IBPBII/2/415-251/10/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-251/10/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 24 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wypłaconych udziałowcom spółki dywidend - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wypłaconych udziałowcom spółki dywidend.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem zwolnionym od podatku. Jego statutową działalnością jest szkolnictwo policealne. Podstawą przychodów działalności są subwencje otrzymywane od organów samorządowych oraz opłaty od słuchaczy w postaci czesnego. Subwencje są przeznaczane tylko i wyłącznie na potrzeby szkół, natomiast kwoty czesnego przeznaczane są na utrzymanie biura głównego szkół, wydatki bieżące, zakup baz dydaktycznych i inne wydatki szkół, zaś pozostały zysk przeznaczany jest m.in. na wypłatę dywidendy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy i w jakiej wysokości wnioskodawca winien pobierać podatek dochodowy od wypłacanej dywidendy.

Zdaniem wnioskodawcy, od dywidend należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% według następującego wzoru:

nazwisko i imię-kwota dywidendy-podatek dochodowy 18% -dywidenda pomniejszona o 18% podatku-zryczałtowany podatek dochodowy 19% -kwota do wypłaty

XXX XXX -20 000 zł -3 600 zł -16 400 zł -3 116 zł -13 284 zł

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do postanowień art. 191 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wynikająca z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Przepis ten stanowi, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei, w świetle art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodów są między innymi kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (...).

Zgodnie z art. 24 ust. 5 ww. ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (...).

Od przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z zastrzeżeniem art. 52a, o czym mówi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 30a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d.

Płatnicy (w tym osoby prawne) są zobowiązani pobierać - zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 ww. ustawy - zryczałtowany podatek od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5, czyli m.in. także od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z dywidend.

Zgodnie zaś z dyspozycją art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Mając powyższe przepisy na uwadze, jak i konstrukcję oraz systematykę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, iż przychód z tytułu dywidendy jako jeden z rodzajów przychodów z kapitałów pieniężnych, stanowi oddzielne źródło przychodów i podlega zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Oznacza to, że do powyższego dochodu zastosowania nie mają przepisy dotyczące opodatkowania 18% podatkiem dochodowym. Przyjęcie stanowiska wnioskodawcy oznaczałoby, iż dochód z dywidendy opodatkowany byłby dwukrotnie, raz na zasadach ogólnych a drugi raz zryczałtowanym podatkiem dochodowym, co stoi w sprzeczności zarówno z zapisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i z podstawową zasadą wykładni systemowej w podatku dochodowym, iż ta sama wartość nie może być dwukrotnie opodatkowana na imię tej samej osoby.

Zdaniem organu, z przytoczonych wyżej przepisów w sposób nie budzący wątpliwości wynika, że spółka kapitałowa wypłacająca dywidendę na rzecz udziałowca najpierw pobiera zryczałtowany podatek od dywidendy a następnie wypłaca udziałowcowi (akcjonariuszowi) dywidendę netto - czyli dywidendę pomniejszoną o pobrany przez spółkę wypłacającą jako płatnika - zryczałtowany podatek dochodowy. Należy zauważyć, iż przepisy nie przewidują opodatkowania dochodu z tytułu dywidendy 18% podatkiem na zasadach ogólnych. Dochód z tytułu dywidendy opodatkowuje się wyłącznie raz, na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%. Innymi słowy, wnioskodawca winien od kwoty dywidendy obliczyć i odprowadzić 19% zryczałtowany podatek dochodowy bez pomniejszenia podstawy opodatkowania o 18% podatek dochodowy obliczony na zasadach ogólnych określonych w art. 26-27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tak obliczoną kwotę podatku odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego oraz dokonać wypłaty dywidendy dla udziałowca.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, że podstawą obliczenia dywidendy jest kwota dywidendy pomniejszona o 18% podatek dochodowy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl