IBPBII/2/415-386/09/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-386/09/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 3 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania przez wnioskodawcę kolektorów słonecznych na rzecz osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania przez wnioskodawcę kolektorów słonecznych na rzecz osób fizycznych.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 4 czerwca 2009 r. Znak: IBPBII/2/415-386/09/NG; IBPBI/2/423-390/09/MS oraz IBPP4/443-361/09/EJ wezwano do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 10 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w lutym 2008 r. złożył wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska o udzielenie dotacji w wysokości 50% kosztów inwestycji, tj. 13 mln zł W chwili obecnej wnioskodawca prowadzi negocjacje z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska w sprawie przyznania dotacji.

Osoby uczestniczące w projekcie jako wkład własny ponosiłyby koszty w wysokości 50% inwestycji. Kolektory słoneczne byłyby własnością wnioskodawcy lub Stowarzyszenia przez okres 5 lat, a następnie zostaną przekazane osobom fizycznym.

Realizacja inwestycji obejmować będzie m.in. montaż kolektorów słonecznych o powierzchni łącznej 10 490 m2 mocy 7.9 MWt pozwalających ograniczyć emisję zanieczyszczeń o 3 300 ton/rok w terenach cennych przyrodniczo. Ponadto utworzono stowarzyszenie mające wspomóc realizację projektu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy przekazanie kolektorów słonecznych przez wnioskodawcę bądź stowarzyszenie współpracujące z wnioskodawcą (sfinansowanych w 50% ze środków właściciela nieruchomości, na której zainstalowano kolektory słoneczne i 50% z dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska) na rzecz osób fizycznych po okresie 5 lat będzie opodatkowane.

(pytanie oznaczono we wniosku Nr 2)

Zdaniem wnioskodawcy, uczestnictwo w programie "Program (...) powiatu (...)" nie jest związane z powstaniem zobowiązań podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie przekazania kolektorów słonecznych przez powiat. W pozostałym zakresie objętym wnioskiem tj. w zakresie przekazania kolektorów przez stowarzyszenie wydano odrębne postanowienie znak: IBPBII/2/415-663/09/NG.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. Wynika ona z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniu wnioskodawca ma zamiar przekazać osobom fizycznym na własność kolektory słoneczne. Przekazanie ww. kolektorów przez wnioskodawcę - będącym jednostką samorządu terytorialnego, mieści się w katalogu przychodów z innych źródeł, do którego to katalogu należy zaliczyć w przedmiotowym przypadku także wartość świadczenia rzeczowego (w naturze), jakim jest przekazanie na rzecz osób fizycznych kolektorów słonecznych.

Równocześnie stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie bądź

* świadczenie częściowo odpłatne bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze).

Jeżeli podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, iż wnioskodawca realizuje program zwiększania wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, który polega m.in. na montażu kolektorów słonecznych na nieruchomościach osób fizycznych biorących udział w programie, a następnie po upływie pięciu lat kolektory te zostaną tym osobom przekazane na własność. Należy także nadmienić, iż przedmiotowe kolektory wnioskodawca ma zamiar sfinansować w 50% z dotacji, którą otrzyma z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, a w pozostałych 50% ze środków finansowych przekazanych przez osoby fizyczne biorące udziały w ww. programie.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w momencie przekazania na własność kolektorów słonecznych, osoby fizyczne otrzymają od wnioskodawcy świadczenie rzeczowe (w naturze) w postaci kolektorów słonecznych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że jeżeli przekazanie ww. kolektorów słonecznych nastąpi w ramach rządowych programów, o których mówi przedmiotowe zwolnienie, to wartość otrzymanych kolektorów będzie dla tych osób zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl