IBPBII/2/415-196/10/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-196/10/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 15 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 30 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży gruntów rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży gruntów rolnych.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 17 marca 2010 r. Znak IBPB II/2/415-196/10/NG, wezwano do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 30 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni na mocy postanowienia Sądu z dnia 28 listopada 2007 r. wraz z bratem i siostrą nabyła prawo do spadku po zmarłej w dniu 26 maja 2007 r. matce. Każde z rodzeństwa stało się właścicielem 1/3 działek oznaczonych nr: 1992, 1993, 1997, 2001/1, 2004 o łącznej powierzchni 1,78 ha (1 hektar 780 m 2).

Jedna z działek zabudowana jest budynkiem mieszkalnym drewnianym, stodołą drewnianą oraz stajnią z pustaków żużlowych. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, wydanym przez Starostwo Powiatowe w dniu 27 lipca 2007 r. oraz 17 czerwca 2008 r. działka ta stanowi grunty rolne zabudowane, rowy, łąki trwałe oraz grunty rolne. Z zaświadczenia wydanego przez Urząd Gminy z dnia 16 listopada 2007 r. i z dnia 27 listopada 2008 r. wynika, że działki o numerach 1992, 1993, 1997, 2004 były przeznaczone pod uprawy rolne, natomiast działka 2001/1 w części była przeznaczona pod zabudowę mieszkalną, zgodnie z Kierunkiem Studium Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 27 stycznia 2000 r.

W dniu 16 czerwca 2008 r. została zawarta umowa sprzedaży niezabudowanych nieruchomości utworzonych z działek 1992, 1993 i 1997 o powierzchni 0,44 ha z małżeństwem K., które nabyło te nieruchomości celem powiększenia gospodarstwa rolnego i wejdą one w skład stanowiącego ich własność gospodarstwa rolnego.

W dniu 16 czerwca 2008 r. została zawarta warunkowa umowa sprzedaży działek nr 2001/1 i 2004 o łącznej powierzchni 1,34 ha wraz z zabudowaniami, które stanowiły gospodarstwo rolne na rzecz Pana S. W dniu 16 lipca 2008 r. została zawarta definitywna umowa sprzedaży tejże nieruchomości. Działki nr 2001/1 i 2004 o powierzchni 1,34 ha nabyte przez Pana S. stanowią nieruchomości wchodzące w skład jego gospodarstwa rolnego. Pan S. nabył w tym samym czasie działkę 2001/2 o powierzchni 0,10 ha od małżonków K. (łącznie nabył 1,44 ha). Zgodnie z zaświadczeniem Urzędu Gminy z dnia 27 listopada 2008 r. Pan S. posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 1,44 ha. Potwierdzone to zostało także oświadczeniem Pana S. z dnia 26 marca 2009 r., iż prowadzi gospodarstwo rolne jak również nie zmienił jego charakteru rolnego.

Mając na uwadze powyższe, wskazane wyżej grunty nie utraciły charakteru rolnego i nadal stanowią gospodarstwo rolne albowiem nie nastąpiła zmiana ich przeznaczenia.

Wnioskodawczyni do wniosku dołączyła postanowienie Sądu, akty notarialne z dnia 16 czerwca 2008 r. i 16 lipca 2008 r., zaświadczenie z dnia 27 listopada 2008 r. stwierdzające, że Pan S. posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 1,44 ha, oświadczenie Pana S. z dnia 26 marca 2009 r., zaświadczenie z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego, wypisy z rejestru gruntów z dnia 27 lipca 2007 r. i 17 czerwca 2008 r., zawiadomienie o zmianach w danych ewidencji gruntów z dnia 17 czerwca 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży wskazanego powyżej gospodarstwa rolnego z zabudowaniami podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni, przychód uzyskany ze sprzedaży opisanego gospodarstwa rolnego jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ sprzedane grunty nie utraciły charakteru rolnego i po sprzedaży w dalszym ciągu stanowią gospodarstwa rolne będące własnością osób fizycznych.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawczyni powołała interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2009 r., sygn. IPPB4/415-202/08-4/PJ dotycząca takiego samego stanu faktycznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono zasady zwolnienia z opodatkowania dochodów ze zbycia nieruchomości i praw, uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r.

Jednakże zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu)z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że wnioskodawczyni udział w przedmiotowych działkach nabyła w drodze spadku po matce zmarłej w dniu 26 maja 2007 r.

W myśl art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawczynię i pozostałych spadkobierców spadku jest data śmierci spadkodawcy. Tym samym, do sprzedaży udziału w przedmiotowych działkach nabytych w spadku po matce będą miały zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zatem w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ustawy).Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W świetle powyższego należy, stwierdzić, że sprzedaż nabytych po 1 stycznia 2007 r. niezabudowanych gruntów podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2008 r., zwalnia jednak od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy.

Należy także zauważyć, iż art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni nabyła w spadku udział wynoszący 1/3 nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jednak przedmiotem sprzedaży nie był udział wnioskodawczyni lecz części nieruchomości, a po stronie sprzedającego w opisanych transakcjach występowali wszyscy współwłaściciele tych nieruchomości. Zatem należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie spełniona została przesłanka sprzedaży części gospodarstwa rolnego, albowiem przedmiotem sprzedaży nie był udział wnioskodawczyni, ale części gospodarstwa rolnego, w których wnioskodawczyni miała swoje udziały.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem sprzedaży było gospodarstwo rolne, w którego skład wchodziły grunty orne, łąki trwałe, rowy i grunty rolne zabudowane. Powyższe gospodarstwo rolne zostało sprzedane dwóm stronom w częściach.

Jednocześnie wskazano również, że w związku ze sprzedażą gruntów nie nastąpi utrata charakteru rolnego działek Nr 1992, 1993, 1997, których nabycie związane było z okolicznością powiększenia posiadanego przez nabywców gruntu gospodarstwa rolnego.

Również w przypadku zbywanych gruntów o numerach działek: 2001/1 i 2004, nie nastąpi utrata charakteru rolnego działek, gdyż ich zakup przyczynił się do utworzenia przez nabywcę gospodarstwa rolnego.

Zarówno w pierwszym przypadku, gdy zakup gruntów związany był z powiększeniem gospodarstwa rolnego, jak również w drugim przypadku, związanym z utworzeniem gospodarstwa rolnego, zostały spełnione przesłanki, warunkujące utworzenie gospodarstwa rolnego, w myśl ustawy o podatku rolnym.

Powołane przez wnioskodawczynię okoliczności wskazują na spełnienie przesłanki uprawniającej do przedmiotowego zwolnienia, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, iż wnioskodawczyni wykazała, iż w wyniku sprzedaży nie nastąpiła utrata charakteru rolnego przedmiotowych działek, które stanowiły gospodarstwo rolne składające się z gruntów ornych, łąk trwałych, rowów i gruntów rolnych zabudowanych.

Reasumując, należy stwierdzić, że przychód ze sprzedaży gruntu składającego się z działek Nr 1992, 1993, 1997, 2001/1 i 2004, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży utraciła czy też nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez wnioskodawczynię.

Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl