IBPBII/2/415-257/11/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-257/11/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 24 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 18 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* prawa do zwolnienia z podatku z tytułu sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym - jest prawidłowe,

* możliwości zaliczenia wymienionych przez wnioskodawcę wydatków na montaż brakujących drzwi wewnętrznych, domofonu, instalację klimatyzacji, zakup muszli klozetowej, umywalki, grzejnika, barierki bezpieczeństwa na balkon i taras, rolet zewnętrznych jako poniesionych na własne cele mieszkaniowe - jest prawidłowe,

* możliwości zaliczenia wymienionych przez wnioskodawcę wydatków na modernizację kotłowni, wyposażenie okien w rolety wewnętrzne oraz zagospodarowanie podwórka tj. wykonanie podjazdu, trawnika i zewnętrznego oświetlenia domu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. Znak: IBPBII/2/415-257/11/MM wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 18 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w spadku po matce zmarłej dnia 27 maja 2009 r. nabył 1/3 części spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Prawo do lokalu dzielił z dwojgiem braci. W drodze darowizny jeden z braci przekazał wnioskodawcy swoją część prawa do tegoż lokalu w grudniu 2010 r. Drugi z braci udzielił wnioskodawcy pełnomocnictwa do rozporządzania jego częścią prawa do lokalu.

Dnia 8 lutego 2011 r. przedmiotowe mieszkanie zostało sprzedane. Do tego dnia wnioskodawca był tam zameldowany.

Wnioskodawca chciałby przeznaczyć część kwoty na następujące prace remontowe w domu:

* montaż brakujących drzwi wewnętrznych,

* instalacja klimatyzacji,

* modernizacja kotłowni,

* wyposażenie łazienki w muszlę klozetową, umywalkę i grzejnik,

* wyposażenie okien w rolety,

* wyposażenie balkonu i tarasu w barierki bezpieczeństwa,

* zamontowanie domofonu,

* zagospodarowanie podwórka tj. wykonanie podjazdu, trawnika, zewnętrznego oświetlenia domu.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wyjaśnił, iż prace remontowe, o których mowa we wniosku, będą wykonane w budynku, który jest współwłasnością wnioskodawcy i jego żony, na zasadzie wspólnoty majątkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wnioskodawcy przysługują ulgi lub zwolnienie z podatku od sprzedaży wyżej wymienionego lokalu.

Czy wnioskodawca może część kwoty podatku przeznaczyć na cele mieszkaniowe - remont budynku mieszkalnego będącego własnością żony, z którą wnioskodawca ma wspólnotę majątkową.

Co wchodzi w zakres "cele remontowe".

Zdaniem wnioskodawcy, przysługuje mu ulga w podatku od sprzedaży lokalu mieszkalnego zgodnie z przepisem o przekazaniu przychodu ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od zbycia nieruchomości (mieszkania). Zdaniem wnioskodawcy może on i zamierza część kwoty przeznaczyć na cele mieszkaniowe - remontowe budynku, którego jest współwłaścicielem, z racji posiadania wspólnoty majątkowej z żoną.

Zdaniem wnioskodawcy w zakresie "celów mieszkaniowych" mieści się:

* montaż brakujących drzwi wewnętrznych,

* instalacja klimatyzacji,

* modernizacja kotłowni,

* wyposażenie łazienki w potrzebne utensylia,

* wyposażenie okien w rolety,

* wyposażenie balkonu i tarasu w barierki bezpieczeństwa,

* zamontowanie domofonu,

* zagospodarowanie podwórka tj. wykonanie podjazdu, trawnika, zewnętrznego oświetlenia domu.

Wnioskodawca tak właśnie rozumie zwrot "cele mieszkaniowe". Pieniądze pochodzące ze zbycia mieszkania przeznaczy na wykończenie remontu, któremu jego dom był poddany i na zagospodarowanie działki, na której stoi.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 924 i 925 ww. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy, wtedy bowiem następuje nabycie spadku.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wnioskodawca udział 1/3 w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego nabył w 2009 r. Pozostały udział należał do dwóch braci wnioskodawcy. Następnie w grudniu 2010 r. jeden z braci wnioskodawcy w drodze darowizny przekazał mu swój udział do przedmiotowego lokalu mieszkalnego. Tym samym udział wnioskodawcy w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego wyniósł 2/3. Wnioskodawca na podstawie pełnomocnictwa od drugiego brata, który nadal posiadał udział 1/3 w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu, dnia 8 lutego 2011 r. sprzedał przedmiotowe mieszkanie.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis stanu faktycznego oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, że 2/3 przychodu osiągniętego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, stanowi dla wnioskodawcy źródło przychodu podlegające opodatkowaniu według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, w myśl art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z zapisem art. 30e ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy jego obliczenia.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Zgodnie z powyższym, przychodem wnioskodawcy ze sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego jest dla wnioskodawcy 2/3 ceny, o ile odpowiada ona wartości rynkowej, pomniejszonej o poniesione przez wnioskodawcę koszty odpłatnego zbycia.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Podsumowując, podstawę obliczenia podatku stanowi dochód czyli różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży posiadanego przez wnioskodawcę udziału w lokalu mieszkalnym (ustalonym zgodnie z art. 19) a kosztami uzyskania przychodu (ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d).

Zgodnie z art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy wyjaśnić, iż powyższe zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.

Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

W

dochód zwolniony = D x --

P

gdzie:

D - dochód ze sprzedaży,

W - wydatki poniesione na cele mieszkaniowe,

P - przychód ze sprzedaży.

W sytuacji gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego,

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Z treści art. 21 ust. 26 ww. ustawy wynika, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie natomiast z ust. 28 ww. przepisu, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca osiągnął przychód ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, w którym posiadał udział w wysokości 2/3 nabyty w drodze spadku i darowizny.

Zgodnie z art. 33 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.), do majątku osobistego każdego z małżonków należą przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej oraz przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił.

Środki pieniężne otrzymane przez wnioskodawcę ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym, zgodnie z ww. art. 33 pkt 2 Kodeksu stanowią zatem jego majątek odrębny. Jak wynika z uzupełnienia wniosku, środki te wnioskodawca zamierza przeznaczyć na remont budynku, którego jest współwłaścicielem z racji posiadania wspólnoty majątkowej z żoną.

Zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa między małżonkami z mocy prawa powstaje wspólność majątkowa obejmująca przedmioty nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Ponadto, ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością - art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Dopiero z chwilą ustania małżeństwa wspólność ta ulega przekształceniu i wówczas małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym stanowiącym ich dorobek (art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).

Jednakże należy podkreślić, iż przedmioty, o których mowa ww. art. 33 Kodeksu tj. należące do majątku osobistego danego małżonka (np. nabyte przed powstaniem wspólności majątkowej lub nabyte w drodze spadku, darowizny lub zapisu), pomimo istnienia wspólnoty majątkowej między małżonkami nie stanowią ich majątku wspólnego. Przedmioty takie stanowią majątek odrębny danego małżonka. Innymi słowy sam fakt, że między małżonkami istnieje wspólność ustawowa nie czyni małżonków współwłaścicielami majątku osobistego jednego z nich.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z powołanego wyżej art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest fakt wydatkowania dochodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego. Stosownie natomiast do zapisów ww. art. 21 ust. 26 ww. ustawy przez własny budynek rozumie budynek stanowiący własność lub współwłasność podatnika. O ile zatem faktycznie wnioskodawca jest współwłaścicielem przedmiotowego budynku - jak zadeklarował to w uzupełnieniu wniosku, to dochód uzyskany ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym może przeznaczyć na jego budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont. Gdyby jednak budynek mieszkalny, który wnioskodawca zamierza remontować był osobistym majątkiem żony, a więc jej wyłączną własnością (nabytą przez nią np. w drodze spadku, nawet jeśli miało to miejsce w trakcie trwania małżeństwa), jak sugerowało to początkowo zadane przez wnioskodawcę pytanie, to wówczas takie wydatkowanie środków nie dawałoby wnioskodawcy prawa do korzystania ze zwolnienia.

Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia budowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa, remont to właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) w szczególności zaś do art. 3 pkt 8, który stanowi, iż przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Pojęcie remontu wyczerpująco wyjaśnił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 1998 r., I SA/Gd 886/96 stwierdzając: "za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji.

Zgodnie z powyższym cechą charakterystyczną remontu jest odtworzenie stanu pierwotnego, stąd nie mogą być uznane za remont roboty budowlane, w wyniku których powstają nowe elementy. Tym samym zakres wymienionych przez wnioskodawcę "celów mieszkaniowych" nie stanowi remontu gdyż dotyczy on montażu, instalacji, wyposażenia. Z wniosku nie wynika, aby była to wymiana jednych elementów na inne.

Jednakże z treści art. 3 pkt 6 ww. ustawy - Prawo budowlane wynika, że poprzez sformułowanie "budowa" należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Art. 3 pkt 7 stanowi, iż przez sformułowanie "roboty budowlane" należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Natomiast przez budynek rozumie się obiekt budowlany wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi.

Zakres pojęcia budowa budynku mieszkalnego obejmował będzie zatem montaż brakujących drzwi wewnętrznych, muszli klozetowej, umywalki i grzejnika, barierek bezpieczeństwa na balkonie i tarasie, instalację klimatyzacji, zamontowanie domofonu.

Natomiast koszt związany z wyposażeniem okien w rolety będzie podlegał pod zakres budowy jedynie wówczas gdy będą to rolety zewnętrzne. W przypadku rolet wewnętrznych stanowią one element wyposażenia domu i nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu.

Odnosząc się natomiast do prac związanych z modernizacją kotłowni należy podkreślić, iż według Słownika Współczesnego Języka Polskiego "modernizacja" oznacza - unowocześnienie czegoś przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych form działania. Jednakże wydatki poniesione na modernizację w ogóle nie są objęte dyspozycją art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych więc modernizacja kotłowni nie jest wydatkiem poniesionym na cele mieszkaniowe.

Ustosunkowując się do wydatków obejmujących wykonanie podjazdu, trawnika i zewnętrznego oświetlenia domu stwierdzić należy, iż wydatki te nie spełniają dyspozycji zawartej w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wykonanie podjazdu, trawnika i zewnętrznego oświetlenia domu to nie jest budowa budynku mieszkalnego, lecz zagospodarowanie terenu wokół budynku. Wydatki te nie korzystają więc z przedmiotowego zwolnienia, gdyż zwolnienie dotyczy budynku mieszkalnego a nie zagospodarowania podwórka wokół tego budynku.

Podsumowując, dochód uzyskany ze sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego wnioskodawca może przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie od 8 lutego 2011. do końca 2013 r.

W tym zakresie stanowisko wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Wydatkiem na własne cele mieszkaniowe, o ile wnioskodawca faktycznie w dniu wydatkowania środków jest współwłaścicielem przedmiotowego budynku, będą wydatki poniesione na montaż brakujących drzwi wewnętrznych, domofonu, instalację klimatyzacji, zakup muszli klozetowej, umywalki, grzejnika, barierki bezpieczeństwa na balkon i taras, rolet zewnętrznych.

W zakresie wydatków związanych z własnymi celami mieszkaniowymi nie mieści się modernizacja kotłowni, wyposażenie okien w rolety wewnętrzne oraz zagospodarowanie podwórka tj. wykonanie podjazdu, trawnika i zewnętrznego oświetlenia domu.

W tym zakresie stanowiska wnioskodawcy nie można było uznać za prawidłowe, bowiem zdaniem wnioskodawcy, w zakresie "celów mieszkaniowych" mieszczą się wszystkie wymienione przez wnioskodawcę prace.

Należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla wnioskodawcy, jako występującego z wnioskiem. Interpretacja ta nie dotyczy brata wnioskodawcy, będącego współwłaścicielem sprzedanego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Jeżeli opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 54-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl