IBPBII/2/415-228/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-228/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011 r. (data wpływu do Organu 15 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki nabytej w części w drodze zamiany dokonanej w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki nabytej w części w drodze zamiany dokonanej w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W listopadzie 1996 r. wnioskodawca nabył aktem notarialnym na podstawie umowy sprzedaży 4 działki (1, 2, 3, 4) o łącznej powierzchni 35.663 m2, stanowiące rolę klasy IVB, V i VI, nieużytki oraz pastwisko klasy V i drogę. Zgodnie z planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego gminy działki 1 i 2 w pasie 250 m od ulicy są przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i zagrodową, pozostała część działek przeznaczona jest pod tereny pól uprawnych, tak samo jak działki 3 i 4.

Dodatkowo w grudniu 1999 r. wnioskodawca nabył aktem notarialnym na podstawie umowy sprzedaży działkę 5 o powierzchni 92,25 a, niezabudowaną, stanowiącą rolę. Łączna powierzchnia przedmiotowych działek wyniosła 44.888 m2.

W 2008 r. Gmina dokonała scalenia pięciu działek wnioskodawcy i dwóch innych, sąsiadujących z nimi działek. Czynność została dokonana na podstawie umowy zamiany w trybie art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 2005 r. o gospodarce nieruchomościami, celem umożliwienia racjonalnego ich zagospodarowania. Wszyscy właściciele siedmiu nieruchomości złożyli zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na 43 nowe działki. Ustalona została wartość działek będących przedmiotem umowy. Następnie do wniosku dołączono złożone w formie aktu notarialnego zobowiązanie do dokonania zamiany i wzajemnego przeniesienia własności praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo powstałych działek. Strony uczestniczące w zamianie złożyły oświadczenie, że nie dokonują pomiędzy sobą żadnych dopłat z tytułu dokonania przedmiotowej zamiany i w stosunku do siebie nie będą wnosić żadnych roszczeń. Gmina pokryła koszty aktu notarialnego.

Nowo powstałe działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej i zagrodowej obsługiwanej przez istniejący układ drogowo-uliczny, pod tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej, usługowej, których obsługa wymaga realizacji nowych dróg, pod drogi dojazdowe, drogę wewnętrzną oraz pod tereny upraw polowych.

W wyniku tego podziału w miejsce pięciu działek o powierzchni 44.888 m2 wnioskodawca uzyskał 26 działek o łącznej powierzchni 38.380 m2. Część jego nowo powstałych działek znajduje się w 100% na powierzchni działek, których przed zamianą był właścicielem, a część w różnych proporcjach składa się z działek sprzed zamiany i działek uzyskanych w wyniku zamiany.

W grudniu 2010 r. wnioskodawca sprzedał działkę, której powierzchnia według jego ustaleń stanowi około 70% jego gruntu sprzed zamiany i 30% gruntu uzyskanego w wyniku zamiany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jaki sposób sprzedaż działki jest opodatkowana podatkiem dochodowym.

Czy wnioskodawca postępuje prawidłowo ustalając podstawę opodatkowania w przedstawiony sposób.

Zdaniem wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej działki jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych jedynie w części odpowiadającej 30% powierzchni działki, która po podziale stała się jego własnością krócej niż 5 lat. Ustalając podstawę opodatkowania wnioskodawca twierdzi, że ma prawo do pomniejszenia przychodu dotyczącego tej części działki o koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pozostała część działki tj. 70% powierzchni pozostaje własnością wnioskodawcy przez okres dłuższy niż 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, więc zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy przychód uzyskany ze sprzedaży tej części działki nie podlega opodatkowaniu. Wnioskodawca uważa, że jego postępowanie jest zgodne z obowiązującymi przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 98b ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3. W sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 93, art. 94, art. 96, art. 97 ust. 1-2, art. 98, art. 98a oraz art. 99 (art. 98b ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 98b ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych (części) nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości (art. 15 zdanie drugie w zw. z art. 98b ust. 3 zdanie drugie ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Przepis art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami daje zatem właścicielom albo użytkownikom wieczystym nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie możliwość łączenia sąsiadujących ze sobą nieruchomości i ich ponownego podziału na nowe działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. W tym celu muszą oni złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu a także dołączyć do niego złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany. Warunkiem podziału jaki należy spełnić, jest bowiem zobowiązanie się właścicieli (użytkowników wieczystych) do wzajemnego przeniesienia w drodze zamiany praw do części nieruchomości, które weszły w skład nowych działek gruntu. Zatem podziału nieruchomości dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają w drodze zamiany wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu, co miało miejsce w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2008 r. Gmina dokonała scalenia pięciu działek wnioskodawcy i dwóch innych, sąsiadujących z nimi działek. Czynność została dokonana na podstawie umowy zamiany w trybie art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 2005 r. o gospodarce nieruchomościami, celem umożliwienia racjonalnego ich zagospodarowania. Wszyscy właściciele siedmiu nieruchomości złożyli zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na 43 nowe działki. Do wniosku dołączono złożone w formie aktu notarialnego zobowiązanie do dokonania zamiany i wzajemnego przeniesienia własności praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo powstałych działek. Strony uczestniczące w zamianie złożyły oświadczenie, że nie dokonują pomiędzy sobą żadnych dopłat z tytułu dokonania przedmiotowej zamiany i w stosunku do siebie nie będą wnosić żadnych roszczeń. Gmina pokryła koszty aktu notarialnego.

W wyniku tego podziału w miejsce pięciu działek o powierzchni 44.888 m2 wnioskodawca uzyskał 26 działek o łącznej powierzchni 38.380 m2. Część jego nowo powstałych działek znajduje się w 100% na powierzchni działek, których przed zamianą był właścicielem, a część w różnych proporcjach składa się z działek sprzed zamiany i działek uzyskanych w wyniku zamiany.

W grudniu 2010 r. wnioskodawca sprzedał działkę, której powierzchnia według jego ustaleń stanowi około 70% jego gruntu sprzed zamiany i 30% gruntu uzyskanego w wyniku zamiany.

Zatem w odniesieniu do skutków podatkowych sprzedaży w 2010 r. działki, której powierzchnia według ustaleń wnioskodawcy stanowi około 70% jego gruntu sprzed zamiany i 30% gruntu uzyskanego w wyniku zamiany stwierdzić należy, że użyty w art. 10 ust. 1 pkt 8 termin "nabycie" oznacza każde przeniesienie na nabywcę własności rzeczy w ramach spadku, innej jednostronnej czynności, na podstawie aktu prawnego, umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości. Tak więc jednym ze sposobów nabycia nieruchomości (udziału) jest nabycie własności nieruchomości w drodze zamiany. Przez pojęcie "nabycie" należy bowiem rozumieć nie tylko zakup, ale również każdą inną czynność prawną, w wyniku której dochodzi do przeniesienia prawa własności a zatem m.in. zamianę.

Zgodnie bowiem z treścią art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Ponadto zgodnie z art. 155 § 1 Kodeksu, umowa zamiany rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę.

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że rezultatem umowy zamiany nieruchomości (części nieruchomości) jest nabycie na własność innej nieruchomości (innej części nieruchomości). Tym samym dokonane w 2008 r. scalenie a następnie podział dziełek i przeniesienie prawa własności części nieruchomości w drodze zamiany niewątpliwie skutkowało nabyciem przez wnioskodawcę nieruchomości, jednak wyłącznie w części odpowiadającej powierzchni działek, których przed scaleniem, podziałem i zamianą wnioskodawca nie był właścicielem. W wyniku scalenia, podziału i zamiany wnioskodawca nabył bowiem prawo do części nowych nieruchomości, których przed dokonaniem ww. czynności nie był właścicielem. Zatem fakt, że sprzedana w 2010 r. działka powstała poprzez scalenie działek kilku właścicieli, podział i zamianę ma istotne znaczenia, gdyż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależniają skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości od daty jej nabycia, jaką w przedmiotowej sprawie niewątpliwie była data zamiany działek.

Wnioskodawca powinien zatem ustalić w jakiej proporcji każda z 26 nowo powstałych w wyniku scalenia, podziału i zamiany działek o łącznej powierzchni 38.380 m2 stanowi grunt sprzed zamiany i uzyskany w wyniku zamiany, aby określić w jakiej proporcji przychód uzyskany z odpłatnego zbycia każdej z działek będzie podlegał opodatkowaniu. Bowiem w przypadku odpłatnego zbycia każdej z działek, której część stanowiła własność wnioskodawcy już przed zamianą, natomiast pozostała część została nabyta w drodze zamiany datą, od której należy liczyć okres pięcioletni, o którym mowa w ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 jest zarówno rok pierwotnego nabycia działki jak również rok, w którym wnioskodawca w drodze zamiany nabył jej część a więc rok zamiany części nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży.

Przenosząc zatem powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny stwierdzić należy, że jeżeli sprzedana w grudniu 2010 r. działka składała się z gruntu stanowiącego 70% gruntu będącego własnością wnioskodawcy przed zamianą, czyli od 1996 r. lub od 1999 r. w zależności od tego czy stanowiła działkę 1, 2, 3, 4, czy też 5 oraz w 30% z gruntu, który stał się własnością wnioskodawcy w wyniku zawartej w 2008 r. umowy zamiany dokonanej w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, to opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega przychód ze sprzedaży przedmiotowej działki wyłącznie w wysokości odpowiadającej powierzchni działki, którą wnioskodawca nabył w drodze zamiany. Czyli opodatkowaniu podlega taka część przychodu ze sprzedaży działki, której wnioskodawca nie był właścicielem przed zamianą, czyli 30% tego przychodu, z uwagi na fakt, iż nabycie tej części nieruchomości nastąpiło w 2008 r. w drodze zamiany, a sprzedaż działki nastąpiła w grudniu 2010 r. tj. przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie tej części nieruchomości.

Natomiast przychód ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości gruntowej w wysokości stanowiącej 70% przychodu nie stanowi dla wnioskodawcy źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ pięcioletniego terminu wskazanego w tym przepisie od końca roku kalendarzowego, w którym nabyto 70% sprzedanego gruntu, a tym samym nie rodzi po stronie wnioskodawcy obowiązku podatkowego w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Z uwagi na to, iż w przedmiotowej sprawie wnioskodawca tę część nieruchomości (30%), która podlega opodatkowaniu nabył w 2008 r. w drodze zamiany, to przy sprzedaży ww. nieruchomości w tej części zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej zarówno przedwstępnej, jak i umowy przeniesienia własności, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Tak obliczony przychód można pomniejszyć o koszty uzyskania przychodów, ustalone zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d ustawy. Zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Jak wynika z art. 22 ust. 6e wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie przychodem ze sprzedaży działki będzie 30% wartości jaka jest wyrażona w cenie umowy sprzedaży, o ile odpowiada wartości rynkowej. Przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej części działki może zostać pomniejszony o koszty, o których mowa w art. 19 ust. 1 (tj. koszty odpłatnego zbycia) oraz w art. 22 ust. 6c ww. ustawy (tj. koszty uzyskania przychodu).

Kosztami uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy są udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Kosztami uzyskania przychodu będą zatem koszty nabycia nieruchomości będącej przedmiotem zbycia, czyli koszty nabycia nieruchomości zbywanej przez wnioskodawcę w drodze sprzedaży. W przypadku sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze zamiany, kosztem uzyskania przychodu jest określona w umowie zamiany wartość nieruchomości przekazanej na rzecz kontrahenta w zamian za nieruchomość będącą przedmiotem sprzedaży. Różnica pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Na podstawie powyższego, w przypadku wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy z tytułu sprzedaży działek nabytych w części w 2008 r. w drodze zamiany, można zaliczyć wartość części działek zbytych w drodze zamiany (ustaloną w umowie zamiany). Aby bowiem nabyć określoną część działek sąsiednich wnioskodawca oddał w zamian inne części swoich działek. I to wartość tych oddanych części działek stanowić będzie koszt nabycia nowych części działek, z których tylko jedną wnioskodawca w 2010 r. sprzedał.

Zauważyć zatem należy, że nie cała wartość oddanych w drodze zamiany działek może pomniejszać 30% przychodu uzyskanego ze sprzedaży w 2010 r. działki powstałej w wyniku scalenia, podziału i zamiany działek wnioskodawcy i sąsiednich. Oddając w drodze zamiany swoje części działek wnioskodawca nabył 26 działek, z których nie tylko będąca przedmiotem sprzedaży w 2010 r. składała się z działek nabytych w drodze zamiany. Cała wartość oddanych w drodze zamiany działek mogłaby stanowić koszt uzyskania przychodu wyłącznie w przypadku, gdyby wnioskodawca sprzedawał wszystkie działki nabyte w wyniku zamiany. Wartość ta nie może jednak stanowić w całości kosztu uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży jednej działki. Wnioskodawca powinien zatem ustalić wartość wszystkich części oddanych w drodze zamiany działek i proporcjonalnie przyporządkować tę wartość do części działek, które nabył wyniku zamiany. W celu ustalenia kosztu uzyskania części działki sprzedanej w 2010 r. należy ustalić wartość wszystkich części nieruchomości oddanych w drodze zamiany i ustalić jaki procent tej wartości przypada na zbytą w 2010 r. działkę (na 30% zbytej działki) a jaki na pozostałe części działek nabytych w drodze zamiany, których wnioskodawca nie sprzedał. Nie może bowiem koszt nabycia pozostałych części działek obniżać 30% przychodu uzyskanego ze zbycia działki powstałej w 2008 r. w wyniku scalenia, podziału i zamiany.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie wnioskodawca działkę, zbytą w 2010 r. nabył w części w 1996 r. i/lub w 1999 r. - w pierwotnej dacie nabycia w drodze umów sprzedaży i w części w 2008 r. w wyniku umowy zamiany. Zatem przychód uzyskany ze sprzedaży tej działki podlega rozliczeniu stosownie do wielkości powierzchni tej działki, nabytej w dwóch datach. Część przychodu uzyskanego w 2010 r. ze sprzedaży przedmiotowej działki (tj. odpowiadająca 70% powierzchni działki nabytej najpóźniej w 1999 r.) nie będzie w ogóle podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ odpłatne zbycie tej części działki nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym ją nabyto. Natomiast 30% przychodu ze sprzedaży w 2010 r. działki, którą wnioskodawca nabył w 2008 r. w wyniku zamiany podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ sprzedaż tej części nastąpiła przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie.

Podstawą opodatkowania będzie dochód stanowiący różnicę pomiędzy 30% kwoty przychodu (30% wartości wyrażonej w umowie sprzedaży pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia) a kosztami jego uzyskania określonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy, przy uwzględnieniu, iż za koszt uzyskania przychodu można uznać część wartości działek oddanych w wyniku zamiany, przypadającą proporcjonalnie na opodatkowaną część sprzedanej działki.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl