IBPBII/2/415-285/09/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-285/09/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 15 września 2006 r. zmarł ojciec wnioskodawcy. W marcu 2007 r. matka wnioskodawcy założyła sprawę spadkową po zmarłym w Sądzie Rejonowym. W skład spadku po ojcu weszło gospodarstwo rolne o ogólnej powierzchni 1,71 ha. Gospodarstwo rolne składało się z czterech działek:

* o nr 161/2 o pow. 1,2400 ha

* o nr 200/136 o pow. 0,2640 ha

* o nr 964 o pow. 0,1128 ha

* o nr 965 o pow. 0,0998 ha

Sąd Rejonowy postanowił, że spadek po zmarłym ojcu nabyli po 1/3: matka wnioskodawcy, wnioskodawca i brat wnioskodawcy. Matka wnioskodawcy już na sprawie o spadek chciała zrezygnować ze spadku po ojcu, lecz minęło od jego śmierci pół roku i dlatego nie mogła. Cały majątek nabyty po ojcu został zgłoszony w 2007 r. do Urzędu Skarbowego, po czym spadkobierców poinformowano, że spadek po ojcu będzie rozliczony na podstawie starych przepisów obowiązujących w 2006 r. (gdyż ojciec wnioskodawcy zmarł w 2006 r.). Urząd skarbowy wydał również zaświadczenie, że od powyższego majątku spadkowego podatek od spadków i darowizn nie należy się.

W dniu 14 czerwca 2007 r. wszyscy spadkobiercy jednomyślnie stwierdzili, że trzeba się tym spadkiem podzielić póki między nimi jest zgoda. W związku z powyższym przed notariuszem matka wnioskodawcy zrzekła się 1/3 części spadku po mężu, który jej się należał na rzecz: wnioskodawcy i jego brata po równo. Tak więc po zrzeczeniu się spadku przez matkę wnioskodawca i jego brat stali się jedynymi spadkobiercami po ojcu w #189; dla każdego. Wnioskodawca wraz z bratem doszli do wniosku, że podzielą się spadkiem po ojcu póki panuje miedzy nimi jest zgoda. Jednomyślnie i solidarnie bez spłat i dopłat przed notariuszem podzielili się gospodarstwem rolnym po ojcu. Przy podziale gospodarstwa rolnego wnioskodawca jak i jego brat wzięli pod uwagę ilość m2 ziemi.

Brat wnioskodawcy został właścicielem dwóch działek o nr 964 i 965 o łącznej pow. 0,2126 ha zabudowaną budynkiem gospodarczym, natomiast wnioskodawca stał się właścicielem działki rolnej nr 200/136 o pow. 0,2640 ha niezabudowanej. Natomiast działką nr 161/2 o pow. 1,2640 ha podzielili się po połowie i zostali jej współwłaścicielami po 1/2.

Podział taki podyktowany był chęcią budowy w przyszłości domów i rozpoczęciem działalności rolniczej, a bez aktów własności nie można załatwić żadnych spraw urzędowych związanych z pozwoleniami na budowę domu, budynku gospodarczego i przyłącza energii elektrycznej. Wnioskodawca dlatego też sprzedał działkę o nr 200/136 o pow. 0,264 ha, ponieważ była ona oddalona od jego gospodarstwa o 6 km

Ponadto wnioskodawca informuje, że złożył wniosek do Agencji Rolnej o kupno działki z uwagi na potrzebę postawienie budynku gospodarczego jako zaplecza w prowadzeniu gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca nie zgadza się z urzędem skarbowym w kwestii zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia działki. Według urzędu skarbowego winien on zapłacić podatek od 2/3 działki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Od jakiej części sprzedanej działki wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, powinien on zapłacić podatek tylko za część, którą dostał w darowiźnie od matki czyli 1/3 spadku dzielona na dwóch synów, czyli faktycznie otrzymana 1/6 od matki jako darowizna. Skoro zatem wnioskodawca sprzedał swoją część z całości gospodarstwa rolnego odziedziczonego w spadku po ojcu - pow. gospodarstwa rolnego - 1,71 ha z tego 1/3 to jest 5700m2, tak więc wnioskodawca uważa, że winien zapłacić podatek za 1/6 część działki ponieważ jest to faktyczna darowizna od jego matki. Ponadto uważa, że ani brat ani on bratu nic nie dał w darowiźnie tylko solidarnie podzielili się po #189; spadku. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie sprzedał nawet swojej całej części spadku, która mu się prawnie należała po ojcu (5700m2 w spadku, a sprzedał 2 640m2).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest-z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (tekst jedn. Dz. U. Nr 217, poz. 1588) wprowadzono obowiązujące od 1 stycznia 2007 r., zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (tekst jedn. Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowani przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Dla ustalenia zatem jakie przepisy znajdą zastosowanie w sprawie, istotne jest ustalenie daty nabycia poszczególnych udziałów w przedmiotowej nieruchomości.

I.

Nabycie 1/3 udziału w prawie do nieruchomości nastąpiło w spadku po zmarłym ojcu.

W 2006 r. zmarł ojciec wnioskodawcy, w związku z czym 1/2 część gospodarstwa rolnego należąca pierwotnie do ojca wnioskodawcy przypadła po 1/3 wnioskodawcy, jego matce i bratu tj. po 1/6 w całości spadku.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawcę i pozostałych spadkobierców spadku jest data śmierci ojca. Tym samym w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące do dnia 31 grudnia 2006 r.

Stosownie zatem do art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 stycznia 2006 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych w całości, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

Reasumując, stwierdzić należy, iż przychód z dokonanej przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie sprzedaży udziału w nieruchomości w wysokości odpowiadającej udziałowi nabytemu w drodze spadku w całości podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na mocy cyt. powyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

II.

Kolejny udział wynoszący 1/6 w prawie do nieruchomości wnioskodawca nabył od swojej matki.

Mając powyższe na względzie wyjaśnia się, że zgodnie z przepisem art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Nadmienienia wymaga fakt, że zgodnie z art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły. Zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości.

Z treści powyższych przepisów wynika jednoznacznie, że przeniesienie własności nieruchomości następuje z chwilą zawarcia w formie aktu notarialnego umowy darowizny tej nieruchomości lub jej części.

Aby zatem można było mówić o darowiźnie od matki na rzecz wnioskodawcy między nimi musiałaby być zawarta przed notariuszem umowa darowizny. Tymczasem z treści wniosku wynika, że w dacie którą wnioskodawca wskazuje jako datę darowizny nastąpiła jedynie deklaracja zrzeczenia się przez matkę udziału na jego rzecz bez zobowiązań. W tym miejscu należy zaznaczyć, że nie jest umową darowizny zrzeczenie się przez spadkobiercę nieodpłatnie udziału na rzecz innego spadkobiercy z tytułu rozliczeń w dziale spadku.

Zgodnie z art. 1035 ustawy - Kodeks cywilny, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku.Z instytucją działu spadku mamy więc do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Wskutek działu spadku poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami wyłącznie uprawnionymi względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili działu przedmiot wspólności. Dział spadku nie jest tożsamy z nabyciem w drodze spadku, ani z darowizną jeśli następuje nieodpłatnie.

Dział spadku polega na dokonaniu podziału rzeczy wspólnej należącej do wszystkich współwłaścicieli, ponieważ współwłaściciele mają swoje udziały w prawie, ale nie w rzeczy. W rezultacie dochodzi do nowego ukształtowania prawa własności poprzez odebranie temu prawu cechy wspólności. Jeżeli zatem udział w nieruchomości nabytej w całości w wyniku podziału jest zgodny z udziałem posiadanym przed działem spadku - nie następuje nabycie podlegające opodatkowaniu, ponieważ w ten sposób nie ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (nieruchomością), jak i stan jej majątku osobistego. Dział spadku, w wyniku którego udział w nieruchomości nie zwiększył się, zmienia wyłącznie charakter własności.

Jedynie nabycie nieruchomości w drodze działu spadku w części przekraczającej udział spadkowy (nawet wówczas, jeżeli nabycie to następuje nieodpłatnie) stanowi nabycie w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. W konsekwencji należny jest podatek dochodowy z tytułu sprzedaż nieruchomości i praw majątkowych.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 14 czerwca 2007 r. dokonano działu spadku w ten sposób, że wnioskodawcy przypadł oprócz udziału w wysokości 1/3, który nabył w spadku, dodatkowo przypadła połowa udziału należącego do matki wnioskodawcy (tj. 1/2 z udziału wynoszącego 1/3) w skutek czego wnioskodawca i jego brat stali się jedynymi spadkobiercami po ojcu po połowie. Zaznaczeni wymaga fakt, iż wnioskodawca i jego brat podzielili się udziałem po ojcu równo i po połowie biorąc przy tym pod uwagę ilość metrów ziemi. Podział ten odbył się jednomyślnie i solidarnie bez spłat i dopłat.

W związku z powyższym należy zauważyć, że w wyniku działu spadku udział wnioskodawcy w przedmiotowej nieruchomości uległ zwiększeniu, gdyż poprzednio wnioskodawca posiadał nabyte w spadku prawo do 1/3 udziału.

Ponadto z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca stoi na stanowisku, iż solidarnie podzielił się z batem spadkiem, a wielkość zbytej działki nie przekraczała nawet udziału jaki przypadł mu w spadku po ojcu.

Wobec powyższego tut. organ wyjaśnia, że pogląd wnioskodawcy jest prawidłowy wyłącznie wówczas, o ile wartość zbytej działki mieści się w udziale nabytym w drodze spadku, ale nie według subiektywnego przekonania wnioskodawcy, lecz w świetle wyliczenia dokonanego na podstawie cen rynkowych obowiązujących na danym obszarze.

Dodatkowo należy podkreślić, iż z opisanego stanu faktycznego sprawy wynika, że w skład spadku wchodziła nie tylko ta konkretna nieruchomość (działka).

Wobec tego należy wyjaśnić, że w przypadku, gdy przedmiotem spadku jest więcej niż jedna rzecz lub prawo, a w wyniku działu spadku wnioskodawca otrzymuje tylko np. jedna z tych rzeczy lub praw zrzekając się równocześnie swoich udziałów w innych rzeczach i prawach, dla obliczenia udziału nabytego w spadku w nieruchomości otrzymanej w wyniku działu spadku należy:

obliczyć wartość całego udziału spadkowego wnioskodawcy, czyli zsumować wartość udziałów nabytych w każdej rzeczy czy prawie (wartość udziałów w poszczególnych rzeczach może być wszakże różna, bo zależeć będzie od wartości każdej z nieruchomości). Dopiero suma wartości tych udziałów będzie odzwierciedlała udział nabyty w drodze spadku. Następnie należy ustalić wartość udziału w poszczególnych rzeczach lub prawach jakie wnioskodawca otrzyma w drodze działu spadku.

Jeśli z porównania wartości udziału nabytego w drodze spadku z udziałem nabytym w drodze działu spadku powstanie nadwyżka wartości tak otrzymanych praw lub rzeczy ponad wartość udziału spadkowego w całym spadku, to tylko ta nadwyżka będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy. Należy bowiem uznać, że wartość nieruchomości nabytej w części w spadku, a w części w drodze działu spadku nie będzie podlegała opodatkowaniu tylko w części odpowiadającej wartości udziału wnioskodawcy nabytego w spadku.

W związku z powyższym, skoro dział spadku nastąpił w dniu 14 czerwca 2007 r., a z wniosku wynika, iż wnioskodawca uzyskał na skutek powyższej czynności prawnej udział przekraczający udział nabyty w spadku, to - przysporzenie takie musi być traktowane jako nowe nabycie, ponieważ udział przypadający wnioskodawcy w majątku wspólnym uległ powiększeniu i nabycie to nie może być utożsamiane z nabyciem w drodze spadku, gdyż w momencie działu spadku - w 2007 r.- nie obowiązywało już zwolnienie określone w art. 21 ust. 1pkt 32 lit. d) ustawy.

W związku z powyższym przychód ze sprzedaży odpowiadający tej części będzie podlegał opodatkowaniu.

Tak więc data 14 czerwca 2007 r. winna być utożsamiona z nowym nabyciem i będą tu miały zastosowanie przepisy ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

Wobec tego wyjaśnia się, że w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Niezależnie od powyższego trzeba wskazać ponadto, że z treści wniosku wynika, że przedmiotowa nieruchomość wchodziła w skład gospodarstwa rolnego.

Nadmienić zatem należy, że stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 28 nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Wobec powyższego zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwo rolne.Dla wyjaśnienia tej kwestii, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy posłużyć się przepisami ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 i 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać już bezpośrednio z aktu notarialnego, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Ze stanu faktycznego wprawdzie wynika, że sprzedana działka wchodziła w skład gospodarstwa rolnego, natomiast z wniosku nie wynika czy na skutej tej sprzedaży przedmiotowy grunt utracił charakter rolny. Tym samym organ podatkowy nie może potwierdzić, że przychód ze sprzedaży ww. działki będzie korzystał z ww. zwolnienia od podatku dochodowego.

Reasumując stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej działki w części odpowiadającej udziałowi nabytemu przez wnioskodawcę w 2006 r. w drodze spadku będzie zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Natomiast opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym podlega dochód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej działki odpowiadający udziałowi nabytemu przez wnioskodawcę w 2007 r., chyba że wnioskodawca spełnia przesłanki do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Dlatego też stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. ul. Prymasa. S Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko- Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl