IBPBII/2/415-35/09/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-35/09/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 stycznia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 26 stycznia 2009 r. i w dniu 9 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów wytworzenia lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek uzupełniony w dniu 26 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów wytworzenia lokalu mieszkalnego.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi pismem, z dnia 27 lutego 2009 r. Znak: IBPBII/2/415-35/09/HS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 9 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie uchwały członków Wspólnoty Mieszkaniowej z dnia 19 maja 2006 r. została sporządzona umowa przedwstępna sprzedaży w dniu 22 maja 2006 r. pomiędzy tą Wspólnotą Mieszkaniową a wnioskodawcą.

Przedmiotem umowy było zobowiązanie sprzedaży, a tym samym kupna przez wnioskodawcę części nieruchomości wspólnej budynku stanowiącej część strychu o powierzchni około 130 m 2. Zobowiązaniem wnioskodawcy było zakupienie nieruchomości i przekształcenie w odrębny lokal mieszkalny.

Zobowiązaniem wnioskodawcy było zakupienie nieruchomości i przekształcenie w odrębny lokal mieszkalny. W związku z powyższym do obowiązków wnioskodawcy należało, na własny koszt na podstawie projektu budowlanego i pozwolenia na budowę wystawionego na jego nazwisko, wytworzenie lokalu mieszkalnego.

Cenę zakupu w dniu sporządzenia przedwstępnej umowy sprzedaży ustalono na 100,00 zł za 1 m 2, czyli 13 000 zł, płatną do 31 lipca 2006 r. (wpłaconą dnia 4 sierpnia 2006 r.). Do obowiązków wnioskodawcy należało również wykonanie wszelkich czynności formalnych zmierzających do ustanowienia odrębnego lokalu mieszkalnego, łącznie z opracowaniem nowej karty współwłasności nieruchomości tj. tego budynku. W lipcu 2007 r. Starostwo Powiatowe wydało zaświadczenie o samodzielności lokalu, co było podstawą do dokonania finalnej transakcji sprzedaży w formie aktu notarialnego w dniu 8 stycznia 2008 r. Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedaż lokalu mieszkalnego może nastąpić tylko i wyłącznie w postaci aktu notarialnego, dlatego też najpierw należało wytworzyć lokal mieszkalny, a następnie dokonać jego sprzedaży, co zostało dokonane w takiej kolejności (wszelkie koszty wytworzenia poniósł wnioskodawca).

W dniu 6 lutego 2008 r. wnioskodawca sprzedał nabyty wcześniej lokal.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie przepisów art. 22 ust. 6c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca może zaliczyć wszystkie koszty poniesione na wytworzenie lokalu mieszkalnego od dnia 22 maja 2006 r. do dnia 8 stycznia 2008 r. według dokumentacji faktur VAT i dowodów opłat administracyjnych jako koszty uzyskania przychodu.

Zdaniem wnioskodawcy, koszty wytworzenia lokalu poniesione w przytoczonym okresie może on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedanej nieruchomości (lokalu mieszkalnego) i rozliczyć je celem zapłaty podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r., a więc mają zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej zarówno z zawarciem umowy przedwstępnej, jak i umowy przeniesienia własności, koszty i opłaty sądowe. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Natomiast, stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Określając koszty uzyskania przychodu należy brać pod uwagę te wydatki, które mają bezpośredni wpływ na uzyskany przychód.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy). Tut. organ podkreśla, że kwestia wydatkowania środków pieniężnych przeznaczonych na nabycie czy wytworzenie nieruchomości, jak i poczynionych w czasie jej posiadania nakładów, powinna być dla celów podatkowych udokumentowana rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami w postaci rachunków, faktur oraz innych dowodów zasługujących na wiarę.

Z kolei w myśl art. 22 ust. 6f cytowanej ustawy koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Stosownie do powołanych przepisów należy stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego może zostać pomniejszony o koszty, o których mowa w art. 19 ust. 1 oraz art. 22 ust. 6c ww. ustawy.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż nabycie prawa własności lokalu (przeniesienie własności), w którego posiadaniu był wnioskodawca od dnia 22 maja 2006 r. (wówczas jeszcze w postaci strychu) nastąpiło w dniu 8 stycznia 2008 r. Natomiast w dniu 6 lutego 2008 r. przedmiotowy lokal mieszkalny został przez niego sprzedany.

Wnioskodawca poniósł począwszy od dnia objęcia w posiadanie strychu szereg wydatków związanych z wytworzeniem lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym, do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca może zaliczyć koszty nabycia części nieruchomości (tj. strychu) w drodze umowy przedwstępnej (13 000 zł) oraz udokumentowane w sposób określony w art. 22 ust. 6e nakłady na wytworzenie lokalu mieszkalnego: tj. koszty wytworzenia tego lokalu poniesione przed zawarciem umowy przenoszącej jego własność (przed jego nabyciem). Uznać bowiem należy, iż wydatki te - na adaptację strychu - zostały poniesione w czasie posiadania zbywanej nieruchomości, a wnioskodawca na mocy umowy przedwstępnej został zobowiązany do ich wykonania. Za koszty uzyskania przychodu wnioskodawca może uznać także wydatki zmierzające do ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z opracowaniem nowej karty nieruchomości dla wspólnoty mieszkaniowej, opłaty notarialne związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej zarówno zawarcia umowy przedwstępnej, jak i umowy przeniesienia własności. W tym miejscu podkreślić należy, iż w niniejszej interpretacji w kwestii możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu odniesiono się do wydatków wymienionych przez wnioskodawcę w opisie złożonego wniosku ORD-IN.

Wobec powyższego, zajęte przez wnioskodawcę stanowisko jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl