IBPBII/2/415-3/13/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-3/13/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 2 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 05 i 7 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 1 marca 2013 r. Znak: IBPBII/2/415-3/13/JG wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 05 i 7 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od dnia 12 września 1979 r. do 30 września 2009 r. mieszkał na pobyt stały w mieszkaniu spółdzielczym. Następnie w dniu 28 listopada 2007 r. wykupił ww. mieszkanie na własność. W dniu 30 stycznia 2008 r. otrzymał ze Spółdzielni Mieszkaniowej umowę o przekształceniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Przedmiotowe mieszkanie wnioskodawca sprzedał w dniu 21 września 2009 r. i kupił inne mieszkanie. Oświadczenie o zwolnieniu z podatku dochodowego ze sprzedaży mieszkania z uwagi na zameldowanie w nim na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 m-cy przed datą zbycia wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym właściwym według miejsca położenia zbytego mieszkania w dniu 21 września 2009 r. Drugie identyczne oświadczenie złożył w dniu 14 kwietnia 2010 r. w Urzędzie Skarbowym właściwym dla nowo zakupionego mieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawcy przysługuje ulga podatkowego od zbytego mieszkania.

Zdaniem wnioskodawcy, spełnia on wszystkie wymogi prawne jako właściciel przekształconego mieszkania spółdzielczego we własnościowy lokal. Wymaganą wpłatę za wykup ww. mieszkania dokonał w dniu 28 listopada 2007 r., następnie w dniu 30 stycznia 2008 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa podpisała z wnioskodawcą umowę o przekształceniu ww. mieszkania na własność. We wrześniu 2009 r. wnioskodawca zbył przedmiotowe mieszkanie i w zamian kupił o takim samym statucie inne mieszkanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że w przypadku sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jego nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawcy przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, które następnie w dniu 30 stycznia 2008 r. zostało przekształcone w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Przedmiotowe mieszkanie zostało sprzedane we wrześniu 2009 r. Z uwagi zatem na fakt, iż nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło w 2008 r., dokonując oceny skutków sprzedaży tego prawa należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Do wydatków takich można zaliczyć przykładowo koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy (tekst jedn.: wartością wyrażoną w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia), a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie kwestią budzącą wątpliwość wnioskodawcy jest możliwość skorzystania z ulgi podatkowej w związku z dokonanym zbyciem mieszkania.

Wskazać zatem należy, że z punktu wiedzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na sposób opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości lub prawa a także możliwości skorzystania ze zwolnień podatkowych ma moment nabycia będącego przedmiotem sprzedaży mieszkania. W stanie faktycznym nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło w 2008 r., co oznacza jak zostało wskazane wcześniej, że do opodatkowania przychodu ze sprzedaży tego mieszkania w tym do oceny możliwości skorzystania z ulg podatkowych będą mieć zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., które w katalogu zwolnień podatkowych przewidywały wyłącznie ulgę podatkową w postaci zwolnienia podatkowego na podstawie tzw. ulgi meldunkowej. Tak więc w przedmiotowej sprawie ocenie będzie podległo spełnienie przez wnioskodawcę przesłanek do skorzystania ze zwolnienia na podstawie tzw. ulgi meldunkowej. Przychód jaki wnioskodawca uzyskał w 2009 r. ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie tzw. ulgi meldunkowej pod warunkiem spełnienia wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy obu przesłanek łącznie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do budynku lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Oznacza to zatem, że każdy roczny okres zameldowania na pobyt stały uprawnia do zwolnienia.

Zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika - art. 21 ust. 21 ww. ustawy.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, do których mają zastosowanie ust. 1 lub ust. 2, tj. podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania. Innymi słowy oznacza to, że w odniesieniu do osób, które uzyskały w 2009 r. przychody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw nabytych w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. termin do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia został przedłużony do dnia 30 kwietnia 2010 r.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okresu zameldowania na pobyt stały nie krótszego niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* terminowego złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia; w przypadku uzyskania tego rodzaju przychodu w 2009 r. najpóźniej do 30 kwietnia 2010 r.

Tak więc aby podatnik mógł wywodzić prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej musi spełnić powyższe oba ww. warunki łącznie.

Jednym z warunków zwolnienia jest zameldowanie na pobyt stały w zbywanym lokalu mieszkalnym, a nie fakt zamieszkiwania w nim. Wprawdzie wnioskodawca we wniosku wskazał, że w zbytym mieszkaniu mieszkał od 12 września 1979 r. do 30 września 2009 r. Jeżeli jednak ww. czasookres zamieszkiwania był również okresem zameldowania wnioskodawcy na pobyt stały w ww. mieszkaniu, to spełniony został przez wnioskodawcę warunek dwunastomiesięcznego okresu zameldowania na pobyt stały przed datą zbycia lokalu mieszkalnego.

Z wniosku wynika również, że wnioskodawca złożył oświadczenie o zwolnieniu z podatku dochodowego w związku ze sprzedażą mieszkania z uwagi na zameldowanie w nim na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 m-cy przed datą zbycia. W celu skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej w przypadku sprzedaży w 2009 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego konieczne jest bowiem złożenie do dnia 30 kwietnia 2010 r. oświadczenia we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania podatnika na dzień składania tego oświadczenia urzędzie skarbowym. W przedmiotowej sprawie wnioskodawca złożył dwa oświadczenia o spełnieniu warunków zwolnienia. Zarówno w urzędzie skarbowym, właściwym ze względu na miejsce położenia zbywanego mieszkania, w którym mieszkał od 1979 r. jak i właściwym ze względu na miejsce położenia nabytego mieszkania, które zostało wskazane we wniosku ORD-IN w części B.3. jako aktualny adres zamieszkania wnioskodawcy. Oba oświadczenia o spełnieniu warunków zwolnienia zostały złożone przez wnioskodawcę w ustawowym terminie, tj. przed 30 kwietnia 2010 r. Jeżeli zatem wnioskodawca złożył oświadczenie w urzędzie skarbowym właściwym dla niego ze względu na miejsce zamieszkania na dzień składania tego oświadczenia, to uznać należy, że warunek terminowego złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia został przez wnioskodawcę wypełniony.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie wnioskodawcy może przysługiwać ulga podatkowa wyłącznie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. ulga meldunkowa. Zameldowanie na pobyt stały w lokalu mieszkalnym przez okres od 12 września 1979 r. do 30 września 2009 r. a więc nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą jego zbycia oraz złożenie w ustawowym terminie oświadczenia we właściwym urzędzie skarbowym o tym, że spełnione są warunki uprawniające do skorzystania z ulgi meldunkowej, daje wnioskodawcy prawo do zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.

W tym przypadku na uzyskanie prawa do skorzystania z przedmiotowej ulgi podatkowej nie ma wpływu okoliczność kiedy wnioskodawca dokonał wpłaty tytułem wykupu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszanego. Fakt nabycia (podpisania umowy) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w 2008 r. decyduje, iż w stosunku do wnioskodawcy może mieć zastosowanie zwolnienie podatkowe na podstawie ulgi meldunkowej, jeżeli jednak zostały spełnione wszystkie warunki tego zwolnienia.

W związku z powyższym, stanowisko wnioskodawcy, iż przysługuje mu ulga podatkowa ale z powodów wskazanych w ww. interpretacji należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl