IBPBII/2/415-206/11/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-206/11/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 11 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 30 marca 2011 r. Znak: IBPBII/2/415-206/11/NG wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 12 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 17 marca 2006 r. wnioskodawczyni sprzedała mieszkanie za kwotę 34 000 zł. Mieszkanie to zostało nabyte w drodze zawarcia umowy sprzedaży w dniu 16 lutego 2004 r. Celem tej sprzedaży był zakup większego lokalu mieszkalnego własnościowego oraz jego remont. W dniu 16 marca 2006 r. wnioskodawczyni przystąpiła do przetargu na mieszkanie spółdzielcze lokatorskie z myślą o natychmiastowym przekształceniu tego lokalu na lokal mieszkalny własnościowy.

W tym celu wnioskodawczyni wzięła również kredyt mieszkaniowy hipoteczny, którego warunkiem udzielenia również był zakup mieszkania własnościowego.

W dniu 24 marca 2006 r. została podpisana umowa notarialna o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. W czasie jaki upłynął od dnia przetargu do dnia podpisania ww. umowy zostały podjęte działania w celu jak najszybszego przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na własnościowe. Umowa notarialna potwierdzająca powyższe działania została podpisana w dniu 7 kwietnia 2006 r. W tym dniu została również przelana ostatnia transza udzielonego wnioskodawczyni na ten cel kredytu.

Z kwoty 34 000 zł otrzymanej ze sprzedaży mieszkania kwota 11 365 zł została wpłacona w dniu 17 marca 2006 r. w spółdzielni mieszkaniowej celem uiszczenia opłaty z tytułu wkładu mieszkaniowego na zakupiony lokal mieszkalny. Pozostała kwota została przeznaczona na remont ww. lokalu.

W dniu 27 marca 2006 r. został rozpoczęty remont z pozostałych środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania z tytułu wydatkowania na cele mieszkaniowe środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania, które zostały przeznaczone na wkład mieszkaniowy oraz na zakup materiałów budowlanych przed przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Zdaniem wnioskodawczyni - powołując się na przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pieniądze uzyskane ze sprzedaży nieruchomości w dniu 17 marca 2006 r. zostały przeznaczone na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy, tj. na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Jednak zostało poprzedzone to przetargiem na lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Było to zgodne z prawem spółdzielczym i nie było możliwości bezpośredniego nabycia lokalu własnościowego. Część kwoty została również przeznaczona na remont ww. lokalu mieszkalnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym rozpatrując konsekwencje podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw kluczowe znaczenie ma moment ich nabycia.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni w dniu 17 marca 2004 r. nabyła drodze zawarcia umowy sprzedaży spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, następnie w dniu 17 marca 2006 r. sprzedała to prawo. Sprzedaży dokonano zatem przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. To oznacza, że przedmiotowa sprzedaż stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie do odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego zastosowanie miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

I tak w myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. podatek z odpłatnego zbycia m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

a.

w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na:

* nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e.

w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów,

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym - w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. - jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe. Przy czym zaznaczyć należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy jest katalogiem zamkniętym w związku z tym tylko realizacja powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego przez wnioskodawczynię ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Należy również pamiętać, że w sytuacji nie wydatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e), stosownie do treści art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

1.

od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,

2.

począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ze zwolnienia z opodatkowania może korzystać przychód wydatkowany nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży m.in. na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, a więc kwoty uiszczone do spółdzielni mieszkaniowej tytułem wkładu budowlanego w celu uzyskania takiego prawa jak również na rzecz osób które dysponując spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu dokonują jego odpłatnego zbycia. W katalogu zwolnień zawartym w tym przepisie nie został natomiast wymieniony wydatek na wkład mieszkaniowy poniesiony w celu uzyskania lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

Z kolei z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) tiret czwarte ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ze zwolnienia z opodatkowania może korzystać przychód wydatkowany nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży m.in. na remont własnego lokalu mieszkalnego, położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przy czym przez własny lokal, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie rozumie się lokal stanowiący własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (art. 21 ust. 16 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika także, że część kwoty uzyskanej ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wnioskodawczyni przeznaczyła na uzyskanie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz na remont tego lokalu, które to wydatki poniosła przed przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz ww. przepisy warunkujące zwolnienie od podatku dochodowego należy stwierdzić, iż przedmiotowe zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy nie ma zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez wnioskodawczynię. Zauważyć bowiem należy, że wnioskodawczyni wydatkowała środki uzyskane ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na nabycie oraz na remont spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, a więc prawa, które nie jest prawem własności. Prawo lokatorskie, w przeciwieństwie do własnościowego prawa do lokalu, nie jest prawem majątkowym, rzeczowym. Osoba posiadająca takie prawo jest jedynie osobą uprawnioną do używania lokalu jako najemca, nie jest natomiast jego właścicielem. Oznacza to, że wnioskodawczyni wydatkowała środki na nabycie oraz na remont lokalu, który nie stanowił w momencie wydatkowania jej "własnego lokalu". Lokal taki stał się własnością wnioskodawczyni dopiero w dniu 7 kwietnia 2006 r., kiedy to spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu wnioskodawczyni przekształciła w odrębną własność. Zatem wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na nabycie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz na remont tego lokalu nie daje wnioskodawczyni prawa do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) tiret drugie i czwarte ustawy, bowiem środki te nie zostały wydatkowane na wskazany w przepisie cel mieszkaniowy czyli na nabycie oraz na remont własnego lokalu mieszkalnego. Bez znaczenia jest przy tym jakie kroki wnioskodawczyni podjęła po dacie wydatkowania aby prawo własnościowe uzyskać. Istotny jest fakt spełnienia ustawowych warunków w momencie wydatkowania środków, a tych warunków wnioskodawczyni nie spełniła. Wniesienie wkładu mieszkaniowego celem uzyskania statusu najemcy lokalu oraz remont lokalu, do którego nie przysługiwało wnioskodawczyni prawo własności nie uprawnia do zwolnienia.

Jak już wyżej wskazano podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego wyżej przepisu - w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. - jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy jest katalogiem zamkniętym i prawo do skorzystania ze zwolnień podatkowych wynikającego z tego przepisu należy wywodzić ściśle z jego brzmienia. Tym samym przychód z tytułu sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w części wydatkowanej na nabycie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz remont takiego lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według zasad obowiązujących przed 1 stycznia 2007 r. tj. według stawki 10%.

Stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl