IBPBII/2/415-37/08/JT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-37/08/JT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 7 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w dniu 9 lipca 2007 r. na podstawie aktu notarialnego otrzymała od ojca darowiznę obejmującą niezabudowaną nieruchomość o pow. 0,7300 ha, która w całości stanowiła użytek rolny i wykorzystywana była do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej. Nieruchomość ta po akcie darowizny objęta została odrębnym wpisem do księgi wieczystej.

Zgodnie z zaświadczeniem Wójta Gminy <...> o przeznaczeniu działek w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, przedmiotowa działka znajduje się w terenie oznaczonym symbolem S 143M - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej oraz R - teren upraw polowych i ogrodowych.

W dniu 21 maja 2008 r. wnioskodawczyni na podstawie warunkowej umowy sprzedaży zbyła przedmiotową działkę o pow. 0,7300 ha za cenę 235 000,00 zł obejmującą należność za część budowlaną w kwocie 100 000,00 zł oraz za część rolną w kwocie 135 000,00 zł.

W dniu 22 lipca 2008 r. aktem notarialnym wnioskodawczyni przeniosła własność całej nieruchomości na nowego nabywcę. Nabywca ten złożył oświadczenie że nabyta nieruchomość powiększy posiadaną dotychczas nieruchomość rolną i utworzy łącznie gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, co zostało uwzględnione w akcie notarialnym, w związku z czym notariusz nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktem, że sprzedana nieruchomość stała się składnikiem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, uzyskany przez wnioskodawczynię przychód ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości wolny jest od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni nabyta przez nią w drodze darowizny działka o pow. 0,73 ha stanowiła przed dokonaniem sprzedaży część składową gospodarstwa rolnego jej ojca. W momencie darowizny nie straciła ona charakteru działki rolnej, choć z uwagi na powierzchnię (0,73ha) nie spełniała przesłanek zawartych w definicji "gospodarstwa rolnego" określonych w ustawie o podatku rolnym, natomiast odzyskała ona charakter działki rolnej w momencie jej sprzedaży.

Zgodnie z pojęciem "gospodarstwa rolnego" zdefiniowanym w art. 55 kodeksu cywilnego za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Z powyższego wynika, iż dla pojęcia gospodarstwa rolnego nie ma znaczenia tytuł prawny do nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Istotne jest natomiast, aby nieruchomości te stanowiły lub mogły stanowić zorganizowaną całość gospodarczą.

W momencie sprzedaży przedmiotowa działka wraz z posiadaną już wcześniej przez osobę nabywającą działką utworzyła gospodarstwo rolne zgodnie z deklaracją strony, wpisaną do aktu notarialnego.

W związku z powyższym wnioskodawczyni uważa, że przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w związku z dokonaną sprzedażą nie utraciła ona charakteru rolnego i powinien być zwolniony od podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2a. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że nowe zasady opodatkowania mają zastosowanie wyłącznie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Stosownie również do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wnioskodawczyni nabyła przedmiotową nieruchomość w drodze darowizny w dniu 9 lipca 2007 r. W związku z powyższym w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2008 r.

Na tle rozpatrywanej sprawy wymaga wyjaśnienia znaczenie wyrażenia "nieruchomość", użytego w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie to nie zostało zdefiniowane w przepisach ww. ustawy. Należy zatem odwołać się do przepisów prawa cywilnego. Jak stanowi art. 46 k.c. nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki z gruntem trwale związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Prawo polskie wyróżnia więc trzy rodzaje nieruchomości: gruntowe, budynkowe, części budynków (lokalowe).

W świetle przytoczonej definicji przepisy prawa cywilnego traktują nieruchomości gruntowe jako jedną kategorię nieruchomości, nie różnicując ich ze względu na ich przeznaczenie czy ich funkcję. Stąd również znaczenie nieruchomości użyte w zapisie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, należy traktować w szerokim tego słowa znaczeniu. Z tego względu dla powstania obowiązku podatkowego na podstawie ww. przepisu, bez znaczenia jest, czy zbywana nieruchomość stanowi grunt rolny, leśny czy budowlany. W przepisie tym nie wprowadzono zasady odmiennego traktowania nieruchomości, w zależności od ich przeznaczenia.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy podkreślić, iż zgodnie z przedstawionym przez wnioskodawczynię stanem faktycznym - nabyła ona przedmiotową nieruchomość rolną w dniu 9 lipca 2007 r. na podstawie aktu darowizny.

W dniu 21 maja 2008 r. wnioskodawczyni zawarła umowę warunkową sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, a przeniesienie prawa własności tej nieruchomości na nowego nabywcę nastąpiło w dniu 22 lipca 2008 r.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nastąpiła przed upływem 5 lat od końca roku, w którym ją nabyto i w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sprzedaż ta stanowić będzie źródło przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym w wysokości 19% podstawy opodatkowania.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są między innymi - przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; przy czym zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny,

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa powyżej uzależnione zostało od wystąpienia łącznie dwóch przesłanek:

* przychód musi być uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, zatem w chwili sprzedaży musi posiadać charakter rolny,

* przychód nie może być uzyskany ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Jeżeli zatem sprzedawane nieruchomości rolne nie stanowią gospodarstwa rolnego lub będąc częścią tegoż gospodarstwa stracą po sprzedaży charakter rolny zwolnienie nie ma zastosowania.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera również definicji pojęcia "gospodarstwo rolne". Dla wyjaśnienia tej kwestii, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy posłużyć się przepisami ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 1 i 2 ustawy z dn 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

We wniosku wnioskodawczyni odwołuje się do definicji gospodarstwa rolnego zawartej w art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 Nr 16 poz. 93 z późn. zm.). Należy jednak wyjaśnić, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku gdy mowa jest o gospodarstwie rolnym, odwołuje się do definicji zawartej w ustawie o podatku rolnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotowa nieruchomość stanowiła część gospodarstwa rolnego ojca wnioskodawczyni. W momencie darowizny na rzecz wnioskodawczyni nie utraciła ona charakteru rolnego choć z uwagi na powierzchnię (0,73 ha) nie spełniała przesłanek zawartych w definicji gospodarstwa rolnego określonych w ustawie o podatku rolnym.

W momencie sprzedaży przedmiotowa działka wraz z posiadaną już wcześniej przez nabywcę działką utworzyła gospodarstwo rolne.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić że wnioskodawczyni nie spełnia warunków do skorzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zbywana nieruchomość nie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego wnioskodawczyni. Zwolnieniu podlegają, przy spełnieniu warunku wskazanego w przepisie, tylko przychody ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego podatnika, w tym przypadku wnioskodawczyni. Okoliczność, że uprzednio nieruchomość ta wchodziła w skład gospodarstwa rolnego ojca wnioskodawczyni nie może być podstawą do zastosowania zwolnienia. W tej sytuacji jest również bez znaczenia, że nabywca tej nieruchomości utworzy z tej działki wraz z inną gospodarstwo rolne. Decydującą w tej sprawie okolicznością jest to, że zbywana nieruchomość w chwili sprzedaży nie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego wnioskodawczyni.

W związku z czym stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl