IBPBII/2/415-317/10/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-317/10/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 11 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych umorzenia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością bez wynagrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych umorzenia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością bez wynagrodzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki kapitałowej - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Udziały w spółce zostały objęte za gotówkę. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. W najbliższym czasie spółka planuje nabycie udziałów własnych w celu umorzenia. Umorzenie może nastąpić za wynagrodzeniem równym wartości nominalnej lub wynagrodzeniem kształtującym się poniżej wartości nominalnej oraz rynkowej umarzanych udziałów, bądź może mieć charakter nieodpłatny (wnioskodawca nie otrzyma wówczas z tego tytułu żadnego wynagrodzenia). Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych poszczególnych sposobów umorzenia udziałów w spółce z o.o.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z planowanym nieodpłatnym umorzeniem udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, w myśl którego nieodpłatność umorzenia oznacza, że nie powstaje po stronie wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne umorzenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie powoduje powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka planuje dobrowolne umorzenie udziałów w trybie art. 199 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Zgodnie z art. 199 § 3 Kodeksu spółek handlowych za zgodą wspólnika umorzenie udziału może nastąpić bez wynagrodzenia.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (...).

Pojęcie dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zostało zdefiniowane w art. 24 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy, zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji).

Natomiast w art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych z zastrzeżeniem ust. 3e.

W opinii wnioskodawcy, analiza powyższych przepisów pozwala na stwierdzenie, iż z literalnego brzmienia wynika, że zakresem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznie uzyskany ze zbycia mającego charakter odpłatny. W momencie odpłatnego zbycia ustala się również koszty w wysokości wydatków poniesionych na objęcie lub nabycie udziałów.

W przedstawionym stanie faktycznym zbycie udziałów na rzecz spółki, w celu ich umorzenia nastąpiło nieodpłatnie, co oznacza że wnioskodawca nie uzyskał z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Zatem w przedmiotowym stanie nie można w ogóle mówić o dochodzie z umorzenia udziałów w spółce mającej osobowość prawną, jakim jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania z uwagi na nieodpłatny charakter umorzenia. W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, transakcja umorzenia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jest w stosunku do niego neutralna podatkowo.

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku umorzenia udziałów w spółce bez wynagrodzenia - brak jest podstaw do szacowania przychodu na podstawie art. 19 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak, cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Przepis powyższy nie znajdzie zatem zastosowania z uwagi na fakt, że dotyczy odpłatnego zbycia, które w przedmiotowym stanie faktycznym nie następuje (nie występuje zapłata ceny). Dodatkowo wskazać należy, że odnosi się on wyłącznie do sytuacji wyraźnie wskazanych, tj. odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 kwietnia 2008 r., sygn. IPPB2/415-151/08-2/SR oraz z dnia 16 listopada 2009 r., sygn. IPPB2/415-533/09-2/LK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż powołany przez wnioskodawcę art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wbrew jego twierdzeniom, znajduje zastosowanie nie tylko w odniesieniu do przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, ale w myśl art. 17 ust. 2 ww. ustawy, również w odniesieniu do niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych. Jednakże w przepisie tym nie wymieniono przychodów z tytułu odpłatnego zbycia akcji (udziałów) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 zawartego we wniosku ORD-IN. Ocena stanowiska w zakresie pytań nr 1 i 2 została zawarta w odrębnych interpretacjach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl