IBPBII/2/415-403/10/CJS - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-403/10/CJS Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 23 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości w części dotyczącej:

* braku obowiązku podatkowego - jest prawidłowe,

* przyczyn uzasadniających brak tego obowiązku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będąc kawalerem, w miesiącu lipcu 2005 r. na mocy notarialnej umowy darowizny otrzymał od swoich dziadków mieszkanie własnościowe z założona księgą wieczystą. W miesiącu sierpniu 2008 r. wnioskodawca zawarł związek małżeński, a następnie w miesiącu wrześniu 2008 r. zawarł z żoną notarialną umowę majątkową małżeńską rozszerzającą współwłasność ustawową.

Przedmiotowe mieszkanie wnioskodawca zamierza wraz z żoną sprzedać po 1 stycznia 2011 r.

W urzędzie skarbowym właściwym miejscowo dla wnioskodawcy poinformowano go, że część mieszkania należąca do wnioskodawcy jest zwolniona z podatku, gdyż po 1 stycznia 2011 r. upłynie 5 letni okres od daty nabycia. Wyrażają jednak wątpliwości dotyczące faktu powstania obowiązku podatkowego dla części mieszkania, które jakoby żona wnioskodawcy nabyła w momencie zawarcia notarialnej umowy majątkowej rozszerzającej współwłasność ustawowa i w związku z powyższym nie upłynął jeszcze 5 letni okres od rzekomego nabycia przez żonę mieszkania. Zdaniem urzędników powoduje to konieczność zapłacenia podatku od 50% wartości zbywanego lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przez wnioskodawcę i jego żonę własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego po 1 stycznia 2011 r. spowoduje konieczność zapłacenia podatku od 50% wartości mieszkania.

Zdaniem wnioskodawcy, w momencie bowiem podpisania notarialnej umowy majątkowej rozszerzającej współwłasność ustawową powstaje tak zwana współwłasność łączna czyli każdy z małżonków jest współwłaścicielem każdego składnika majątku wspólnego, a nie jego części ułamkowej. Oznacza to, że w przypadku sprzedaży opisanego mieszkania każdy z małżonków zbywa całe mieszkanie, a nie udział w tym mieszkaniu, zaś cały przychód ze sprzedaży wchodzi niepodzielnie do majątku wspólnego.

Włączenie do majątku wspólnego małżonków w drodze notarialnej umowy rozszerzającej ustawową współwłasność majątkową mieszkania stanowiącego majątek odrębny wnioskodawcy nie jest nabyciem tego mieszkania dla żony wnioskodawcy.

Oznacza to, że za datę nabycia opisanego mieszkania, który stanowił wcześniej majątek odrębny wnioskodawcy, należy przyjąć dzień nabycia przez wnioskodawcę w drodze notarialnej umowy darowizny przedmiotowego lokalu mieszkalnego od dziadków. Zatem odpłatne zbycie mieszkania dokonane przez wnioskodawcę i jego żonę po 1 stycznia 2011 r. nie będzie stanowiło dla wnioskodawcy i jego żony źródła przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż planowana sprzedaż tego mieszkania nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca 2005 r., to jest roku w którym nastąpiło jego nabycie. Obowiązek podatkowy nie powstanie

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Mając na uwadze powyższe, należy podkreślić, iż przepis cytowanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca zamierza wraz z żoną sprzedać nieruchomość po 1 stycznia 2011 r.ww. lokal mieszkalny, nabyty na podstawie zawartej z dziadkami umowy darowizny.

Z treści opisu zdarzenia przyszłego wynika, że ww. nieruchomość do września 2008 r. tj. zawarcia umowy majątkowej małżeńskiej rozszerzającą wspólność ustawową, stanowiła majątek odrębny wnioskodawcy.

Wątpliwości wnioskodawcy budzi kwestia sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębna nieruchomość.

Zatem za datę nabycia - od której liczy się upływ 5-letniego terminu - lokalu mieszkalnego należy uznać 2005 r.

Mając na uwadze, iż pięcioletni termin, o którym mowa w cyt. powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy upłynie z dniem 31 grudnia 2010 r.; planowana sprzedaż przedmiotowego lokalu mieszkalnego po 1 stycznia 2010 r. nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którym nastąpiło ich nabycie.

Sprzedaż nie nastąpi również w wykonaniu działalności gospodarczej.

Oznacza to, że przychód jaki wnioskodawca uzyska w 2011 r. ze sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego nie będzie stanowić w ogóle źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy.

W tym też zakresie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak stwierdzić, że choć w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego istotnie, jak wskazał wnioskodawca nie powstanie u niego obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego, jednakże brak tego obowiązku nie wynika z faktu, iż wspólność majątkowa małżeńska ma charakter bezudziałowy.

Współwłasność majątkowa małżeńska jest niewątpliwie współwłasnością łączną ale z faktu tego nie można wywodzić, iż wnioskodawca ma zamiar dokonać sprzedaży całości przedmiotowego lokalu mieszkalnego. Sam fakt zawarcia umowy majątkowej rozszerzającej wspólność majątkową małżeńską nie daje podstaw prawnych do twierdzenia, że wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży całej rzeczy (tekst jedn. lokalu mieszkalnego) skoro zawarta w 2008 r. ww. umowa majątkowa rozszerzyła krąg osób uprawnionych do dysponowania przedmiotowym lokalem mieszkalnym na żonę wnioskodawcy. Z dniem podpisania tej umowy wnioskodawca stał się współwłaścicielem ww. lokalu mieszkalnego co oznacza, że prawo rozporządzania wspólną rzeczą zarówno przysługuje wnioskodawcy jak i jego żonie Tak więc w dniu planowanej sprzedaży wnioskodawca jako współwłaściciel ww. prawa do lokalu może dysponować wyłącznie swoim udziałem czyli połową prawa do ww. lokalu.

Podkreślić bowiem należy, iż w świetle art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest osoba fizyczna a nie małżonkowie. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy - małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów. Zasadą ustawową jest zatem, iż małżonkowie są podatnikami każdy z osobna a w szczególnych przypadkach ustawa zezwala na łączne opodatkowanie małżonków, nie powoduje to jednak, że małżonkowie stają się jednym podatnikiem, gdyż podatnikiem nadal pozostaje osoba fizyczna. Skoro zatem każdy z małżonków jest odrębnie podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, to nie można zgodzić się z wnioskodawcą, że z uwagi na bezudziałowość jaką charakteryzuje wspólność ustawowa małżonków brak jest podstaw prawnych do opodatkowania każdego małżonka z osobna.

Tak więc o braku wystąpienia obowiązku podatkowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości nie decyduje fakt pozostawania we wspólności ustawowej małżeńskiej lecz upływ 5 letniego okresu, o którym mowa w cyt. wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Dlatego też organ podatkowy nie mógł potwierdzić prawidłowości stanowiska wnioskodawcy w zakresie przesłanek uzasadniających brak obowiązku podatkowego.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla wnioskodawcy. Stosownie do powyższego żona wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną winna wystąpić z odrębnym zapytaniem i uiścić stosowną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl