochód ustalony dokładnie według zasad przewidzianych w art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a i 5d ww. ustawy.

Sposób obliczenia dochodu osoby fizycznej z umorzenia udziałów został uregulowany w art. 24 ust. 5d ww. ustawy, zgodnie z którym dochodem z umorzenia udziałów lub akcji w spółkach mających osobowość prawną jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy; jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny, koszty ustala się do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny.

Zatem w przypadku umorzenia udziałów nabytych w drodze darowizny, koszty uzyskania przychodów ustala się do wysokości wartości przedmiotu darowizny z dnia jej nabycia. Należy przyjąć, że wartość tę ustala się zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.), który w ust. 1 stanowi, iż wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę, jeżeli odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw, a wartość praw do wkładów oszczędnościowych - w wysokości tych wkładów. Z kolei wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia powstania obowiązku podatkowego (art. 8 ust. 3 ustawy). Jeżeli zaś nabywca nie określił wartości nabytych rzeczy lub praw majątkowych albo wartość określona przez niego nie odpowiada, według oceny naczelnika urzędu skarbowego wartości rynkowej, organ ten wezwie nabywcę - zgodnie z art. 8 ust. 4 przytoczonej ustawy - do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny. Natomiast, jeżeli nabywca, pomimo wezwania, nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, naczelnik urzędu skarbowego dokona jej określenia z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez nabywcę wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się o więcej niż 33% od wartości podanej przez nabywcę, koszty opinii biegłego ponosi nabywca.

Przytoczone normy ustawy o podatku od spadków i darowizn ustanawiają generalną zasadę, w myśl której wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę. Ustawa ta nie daje jednak możliwości ustalania wartości w sposób dowolny. Warunkiem uznania określonej przez nabywcę wartości jest stwierdzenie, że "odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw". Tym samym ustalona na dzień dokonania darowizny wartość udziałów, spełniająca warunki określone w przytoczonych przepisach ustawy o podatku od spadków i darowizn, stanowić będzie - w przypadku uzyskania przychodu z umorzenia przymusowego tych udziałów nabytych w drodze darowizny - koszty uzyskania przychodu dla potrzeb obliczenia dochodu w rozumieniu art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten jest przepisem szczególnym w stosunku do uregulowań zawartych w art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 6 ustawy, stanowiącym zarazem wyjątek od ogólnej zasady opodatkowania przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

W świetle powyższego dochód z umorzenia przymusowego udziałów stanowić będzie nadwyżka przychodu otrzymanego z tytułu umorzenia udziałów nad ich wartością ustaloną w wyżej opisany sposób.

Reasumując, w przypadku umorzenia przymusowego udziałów nabytych w drodze darowizny kosztem uzyskania przychodów będzie wartość tych udziałów z dnia nabycia darowizny ustalona zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn, a więc wartość rynkowa z dnia nabycia darowizny. Zatem dochód z tytułu umorzenia przymusowego nabytych w drodze darowizny - podlegający opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym - stanowić będzie nadwyżka przychodu z tytułu umorzenia udziałów nad ich wartością rynkową ustaloną na dzień nabycia darowizny.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy umorzenie udziałów otrzymanych przez niego w drodze darowizny nastąpi w drodze umorzenia przymusowego przychód wnioskodawcy uzyskany w wyniku tego umorzenia należy pomniejszyć o koszty uzyskania przychodu równe wartości rynkowej udziałów z dnia otrzymania przez niego darowizny, należy uznać za prawidłowe.

Dokonana przez wnioskodawcę historyczna analiza zmian w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Ponadto wyjaśnia się, iż przepisom ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podlega nabycie przez osoby fizyczne w drodze darowizny własności rzeczy znajdujących się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem nabycie udziałów w darowiźnie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Oznacza to, że skoro nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym w związku z darowizną powstaje obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn, lecz nie powstaje w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niemniej jednak w przypadku opisanym przez wnioskodawcę mamy do czynienia z inną sytuacją niż nabycie udziałów w darowiźnie, a mianowicie z przymusowym umorzeniem udziałów w spółce z o.o. Czynność ta podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy bowiem innego rodzaju przychodu niż uprzednie nabycie tych udziałów w darowiźnie. Obie operacje, są odrębnymi, kolejnymi czynnościami, które należy ocenić niezależnie od siebie pod względem skutków prawnych, jakie wywołały. Stąd też podlegają opodatkowaniu różnymi podatkami, nieuprawnione jest więc twierdzenie o podwójnym opodatkowaniu otrzymanego przychodu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl