IBPBII/2/415-219/12/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-219/12/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 14 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 4 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z tytułu najmu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z tytułu najmu.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 27 marca 2012 r. Znak: IBPB II/2/415-219/12/MW wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 4 kwietnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest właścicielką mieszkania spółdzielczego, które z dniem 10 maja 2004 r. wynajęła za pośrednictwem biura nieruchomości. Zawarta umowa najmu zobowiązuje najemcę do płacenia czynszu najmu - obecnie wynosi on 984,60 zł miesięcznie. Składowymi opłaty czynszowej jest:

a.

czynsz do spółdzielni mieszkaniowej w wysokości 429,30 zł,

b.

opłata za zimną wodę w wysokości 135,30 zł,

c.

odstępne - 420 zł miesięcznie.

W kwocie czynszu do spółdzielni (429,30 zł) znaczną część - około 65% stanowią opłaty za media dostarczane przez spółdzielnię, z których korzysta wyłącznie najemca. Media te obejmują:

* energię cieplną - c.o. - 165,55 zł,

* energię cieplną - podgrzewanie wody - 87,95 zł,

* wywóz nieczystości stałych - 35,30 zł.

Właściwym dochodem wnioskodawczyni jest kwota odstępnego (420 zł) ponieważ pozostałe składowe opłaty czynszowej (a i b) w wysokości 564,60 zł otrzymywane od najemcy przekazywane są do spółdzielni mieszkaniowej.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni wskazała, iż z zapisów umowy najmu lokalu mieszkalnego wynika, że najemca zobowiązany jest uiszczać wnioskodawczyni jako wynajmującej kwotę 984,60 zł miesięcznie, na którą składają się: czynsz dla spółdzielni, opłata za wodę oraz odstępne. W § 4 umowy najmu z dnia 10 maja 2004 r. przedłużanej corocznie aneksami (ostatni z dnia 23 stycznia 2012 r.) jest zapisane:

Najemca jest zobowiązany płacić wynajmującej czynsz najmu w wysokości 984,60 zł a składowymi tej opłaty są:

a.

odstępne - obecnie wynosi 420 zł, podnoszone jeden raz w roku o stopień inflacji podany przez GUS,

b.

czynsz dla spółdzielni - obecnie wynosi 429,30 zł, podnoszony zgodnie ze wskazaniem administracji (spółdzielni mieszkaniowej),

c.

opłata za wodę w wysokości 135,30 zł.

Wnioskodawczyni wskazała, iż kwotę czynszu oraz opłatę za zimną wodę, które otrzymuje od najemcy przekazuje osobiście do spółdzielni mieszkaniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opłaty za media, które wynoszą 289,06 zł z ogólnej kwoty czynszu dla spółdzielni oraz opłata za zimną wodę w kwocie 135,30 zł wnioskodawczyni może odliczać od przychodu z tytułu najmu, który podlega ryczałtowi (do 2011 r. ryczałt płacony był od całej kwoty otrzymywanej od najemcy).

Zdaniem wnioskodawczyni, ryczałt powinna płacić tylko od przychodu pomniejszonego o ponoszone koszty mediów na rzecz spółdzielni mieszkaniowej.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawczyni powołała pismo Ministerstwa Finansów z dnia 18 marca 2004 r. sygn. PB2/MK/RB-033-05-132/04.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przychodami - w myśl art. 11 ust. 1 powołanej ustawy - z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać w oparciu o postanowienia wyżej powołanego art. 11 tejże ustawy.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, opłaty za wodę, energię, gaz, itp.), jeżeli z umowy wynikać będzie, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z zapisami zawartej przez wnioskodawczynię umowy najmu, najemca jest zobowiązany płacić wynajmującej czynsz najmu w wysokości 984,60 zł a składowymi tej opłaty są: odstępne - obecnie wynosi 420 zł, podnoszone jeden raz w roku o stopień inflacji podany przez GUS, czynsz dla spółdzielni - obecnie wynosi 429,30 zł, podnoszony zgodnie ze wskazaniem administracji (spółdzielni mieszkaniowej), opłata za wodę w wysokości 135,30 zł.

Reasumując, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym są otrzymywane kwoty czynszu. Wnioskodawczyni wskazała, że otrzymuje tytułem czynszu kwotę 984,60 zł, z której część przeznacza na opłacanie czynszu do spółdzielni oraz opłaty za wodę. Z wniosku nie wynika aby z umowy najmu wynikało, że to najemca jest zobowiązany do płacenia czynszu do spółdzielni oraz opłaty za wodę. Wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z zawartą umową najmu najemca uiszcza na jej rzecz czynsz w kwocie 984,60 zł. Tym samym przychodem wnioskodawczyni jest kwota 984,60 zł otrzymywana tytułem czynszu od najemcy.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Wyjaśnić należy, iż stanowisko zaprezentowane w niniejszej interpretacji zgodne jest ze stanowiskiem wyrażonym w powołanym przez wnioskodawczynię piśmie Ministerstwa Finansów. W piśmie tym wskazano, iż składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, abonament za istniejące w tym lokalu media oraz inne opłaty ustalane ryczałtowo, jak również opłaty za rozmowy telefoniczne przeprowadzane z aparatu zainstalowanego w wynajmowanym lokalu, wodę, energię elektryczną oraz gaz, które nie są ustalane w sposób ryczałtowy), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Z przedmiotowego wniosku nie wynika natomiast, że to najemca zobowiązany jest do płacenia czynszu do spółdzielni oraz opłaty za wodę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl