IBPBII/2/415-231/14/ŁCz - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń socjalnych otrzymywanych przez osoby pobierające wojskowe renty rodzinne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-231/14/ŁCz Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń socjalnych otrzymywanych przez osoby pobierające wojskowe renty rodzinne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2014 r. (data otrzymania 22 stycznia 2014 r.), uzupełnionym 27 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego z art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczeń socjalnych otrzymywanych przez osoby pobierające wojskowe renty rodzinne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego z art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczeń socjalnych otrzymywanych przez osoby pobierające wojskowe renty rodzinne.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 20 marca 2014 r. Znak: IBPBII/2/415-230/14/ŁCz, IBPBII/2/415-231/14/ŁCz wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 27 marca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wypłaca oprócz świadczeń emerytalno-rentowych również inne świadczenia, w tym zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego oraz pomoc z tytułu rekonwersji.

Na podstawie art. 120 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593 z późn. zm.) oraz rozporządzenia MON z dnia 13 czerwca 2011 r. w sprawie pomocy w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania, pośrednictwa pracy i odbywania praktyk zawodowych (Dz. U. z 2011 r. Nr 134, poz. 784) - z pomocy może skorzystać żołnierz zawodowy, emeryt, rencista wojskowy lub były żołnierz nie mający prawa do świadczenia emerytalnego.

Wnioskodawca pokrywa koszty przekwalifikowania w dwóch formach:

1.

poprzez przekazanie należności na rachunek bankowy ośrodka prowadzącego szkolenie na podstawie oryginału faktury, rachunku wystawionego przez tę instytucje na Wnioskodawcę; (sfinansowane przez Wnioskodawcę) lub

2.

poprzez zwrot kosztów przekwalifikowania poniesionych bezpośrednio przez zainteresowaną osobę na podstawie oryginałów faktur i rachunków i zaświadczenia o ukończeniu przekwalifikowania zawodowego z wynikiem pozytywnym (refundacja kosztów dokonywana przez Wnioskodawcę na rachunek zainteresowanej osoby).

Na podstawie art. 95 pkt 6 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593 z późn. zm.) oraz rozporządzenia MON z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych za przeniesienia, przesiedlenia i podróże służbowe (Dz. U. z 2009 r. Nr 221, poz. 1744 z późn. zm.) - zarówno żołnierz zawodowy, jak i emeryt, rencista wojskowy posiada uprawnienia do otrzymania zwrotu kosztów jednorazowego przejazdu żołnierza i członków jego rodziny oraz zwrotu kosztów przewozu urządzenia domowego do obranego przez żołnierza miejsca zamieszkania w kraju.

Żołnierzowi należność wypłaca jednostka wojskowa, zaś emerytowi i renciście należność wypłaca Wnioskodawca w okresie 3 lat od dnia zwolnienia ze służby wojskowej.

Należność wypłacana jest na rachunek zainteresowanego na podstawie faktury opłaconej za przewóz mienia domowego.

Prawo do otrzymania ww. świadczeń mają również osoby uprawnione do rent rodzinnych.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytania:

1. Czy wypłacane emerytom i rencistom (tekst jedn.: osobom pobierającym własną rentę inwalidzką, nie dotyczy osób pobierających renty rodzinne) przez Wnioskodawcę ww. świadczenia są wolne od podatku do kwoty 2 280,00 zł - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy - zaś powyżej tej kwoty należy stosować opodatkowanie - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy - tj. 10% podatku od nadwyżki powyżej limitu.

2. Czy od ww. należności wypłacanych przez Wnioskodawcę żołnierzom zawodowym lub osobom nie posiadającym prawa do świadczenia emerytalno-rentowego należy wystawiać PIT-8C na koniec roku podatkowego na całą kwotę wypłaconego świadczenia, traktując należność jako przychody z innych źródeł.

3. Czy osobom pobierającym rentę rodzinną w przypadku wypłaty ww. należności, organ emerytalny może zastosować zwolnienie przedmiotowe z art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy łącznie w roku podatkowym do kwoty 2 280,00 zł, zaś na nadwyżkę powyżej ustawowego limitu zwolnienia wystawiać PIT-8C (przychody z innych źródeł).

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do osób pobierających renty rodzinne zasadne powinno być stosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 92, zaś powyżej limitu nadwyżkę przychodu należy ujmować w PIT-8C po zakończonym roku podatkowym, jako przychody z innych źródeł.

Na poparcie ww. stanowiska Wnioskodawca wskazał następujące interpretacje podatkowe:

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 11 maja 2010 r. Znak: ITPB2/415-147/10/ENB,

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17 września 2008 r. Znak: ITPB2/415-641/08/ENB,

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 stycznia 2011 r. Znak: IPPB2/415-965/10-2/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytania nr 3. Natomiast w zakresie pytania 1 i nr 2 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Na podstawie art. 95 pkt 6 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1355) - żołnierzowi zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej, niezależnie od odprawy, o której mowa w art. 94, przysługuje m.in. zwrot kosztów jednorazowego przejazdu żołnierza i członków jego rodziny oraz zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego do obranego przez żołnierza miejsca zamieszkania w kraju - w wysokości i na zasadach określonych jak dla żołnierzy zawodowych przeniesionych do pełnienia służby w innej miejscowości. Szczegółowe warunki przyznania wymienionych świadczeń reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych za przeniesienia, przesiedlenia i podróże służbowe (Dz. U. Nr 221, poz. 1744 z późn. zm.).

Stosownie do art. 120 ust. 1 ww. ustawy - były żołnierz zawodowy, który został zwolniony z zawodowej służby wojskowej wskutek ustalenia przez wojskową komisję lekarską niezdolności do pełnienia zawodowej służby wojskowej wskutek wypadku pozostającego w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej albo choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby wojskowej, albo który pełnił zawodową służbę wojskową co najmniej cztery lata, z wyjątkiem zwolnionego ze służby wojskowej z powodu, o którym mowa w art. 111 pkt 1 i 12-15, w okresie dwóch lat od dnia zwolnienia z zawodowej służby wojskowej, może korzystać, na terenie kraju, z pomocy w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania i pośrednictwa pracy, udzielanej przez właściwe organy.

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu - z pomocy, o której mowa w ust. 1, mogą korzystać bezterminowo również małżonek oraz dzieci pozostające na utrzymaniu żołnierza zawodowego, który:

a.

zaginął lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań służbowych,

b.

zmarł w okresie 3 lat po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej w następstwie wypadku lub choroby pozostającej w związku z wykonywaniem zadań służbowych.

Szczegółowe warunki oraz tryb korzystania z wymienionej pomocy reguluje Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2011 r. w sprawie pomocy w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania, pośrednictwa pracy i odbywania praktyk zawodowych (Dz. U. Nr 134, poz. 784).

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 z późn. zm.) - żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przysługuje z budżetu państwa, na zasadach określonych w ustawie, zaopatrzenie emerytalne z tytułu wysługi lat lub w razie całkowitej niezdolności do służby, a członkom ich rodzin - w razie śmierci żywiciela.

Stosownie do treści art. 2 ww. ustawy - w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują na zasadach określonych w ustawie:

1.

świadczenia pieniężne:

a.

emerytura wojskowa,

b.

wojskowa renta inwalidzka,

c.

wojskowa renta rodzinna,

d.

dodatki do emerytury lub renty,

e.

zasiłek pogrzebowy,

2.

inne świadczenia i uprawnienia:

a.

świadczenia lecznicze,

b.

świadczenia socjalne,

c.

prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.

W myśl art. 23 ust. 1 ww. ustawy - renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny:

1.

żołnierza zmarłego albo zaginionego w czasie pełnienia służby;

2.

żołnierza zmarłego w ciągu 3 lat po zwolnieniu ze służby, jeżeli śmierć nastąpiła wskutek urazów doznanych w czasie pełnienia służby lub chorób powstałych w tym czasie, albo jeżeli śmierć nastąpiła wskutek wypadku pozostającego w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej albo choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby wojskowej;

3.

zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego.

Za uprawnionych członków rodziny zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego uważa się również członków rodziny żołnierza zmarłego po zwolnieniu ze służby, jeżeli w dniu śmierci spełniał on warunki wymagane do uzyskania emerytury lub renty inwalidzkiej, chociażby jego prawo do zaopatrzenia nie zostało jeszcze ustalone (art. 23 ust. 2).

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin - osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego, po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5. Przy czym świadczenia socjalne przysługują w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego albo członka jego rodziny oraz z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy - za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazać należy, że katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródeł przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku są świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Z treści ww. przepisu wynika, że zwolnieniem objęte są świadczenia bez względu na formę, czy rodzaj w jakiej je przyznano, pieniężną czy niepieniężną, zapomoga czy inne świadczenie. Warunkiem do zastosowania zwolnienia jest, aby świadczenia zostały otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Z treści wniosku wynika, że członkowie rodzin zmarłych żołnierzy otrzymują świadczenia wynikające z rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z 16 grudnia 2009 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych za przeniesienia, przesiedlenia i podróże służbowe oraz rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2011 r. w sprawie pomocy w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania, pośrednictwa pracy i odbywania praktyk zawodowych. Świadczenia te to: pomoc z tytułu rekonwersji, zwrot kosztów jednorazowego przejazdu oraz zwrotu kosztów przewozu urządzenia domowego.

Biorąc powyższe wyjaśnienia pod uwagę należy stwierdzić, że świadczenia otrzymywane na podstawie ww. rozporządzeń przez członków rodzin zmarłych żołnierzy stanowią przychód z innych źródeł, tj. przychód o którym mowa w ww. art. 20 ust. 1 ustawy. Przychód ten korzysta jednak ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. W przypadku nadwyżki ponad kwotę 2.280 zł płatnik obowiązany jest nadwyżkę tę wykazać w informacji PIT-8C.

Zgodnie bowiem z art. 42a ww. ustawy - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, kwoty wypłacone osobie pobierającej wojskową rentę rodzinną z tytułu rekonwersji, zwrotu kosztów jednorazowego przejazdu oraz zwrotu kosztów przewozu urządzenia domowego korzystać będą ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 ww. ustawy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł. Od wypłaconych osobom pobierającym wojskową rentę rodzinną kwot przekraczających limity korzystające ze zwolnienia Wnioskodawca nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy jednakże kwoty te powinien wykazać w sporządzonych informacjach PIT-8C.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wydane. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego. W szczególności, że opisane w nich stany faktyczne (zdarzenia) - wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy - nie są identyczne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie - w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl