IBPBII/2/415-337/09/JSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-337/09/JSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 24 marca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 15 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia prawa do zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia prawa do zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków zwianych z budownictwem mieszkaniowym.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 30 kwietnia 2009 r., znak: wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wpłynęło w dniu 15 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność handlowo-usługową w zakresie między innymi sprzedaży materiałów budowlanych. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, jest podatnikiem podatku VAT.

W 2009 r. planuje rozpoczęcie budowy własnego domu mieszkalnego jako jedyny właściciel. Ze względu na specyfikę działalności tj. handel materiałami budowlanymi, większość materiałów budowlanych będzie kupować w swojej firmie. Zaznacza, że zakupiony towar zostaje zaewidencjonowany w dokumentach firmy, ponieważ kupując na firmę ma korzystniejsze warunki zakupu oraz kupuje większe ilości towarów (niż na potrzeby prywatnej budowy) celem dalszej sprzedaży w firmie.

Wnioskodawczyni jest mężatką od 2003 r. i nie ma z mężem rozdzielności majątkowej. Mąż jest osobą współpracującą w firmie wnioskodawczyni.

Żaden z małżonków nie posiada ani dotychczas nie posiadał własnego mieszkania czy domu mieszkalnego oraz nie korzystał z prawa do ubiegania się o zwrot części wydatków. W 2009 r. rozpoczynają budowę własnego domu. Działka na której będzie stał dom została podarowana wnioskodawczyni przez rodziców aktem notarialnym i jest jej własnością, również pozwolenie i inne dokumenty dotyczące budowy i przyłączy są tylko na nią.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wnioskodawczyni może skorzystać z prawa do zwrotu części VAT-u zgodnie z przepisami art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym i czy ma przedstawić we wniosku o zwrot VAT VZM-1 jakieś dodatkowe dokument poza wyżej wymienionymi fakturami VAT- jakie.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem wnioskodawczyni wystarczającymi dokumentami potwierdzającym sprzedaż materiałów budowlanych będą faktury wystawione przez jej firmę na nią lub jej męża

(ze względu na wspólnotę majątkową). Ona jak i mąż nie ubiegali się nigdy o zwrot części VAT-u z tytułu budowy czy remontu budynku mieszkalnego (zgodnie z art. 4 ust. 1), posiada akt własności gruntu i pozwolenie na budowę (art. 4 ust. 2).

Wystarczającymi dokumentami do wniosku o zwrot części VAT-u będą kopie: pozwolenia na budowę, aktu własności gruntu i ww. faktur zgodnie z art. 5 ust. 5.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego jego części lub pomieszczenia mieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Przepis art. 3 ust. 2 tej ustawy stanowi, iż osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT tj. stawką podstawową 22% (art. 3 ust. 3 ww. ustawy)

Natomiast w myśl art. 3 ust. 4 ww. ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

W myśl art. 4 ust. 3 ww. ustawy w przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w dniu poniesienia wydatków, o których mowa w art. 3 ust. 1, kwota zwrotu, obliczona zgodnie z art. 3 ust. 5-7, dotyczy łącznie obojga małżonków. Jeżeli:

1.

przed zawarciem związku małżeńskiego, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, to kwotę zwrotu obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7 pomniejsza się o kwoty uprzednio otrzymane;

2.

w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia przez sąd separacji, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, a następnie związek małżeński ustał lub sąd orzekł separację, przysługującą jej kwotę zwrotu pomniejsza się o 50% kwoty uprzednio otrzymanej, jeżeli składany był wspólny wniosek małżonków, lub o kwotę otrzymanego zwrotu, jeżeli składany był odrębny wniosek.

Natomiast przepis art. 5 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.

W myśl art. 5 ust. 5 tej ustawy do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:

1.

pozwolenia na budowę albo - w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 - dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;

2.

faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1;

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w związku z planowaną inwestycją, tj. budową własnego domu mieszkalnego wnioskodawczyni ze względu na specyfikę działalności tj. handel materiałami budowlanymi większość materiałów budowlanych będzie kupować w swojej firmie. Zakupione towary zostają zaewidencjonowane w księgach firmy, ponieważ kupując na firmę wnioskodawczyni otrzymuje korzystniejsze warunki zakupu.

Zaznaczyć należy, że zgodnie z ww. przepisami uprawnienie do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, związanych m.in. z budową budynku mieszkalnego jest możliwe jedynie w przypadku spełnienia wszystkich warunków określonych w art. 3 i art. 4 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Jednym z tych warunków jest, aby osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Jeżeli zatem wnioskodawczyni dokonując zakupu materiałów budowlanych, ewidencjonowała ten zakup w księgach firmy, to nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w cyt. powyżej przepisie warunkującym możliwość skorzystania z prawa do zwrotu części podatku VAT za materiały budowlane, gdyż zakup tych materiałów wnioskodawczyni dokonywała jako podatnik podatku od towarów i usług w celu wykonywania czynności opodatkowaniu tym podatkiem. Wskazać również należy, iż przepisy prawa nie przewidują możliwość przeniesienia własności rzeczy na osobę, która już tym prawem dysponuje, a zatem nie jest możliwa sprzedaż towaru samemu sobie. Przekazanie zakupionych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej materiałów budowlanych na własne potrzeby nie daje wnioskodawczyni prawa do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup tych materiałów wynikających z różnicy stawek podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawczyni, iż wystarczającymi dokumentami potwierdzającymi sprzedaż materiałów budowlanych będą faktury wystawione przez jej firmę na nią lub jej męża (ze względu na ustawową wspólność majątkową) należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii podatku od towarów i usług wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl