IBPBII/2/415-354/14/MMa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-354/14/MMa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 28 marca 2014 r. (data otrzymania 2 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym 16 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gospodarstwa rolnego:

* w części dotyczącej sprzedaży lasu - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gospodarstwa rolnego.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z 6 czerwca 2014 r. Znak: IBPBII/2/415-354/14/MMa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 16 czerwca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 9 sierpnia 2013 r. zmarł małżonek Wnioskodawcy. Spadek po nim na mocy aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza 13 sierpnia 2013 r. dziedziczą na podstawie ustawy: Wnioskodawca w 1/3 części i dwie córki po 1/3 części każda z nich. Spadek został zgłoszony (druki SD-Z2) i naczelnik urzędu skarbowego 27 sierpnia 2013 r. wydał trzy zaświadczenia stwierdzające, że spadkobiercy zgłosili nabycie tytułem dziedziczenia po zmarłym 9 sierpnia 2013 r. m.in.:

* nieruchomości gruntowej niezabudowanej o powierzchni 0,1387 ha w udziałach po 1/10 części,

* gospodarstwa rolnego o powierzchni 1.2992 ha, zabudowanego budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej 145 m2 oraz trzema budynkami gospodarczymi o powierzchni użytkowej 228 m2, 180 m2 i 59 m2 w udziałach po 1/6 części,

* lasu o powierzchni 0,1839 ha w udziale po 1/6.

Nabycie ww. nieruchomości jest zwolnione od podatku na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W dniu 13 września 2013 r. z upoważnienia córek Wnioskodawca dokonał sprzedaży całego swojego udziału i całych udziałów córek w zabudowanej działce gruntu o powierzchni 0,4957 ha za łączną kwotę 200.000 zł otrzymaną w dniu sprzedaży.

Wnioskodawca działający w imieniu własnym oraz córek sprzedał również tej samej osobie (akt notarialny z dnia 13 września 2013 r.):

1.

niezabudowane trzy działki (rolne) o łącznej powierzchni 0,9874 ha,

2.

udział wynoszący 3/5 części w niezabudowanej działce o powierzchni 0,1387 ha za łączną cenę 150.000 zł w terminie płatności do 1 października 2016 r.

Nieruchomość gruntowa niezabudowana o obszarze 0,1387 ha wchodziła w skład gospodarstwa rolnego, miała charakter rolny, a stanowi ją droga wewnętrzna.

Sprzedaży udziałów we wszystkich sprzedanych nieruchomościach dokonali wszyscy ich współwłaściciele. W wyniku sprzedaży zbyte nieruchomości weszły w skład gospodarstwa rolnego nabywcy, zostały zakupione przez nabywcę na cele rolne.

Na poczet ceny, kupująca jako zaliczkę zapłaciła przy umowie kwotę 5.000 zł. Pozostała część ceny na kwotę 145.000 zł zostanie zapłacona w trzech rocznych ratach:

a.

pierwsza rata w kwocie 50.000 zł płatna do dnia 1 października 2014 r.,

b.

druga rata w kwocie 50.000 zł płatna do dnia 1 października 2015 r.,

c.

trzecia rata w kwocie 45.000 zł płatna do 1 października 2016 r.

Wydanie udziałów w czterech działkach w posiadanie nabywczyni, na zasadzie użyczenia, nastąpiło 13 września 2013 r.

W okresie korzystania z nieruchomości na zasadzie użyczenia nabywczyni zobowiązała się do uiszczania podatków i innych należności, związanych z nieruchomościami.

Wnioskodawca wskazał, że jedna z jego córek mieszka na stałe poza granicami Polski - w momencie nabycia spadku i w momencie sprzedaży ww. gospodarstwa rolnego nie była zameldowana w Polsce, posiadała obywatelstwo innego kraju. Druga z córek mieszka na stałe w Polsce. W momencie sprzedaży było to gospodarstwo rolne, zostało sprzedane jako gospodarstwo rolne i nadal nie utraciło tytułu gospodarstwa rolnego. Nabywca kupił ww. nieruchomość na cele rolne. Cała nieruchomość wraz z działkami ma nadal charakter rolny.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano m.in. następujące pytanie:

Powołując się na art. 21 ust. 1 pkt 28 czy Wnioskodawca ma obowiązek płacić podatek dochodowy od sprzedaży ww. nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedając gospodarstwo rolne powyżej 1 ha przeliczeniowego (akt notarialny - gospodarstwo wraz z działkami) Wnioskodawca powinien być zwolniony od opłat podatku od sprzedaży. Działki, które zostały wyżej wymienione stanowią całość wraz z budynkami - są gospodarstwem rolnym, zostały sprzedane jako gospodarstwo rolne i do chwili obecnej nie utraciły rolnego charakteru. Akt notarialny jest sporządzony na całe gospodarstwo rolne, jedynie za część, tzn. trzy działki Wnioskodawca pieniądze otrzyma w ratach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest częściowo prawidłowe a częściowo nieprawidłowe.

Na wstępie Organ wyjaśnia, że w zakresie w jakim złożony wniosek o interpretację dotyczył możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gospodarstwa rolnego przez córki Wnioskodawcy Organ 30 kwietnia 2014 r. wydał postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania Znak: IBPBII/2/415-355/14/MMa i IBPBII/2/415-356/14/MMa.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gospodarstwa rolnego uzyskanego wyłącznie przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku nabycia nieruchomości lub udziału w nieruchomości w drodze spadku pięcioletni termin, o którym mowa powyżej winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie spadku.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy (spadkodawców) ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei Sąd postanowieniem stwierdza jedynie fakt nabycia spadku przez spadkobiercę (art. 1025 § k.c.). Tak więc istotnym z punktu widzenia prawa jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy, jako data nabycia spadku.

Zgodnie natomiast z art. 1035 ustawy - Kodeks cywilny, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że małżonek Wnioskodawcy zmarł 9 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca wraz z dwoma córkami nabyli po 1/3 udziału w spadku, każdy z nich. W skład spadku wchodziła m.in. nieruchomość gruntowa niezabudowana o powierzchni 0,1387 ha, gospodarstwo rolne o powierzchni 1,2992 ha (w tym działka z zabudowaniami o powierzchni 0,4957 ha) oraz las o powierzchni 0,1839 ha. Ww. nieruchomości zostały sprzedane 13 września 2013 r. Nieruchomość gruntowa niezabudowana o powierzchni 0,1387 ha wchodziła w skład gospodarstwa rolnego.

Biorąc pod uwagę powyższej cytowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kontekście przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że sprzedaż nabytych w spadku udziałów w gospodarstwie rolnym podlegała będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że ich sprzedaży Wnioskodawca dokonał przed upływem pięcioletniego terminu, o którym mowa w przywołanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Oceny skutków podatkowych sprzedaży ww. udziałów w gospodarstwie rolnym nabytych 9 sierpnia 2013 r. należy dokonać w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania - zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej - mają zastosowanie do dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z zapisem art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. - od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy - podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W świetle art. 19 ust. 1 ww. ustawy - przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości). Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Natomiast - stosownie do przepisu art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy.

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1381 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 67 ww. rozporządzenia - użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1.

grunty rolne,

2.

grunty leśne,

3.

grunty zabudowane i zurbanizowane,

4.

użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,

5.

(uchylony),

6.

grunty pod wodami,

7.

tereny różne oznaczone symbolem -Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ww. rozporządzenia:

1. Grunty rolne dzielą się na:

1.

użytki rolne, do których zalicza się:

a.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

b.

sady, oznaczone symbolem - S,

c.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

d.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

e.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,

f.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

g.

grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,

h.

grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr,

2.

nieużytki, oznaczone symbolem - N.

2. Grunty leśne dzielą się na:

1.

lasy, oznaczone symbolem - Ls,

2.

grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnienie od podatku dochodowego przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego uwarunkowane jest następującymi przesłankami, które muszą być spełnione łącznie:

* zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* w momencie sprzedaży muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Należy także zauważyć, że art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, że transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich. Sprzedaż całości lub części gospodarstwa rolnego następuje wyłącznie w sytuacji gdy łącznie wszyscy współwłaściciele sprzedają gospodarstwo rolne lub część gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy bowiem sprzedaży jedynie udziału w gospodarstwie rolnym.

Wnioskodawca wskazał, że nieruchomość gruntową niezabudowaną o powierzchni 0,1387 ha, gospodarstwo rolne o powierzchni 1,2992 ha (w tym działka z zabudowaniami o powierzchni 0,4957 ha) oraz las o powierzchni 0,1839 ha sprzedali wszyscy współwłaściciele 13 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał również, że opisane powyżej grunty wchodziły w skład gospodarstwa rolnego.

W tym miejscu wskazać należy, że bezdyskusyjnym warunkiem, od którego zależy w ogóle możliwość zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest aby zbywana nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne a więc obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych przekraczający 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. Tymczasem las nie został wymieniony jako grunt wchodzący w skład gospodarstwa rolnego, tj. nie został sklasyfikowany jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony i zakrzewiony na użytkach rolnych.

Zatem przychód Wnioskodawcy ze sprzedaży lasu o powierzchni 0.1839 ha w żadnym wypadku nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lecz będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym według zasad określonych w art. 30e ww. ustawy.

Natomiast przychód przypadający na udział Wnioskodawcy w zbytym udziale w nieruchomości gruntowej niezabudowanej o powierzchni 0,1387 ha i gospodarstwie rolnym o powierzchni 1,2992 ha (w tym w działce z zabudowaniami o powierzchni 0,4957 ha) - co daje łącznie obszar gruntów z zabudowaniami gospodarczymi o powierzchni 1,4379 ha - o ile faktycznie ich klasyfikacja odpowiada gruntom wymienionym w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków - może podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. zwolnienia. Nieruchomość gruntowa o powierzchni 0,1387 ha jak wskazano w uzupełnieniu wniosku miała charakter rolny i wchodziła w skład gospodarstwa rolnego.

Podsumowując sprzedaż udziału w nieruchomości nabytego w spadku po małżonku 9 sierpnia 2013 r. będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód osiągnięty przez Wnioskodawcę ze sprzedaży nieruchomości w części przypadającej na udział Wnioskodawcy w gruntach niezabudowanych o powierzchni 0,1387 ha i gospodarstwie rolnym o powierzchni 1,2992 ha (w tym w działce z zabudowaniami o powierzchni 0,4957 ha) będzie zwolniony z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. Z kolei część przychodu przypadająca na udział Wnioskodawcy w lesie, nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, gdyż las nie jest elementem gospodarstwa rolnego. Zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie obejmuje swym zakresem zbycia lasu. Wobec tego dochód Wnioskodawcy ze zbycia lasu podlega opodatkowaniu na podstawie art. 30e ww. ustawy chyba, że Wnioskodawca wydatkuje środki uzyskane ze sprzedaży udziału w lesie na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stanowiska Wnioskodawcy nie można było więc uznać w całości za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie - w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl