IBPBII/2/415-423/13/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-423/13/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 19 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 05 i 9 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu nieruchomości.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 27 czerwca 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-402/13/AP, IBPBII/2/415-423/13/MW, IBPP1/443-368/13/LSz wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 05 i 9 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 1998 r. wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą I.D.I. Głównym rodzajem przez wiele lat był handel. W marcu 1998 r. wnioskodawca nabył lokal użytkowy w budynku, w którym wyodrębniono własność lokali. Obecnie w budynku jest 5 właścicieli poszczególnych lokali. Stosownie do zapisów w akcie notarialnym przedmiotowy lokal wnioskodawca kupił wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej z majątku odrębnego i jest jego wyłącznym właścicielem. W 1998 r. między wnioskodawcą a jego małżonkiem istniał ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. Od 1998 r. do nadal nabyty lokal znajduje się w ewidencji środków trwałych firmy I.D.I. i podlega amortyzacji. W lokalu tym wnioskodawca prowadził działalność w zakresie handlu, a od 2006 r. najem.

W latach 2004-2010 wnioskodawca dokonywał budowy obiektu na działce przyległej do ww. lokalu. Lokal ten posiada odrębne wejście, odrębne liczniki od lokalu, odrębne księgi wieczyste. Nakłady inwestycyjne nie stanowiły kosztu podatkowego. Obiekt ten w części jest wynajmowany wraz z lokalem jednemu najemcy na prowadzenie apteki, a w części był czasowo wynajmowany innej firmie.

W dniu 29 kwietnia 2006 r. wnioskodawca zawarł umowę majątkową małżeńską - rozdzielności majątkowej polegającą na tym, że każdy z małżonków zachowuje majątek nabyty zarówno przed zawarciem umowy jak i majątek nabyty później oraz że każdy z małżonków będzie zarządzał i rozporządzał całym swym majątkiem samodzielnie. Od maja 2006 r. rodzajem działalności firmy I.D.I. jest zgodnie z PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Oprócz powyższego, równolegle od grudnia 2003 r. wnioskodawca rozpoczął również działalność jako wspólnik spółki cywilnej (kancelaria rachunkowo-podatkowa).

W grudniu 2006 r. jako I.D.I. wnioskodawca zawarł umowę najmu lokalu opisanego powyżej oraz części z części parterowej nowobudowanego obiektu (niecałe 30 m2) i od tamtej pory wynajmuje ten lokal oraz wyodrębnioną część nowego budynku najemcy (w ramach jednej umowy). Najemca we własnym zakresie wykonał w wynajętych pomieszczeniach roboty adaptacyjne, budowlane dla własnych celów zgodnie z projektem budowlanym celem prowadzenia w nich apteki. Osiągane ww. przychody stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i wybrał 19% podatek liniowy. Przychody z najmu ewidencjonuje w KPiR. W KPiR ewidencjonuje również koszty uzyskania przychodu związane z tym lokalem. Według umowy najmu najemca poza czynszem ponosi wszystkie koszty związane z korzystaniem z lokalu i jego eksploatacją, w tym m.in. za dostawę wody, gazu, energii elektrycznej, ciepła, odprowadzanie ścieków i nieczystości, telefon - na podstawie wystawianych rachunków, faktur, refaktur. W późniejszych aneksach do ww. umowy zawarto również, iż najemca oprócz czynszu miesięcznego zwracał będzie koszty podatku od nieruchomości (na podstawie noty obciążeniowej wystawianej przez wnioskodawcę po otrzymaniu decyzji z Urzędu Miasta), jak też kosztów mediów (refaktura kosztów) oraz zwracał będzie inne koszty związane z lokalem np. za przeprowadzone okresowe badania i sprawdzanie stanu technicznego lokalu np. kominiarz, elektryk., p.poż., budowlane czy inne wymagane przepisami prawa. Zatem jako właściciel lokalu wnioskodawca wystawia najemcy fakturę za czynsz (odrębną) oraz faktury będące (refakturami) zwrotem kosztów mediów według wskazań liczników. Wartości netto z ww. faktur zarówno czynszowych jak z tzw. refaktur stanowią przychody podatkowe, a koszty mediów według dostawców stanowią koszty podatkowe.

Obecnie wnioskodawca planuje zlikwidować całkowicie działalność gospodarczą pod nazwą I.D.I. Zatem wnioskodawca dokona wykreślenia z zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej punktu 1 - I.D.I. Powyższe spowoduje, iż zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wskazywać będzie wyłącznie prowadzenie działalności w formie spółki cywilnej jako wspólnik. Wnioskodawca dokona również zmiany w Regon, pozostawiając wyłącznie działalność 69.20.Z - działalność rachunkowo-księgowa i inne pozostałe PKD, które prowadzi w ramach spółki. Konsekwentnie w ZUS wnioskodawca również dokona wyrejestrowania tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (obecnie opłaca 2 składki zdrowotne z firmy I.D.I. i ze spółki cywilnej). O zamiarze likwidacji działalności jednoosobowej I.D.I. wnioskodawca zawiadomi Naczelnika Urzędu Skarbowego co najmniej 7 dni przed planowanym sporządzeniem remanentu likwidacyjnego na dzień likwidacji. Dzień przed dniem likwidacji wnioskodawca dokona przekazania na potrzeby własne przedmiotowego lokalu, czyli wykreślenia z ewidencji środków trwałych. Stosownie do art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca sporządzi wykaz składników majątku na dzień likwidacji, na którym nie będzie już środków trwałych w postaci nieruchomości, bowiem zostaną one przekazane na potrzeby własne podatnika dzień przed dniem likwidacji. Zatem przedmiotowy wykaz będzie zerowy. Po przekazaniu przedmiotowych nieruchomości na potrzeby własne, nie związane z działalnością gospodarczą, wnioskodawca nadal będzie kontynuował wynajem ale nie jako przedsiębiorca tylko osoba prywatna.

W tym też celu wnioskodawca planuje:

* zawarcie z najemcą kolejnego aneksu do umowy najmu, która obowiązuje od grudnia 2006 r., w którym to aneksie zmianie ulegnie wynajmujący z I.D.I. na wyłącznie osobę prywatną oraz

* dokonać zgłoszenia Naczelnikowi Urzędu Skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym zgodnie z art. 9a ust. 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zgodnie z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (najmu) są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Według art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umowo podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania... określa się proporcjonalnie do prawa w zysku (udziału). Według art. 8 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zasady powyższe mają również zastosowanie do małżonków między którymi istnieje wspólność majątkowa...., chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przez jednego z nich.

W związku z tym, iż po likwidacji firmy I.D.I. wnioskodawca nadal będzie kontynuował umowę najmu, tym samym dla celów podatku VAT nie nastąpi zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem nadal dla celów podatku VAT wnioskodawca będzie podatnikiem VAT czynnym. To powoduje, że wnioskodawca nadal ma obowiązek wystawiać faktury VAT. Może zrezygnować z bycia podatnikiem VAT ale dopiero od przyszłego roku pod warunkiem, że wartość sprzedaży w 2013 r. nie przekroczy 150.000 zł.

Po ww. czynnościach wnioskodawca planuje:

* opłacać zryczałtowany podatek dochodowy z najmu 8,5% i być nadal podatnikiem VAT jako osoba fizyczna,

* prowadzić działalność gospodarczą jako wspólnik spółki cywilnej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

W związku z planowaną likwidacją jednoosobowej działalności firmy I.D.I. oraz w związku z przekazaniem nieruchomości na potrzeby własne podatnika czy wnioskodawca ma prawo do wyboru zryczałtowanego podatku z najmu tychże nieruchomości, które do dnia likwidacji związane były z pozarolniczą działalności gospodarczą, a zatem czy ma prawo wybrać opodatkowanie przychodów z najmu ryczałtem w wysokości 8,5%.

2.

Czy do podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym z najmu wnioskodawca ujmować ma wyłącznie przychody z czynszu za najem, czy też musi ujmować do przychodów również otrzymywany zwrot kosztów przez najemcę z różnych tytułów m.in. według faktur (refaktur) za media, za przeglądy techniczne, budowlane, czy według not - np. podatek od nieruchomości.

3.

Czy w opisanym zdarzeniu podatnikiem podatku dochodowego może być wnioskodawca, czy też musi być wnioskodawca i jego małżonek.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

Ma on prawo do wyboru zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów z najmu w wysokości 8,5%, a tym samym ma obowiązek złożenia do końca stycznia po roku PIT-28 wraz z załącznikiem.

Ad. 2

Podstawą opodatkowania w ryczałcie z najmu (8,5%) będzie wyłącznie kwota przychodu czynszu i ewentualnych odsetek za nieterminową zapłatę. Do podstawy opodatkowania ryczałtem z najmu nie będą wchodzić jakiekolwiek zwroty kosztów dokonywane przez najemcę w tym w szczególności m.in. zwrot kosztów za media, za podatek od nieruchomości, za przeglądy i wszelkie inne jeżeli stanowić będą zwrot kosztów związanych w wynajmowanym lokalem, które wnioskodawca poniósł osobiście, a którymi zgodnie z umową i jej zmianami ma prawo obciążyć najemcę.

Ad. 3

Podatnikiem podatku dochodowego może być wyłącznie wnioskodawca, nie musi być wnioskodawca i jego małżonek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy dotyczącą wyłącznie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu nieruchomości. Natomiast w zakresie prawidłowości dokonania zmian w umowie najmu a także w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej skutków planowanej likwidacji działalności gospodarczej oraz w podatku od towarów i usług wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Z treści tego przepisu wynika, że pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach, tzn. że działalność winna być prowadzona:

1.

w celu osiągnięcia dochodu - przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,

2.

w sposób ciągły - jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu. Przy czym o ciągłości, w przypadku najmu, nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań,

3.

w sposób zorganizowany - co oznacza, iż podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Analizowany przepis zawiera ponadto przesłankę negatywną - uzyskiwane przychody nie mogą być zaliczone do innych źródeł przychodów, wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przy czym, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy).

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości zaliczane jest do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: opłata za wodę, energię elektryczną, gaz, wywóz śmieci, podatek od nieruchomości, jak również za okresowe sprawdzanie stanu technicznego lokalu), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy).

Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, które podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym stosownie do treści art. 9 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 5 ww. ustawy przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 6 ww. ustawy zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.

W niniejszej sprawie lokale będące przedmiotem najmu stanowią majątek odrębny wnioskodawcy, a ponadto pomiędzy małżonkami w 2006 r. zawarta została umowa majątkowa małżeńska wprowadzająca ustrój rozdzielności majątkowej. W związku z powyższym, obowiązek podatkowy z tytułu uzyskiwanych przychodów z najmu opisanych we wniosku lokali, ciążył będzie wyłącznie na wnioskodawcy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż jeżeli wskazane we wniosku nieruchomości, będące składnikami majątku wnioskodawcy wykorzystywanymi w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej zostaną z tej działalności skutecznie wycofane, a dotyczące ich najmu umowy zostaną zawarte poza działalnością gospodarczą, którą wnioskodawca zamierza zlikwidować (przedmiotem tych umów nie będą już składniki majątku wykorzystywane w działalności gospodarczej), to przychody uzyskane z tych umów będą mogły zostać opodatkowane (zgodnie z wolą wnioskodawcy) na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, o ile wnioskodawca w terminie określonym w art. 9 ust. 1 i 4 ww. ustawy, złoży pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

Przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym stanowić będzie u wnioskodawcy otrzymana kwota czynszu wynikająca z umowy najmu oraz ewentualne odsetki za nieterminową zapłatę czynszu. Natomiast otrzymane przez wnioskodawcę od najemcy należności z tytułu opłat za media, podatek od nieruchomości i okresowe badania stanu technicznego lokali nie będą stanowić przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli w istocie z umowy najmu wynikać będzie, że do ich ponoszenia zobowiązany jest najemca.

W związku z faktem, iż lokale będące przedmiotem najmu stanowią majątek odrębny wnioskodawcy, a ponadto pomiędzy małżonkami w 2006 r. zawarta została umowa majątkowa małżeńska wprowadzająca ustrój rozdzielności majątkowej, obowiązek podatkowy z tytułu uzyskiwanych przychodów z najmu opisanych we wniosku lokali, ciążył będzie wyłącznie na wnioskodawcy.

Stanowisko wnioskodawcy uznać należało zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl